Neděle 27. listopadu 2022, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 27. listopadu 2022 Xenie

Nejlepším rodinným autem je dodávka, říká Jan Bordovský. „Tédvojka“ jej odvezla i na svatbu

  6:00aktualizováno  25. září 13:00
Je nadšenec do koloběžek. Snaží se kultivovat český karavaning, dostat ho na evropskou úroveň a dal mu hlas ve veřejném prostoru. A v garáži si hýčká Volkswagen Transporter druhé generace. Dodávku, která jej vezla na svatbu, promoci i zásnuby na konci Evropy.

Volkswagen Transporter T2 manželů Bordovských | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Bezmála devět tisíc kilometrů. Tolik měřila zatím nejdelší cesta Volkswagenu Transporter druhé generace s pohádkovou přezdívkou Vilekula. Jan Bordovský během ní projel celou Skandinávii a zpět se vracel Ruskem přes polární přístav Murmansk.

70 Years of Happiness

„V otcově firmě se transportery používaly jako služební auta, takže jsem se za volantem T4 a pak T5 v podstatě naučil řídit,“ vzpomíná Jan Bordovský. „Obytnou tédvojku“ viděl poprvé na dovolené v Norsku. Její snímek má dodnes doma. A pak už to šlo celkem rychle.

Za peníze vydělané na brigádě za pokladnou v supermarketu si v Česku koupil první T2: byl to vrak za pár korun, který se rozpadal už cestou na podvalníku. „Nakonec se stal výborným dárcem náhradních dílů. Když jsem ho doma postupně rozebíral a rozřezával do šrotu, hodně jsem se o autě naučil,“ popisuje. Paradoxně vzhledem k módní vlně renovací a nedostatku starých transporterů na trhu by někdejší dárce náhradních dílů byl dnes pro mnohé nadšence skvělým základem pro renovaci.

Na druhou T2 si vzal svou první půjčku v životě. Vůz stál jako dnešní průměrné elektrokolo, měl doklady, platnou STK a hlavně byl pojízdný. Dodávku pojmenovali Vilekula a stal se z ní člen rodiny. Sada náhradních dílů při cestě na sever Evropy skrývala i zásnubní prsten – a Vilekula novomanžele odvezla i v jejich svatební den.

Jak už to bývá, cesta ke vzorně zrenovované dodávce nebyla jednoduchá. Auto sice mělo šlapající motor po kompletní generálce, zbytek se však ukázal jako dobře zamaskovaný šrot. Plechy držela pohromadě montážní pěna a neskutečná hromada tmelu, elektřina byla v žalostném stavu.¨

Uvnitř byla obytná vestavba z dřevěných palubek, takže interiér připomínal pojízdnou saunu. Zvenku vůz původní majitelé natřeli obyčejným štětcem. Vilekula nakonec strávila v léčebně dlouhodobě nemocných aut téměř dva roky. „Do výšky jednoho metru od země je to prakticky nový vůz. Co se týká nákladů na renovaci, určitě se bavíme o stovkách tisíc. Ale sám to radši nechci vědět – a nikdy jsem toho nelitoval,“ říká majitel modré dodávky.

Jan Bordovský má dvě malé děti. V obytném autě stráví ročně až sedmdesát nocí. Mladá rodina teď využívá hlavně větší dodávku s firemní vestavbou. „Přesun do plně vybaveného obytného auta se výrazně uspíšil příchodem dětí. Cestujeme s nimi od kojeneckého věku, s druhou dcerou vlastně už od šestinedělí, a chtěli jsme tak pro ně mít na cestách lepší zázemí a hygienu,“ vysvětluje Jan Bordovský, který se v posledních letech navíc angažuje v Asociaci kempování a karavaningu, již spoluzakládal a nyní ji vede.

„Už dlouho razím myšlenku, že nejlepším rodinným autem je dodávka. Jsem velkým fanouškem konceptu multivan a podobných vozů, které nabízejí obrovský variabilní prostor při vysoké bezpečnosti a jízdním komfortu,“ říká. Líbí se mu, že transportery jsou stále průkopníkem a zároveň etalonem v daném segmentu.

„Snad to nebude znít jako fňukání, když řeknu, že nová téčka už se finančně bohužel dost vzdalují možnostem běžné rodiny. Jinak mám ale VW jako značku obecně docela rád a například jejich vtipný a drzý reklamní styl ze sedmdesátých a osmdesátých let podle mého dosud žádná značka nepřekonala.“

Časová osa: jak šel čas s Téčkem

Autor:
  • Nejčtenější

Moskvič jde po dvacetileté přestávce opět do výroby, auta bere od Číňanů

Rusko obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábět se budou v bývalém závodě francouzské...

Češi a elektromobily: Optimismus vs. opatrná realita aut, na která nemají

Exkluzivně Po celý říjen mohli čtenáři formou ankety vyjádřit, jaká kritéria pro ně hrají roli při volbě nového vozu a zda by...

Plná baterie za pět minut. Čínské NIO už má v Evropě výměnnou stanici

Sjíždíte z dálnice, zacouváte do vrat větší garáže a automatizovaný systém vymění vybitý akumulátor za plný a jedete...

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po...

Žena jako terč. Nehody budou konečně testovat i ženské figuríny

Konečně si to vynutila neúprosná statistika. Při autonehodách totiž dochází častěji ke zranění žen. Svou vinu na tom...

Zubařka Saxana a dvě mrtvoly. Doma pořádala seance, policie ji viní z vraždy

Premium Policie zadržela dvě ženy a prověřuje, zda byly členky sekty. Obvinila je z vraždy. Jednou z žen je úspěšná dentistka,...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

USA byly pro nás symbolem svobody a blahobytu. Teď nám vhánějí slzy do očí

Premium Amerika nás naučila cestovat. Obdivovali jsme ji pro její svobodu, sílu i neomezené možnosti. Se svým manželem jsme do...

Alfa hory přenáší. Limitovaná edice Alfy Romeo je skutečný skvost

Premium Jaké to je, nechat se svést Monicou Bellucci na čtyřech kolech? Stačí trochu citu, nebo to chce odvahu? Dá se vůbec...

Na sraz bublajících osmiválců dorazil i frajer v háčkovaném a ječící kráska

Rekreační středisko nedaleko středočeských Čechtic přivítalo o předposledním dubnovém víkendu již sedmnáctý ročník...

Nejdůležitější Ferrari všech dob. Připomeňte si výroční limitku i sériové klasiky

Premium Z pohledu automobilového nadšence je každé Ferrari důležité, takže vybrat v historii jen pět modelů je jeden z...

Neschopná krabice či levné kabrio. Auta, z nichž jednou bude ceněná klasika

Premium Auto jako investice? Tak jistě, někdo si může v aukci koupit Ferrari 250 GTO za jeden a půl miliardy. Ale pokud mezi...

Žena vypadá jako divoženka, muži jsou jejím vzhledem fascinováni

Umělkyně, modelka i pornoherečka si říká Annuschkatz a na svém těle má tolik tetování, že už je jen málokde vidět její...

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Nelituji toho, že jsem kdysi pila, říká sestra Jiřího Korna. Žila i na ulici

Yvetta Kornová (60) promluvila o alkoholismu a svěřila se, že plánuje svatbu. Známá dětská herečka a sestra zpěváka...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...