Sobota 24. července 2021, svátek má Kristýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. července 2021 Kristýna

Transportery jsou jeho život, díly na svůj poklad sháněl osm let

  5:50aktualizováno  26. září 8:42
Dodávkové modely Volkswagen Transporter jsou pro mnohé jejich uživatele nedílnou součástí životního stylu. Platí to i pro Tomáše Hanouska, kterému tyto vozy učarovaly natolik, že stál u zrodu českého klubu jejich majitelů a ten dodnes vede. V jeho sbírce nechybí první tří generace Transporteru, nejvzácnější je pochopitelně ta první.

Volkswagen Transporter T1 Tomáše Hanouska | foto: Petr Lundák, MF DNES

Transporterům propadl Tomáš Hanousek definitivně zhruba před osmnácti lety. Tehdy si pořídil svůj první vůz generace T4. „Kamarád ho měl a vozil s ním auta z Německa. Mě fascinovalo, jak je to auto univerzální, jak je užitečné a užitkové a zároveň skvělé pro volný čas,“ popisuje Tomáš Hanousek. Právě toto kamarádovo auto nakonec před osmnácti lety koupil.

Spanilá jízda centrem Prahy

Koronavirus zhatil původně plánovaný obří sraz Volkswagenů Transporter na Výstavišti v pražských Holešovicích. „Událost, na které jsme dva roky pracovali, bohužel zmařil vývoj kolem nemoci covid-19. Za současných stále se měnících podmínek není možné tak velkou akci, které se mělo zúčastnit několik tisíc lidí, vůbec uspořádat,“ uvedl ředitel divize užitkových vozů Volkswagenu Jakub Šebesta.

„Dobrá zpráva je, že zlatý hřeb oslav – spanilá jízda Transporterů centrem Prahy – se uskuteční, jak bylo plánováno. I když bohužel opět jen v omezeném množství 120 vozů,“ dodal Šebesta.

Konvoj vyjede od Výstaviště v sobotu 27. září v 10 hodin. Přes Hlávkův most a magistrálu zamíří na Václavské náměstí, objede ho a bude pokračovat na náměstí Karlovo. Následně vjede na nábřeží a podél Vltavy jeho cesta povede až k Rudolfinu. Tam se auta vrátí na levý břeh řeky a přes Malostranské náměstí, kolem Hradčan a Letné pojedou zpět do Holešovic. Čtěte více

„Zajímavé bylo, že jsem ho tehdy poprvé řídil až ve chvíli, kdy jsem s ním odjížděl z autobazaru, přes který ho kamarád prodával,“ směje se a dokazuje tak, jak moc velká byla jeho touha po takovém autě. Už tehdy se zrodila myšlenka na vytvoření komunity majitelů. „Hledal jsem na internetu různé informace, ale zjistil jsem, že lidí, kteří auto mají, je spousta, ale míst, kde se něco dozví, je u nás velmi málo,“ vysvětluje Hanousek základ myšlenky, která stála u zrodu klubu majitelů.

První webové stránky vznikly takříkajíc na koleně, ale nápor fanoušků byl tak velký, že brzy musel nechat Tomáš Hanousek udělat nové, robustnější, stránky, které zvládly větší nápor uživatelů. Tak vznikl tehdy ještě T4 Club, který se postupně proměnil v dnešní Transporter club. A Hanousek je dodnes jednou z jeho hlavních postav. A coby „první“ fanoušek oblíbeného užitkového vozu samozřejmě Transportera má. A ne jednoho. „Jako pracovní auto využívám aktuálně generci T6, co se historických aut týče, postupně jsem si pořídil generace T1, T2 a T3,“ říká Hanousek.

Hledání sedačky

Jeho T1 je v provedení, které je mezi sběrateli asi nejžádanější. Je to takzvaný „Samba bus“, verze s malými okénky v horních rozích střechy, kterou proslavila éra hippies. „Největší problém je takové auto koupit ideálně v nějakém původním stavu, ale hlavně kompletní, říká Hanousek s tím, že jakékoli díly se dnes shání velmi těžko, originální jsou drahé a ty neoriginální (repliky) zase nedosahují požadovaných kvalit.

První generaci Transporteru si Hanousek pořídil opět od kamaráda. „Měl ho přes deset let a chtěl si ho dát sám dohromady, nakonec jsme se ale kvůli časové i finanční náročnosti takového úkolu dohodli, že mi ho prodá. A že ho zrenovuji a já ho nikdy neprodám, což jsem dodržel,“ říká majitel krásného minibusu. Tak krásný, jako na fotografiích k tomuto článku ovšem Hanouskův T1 v počátku rozhodně nebyl. „Renovace auta do původního stavu mi nakonec zabrala osm let,“ říká Hanousek.

70 Years of Happiness

Kromě spousty práce na samotném autě (jen sehnat klempíře a lakýrníky nebylo podle Hanouska lehké) vyžadovala rekonstrukce především někdy zdánlivě až nekonečné hledání některých dílů a částí auta. „Těch osm let jsem jezdil po různých srazech a burzách po celé Evropě, hlavně v Německu a Anglii, kde jsem postupně kupoval to, co jsem potřeboval,“ říká Hanousek. Přiznává, že když takto po letech při sestavování auta vyndal díly z krabic, zjistil, že některé částí má vícekrát, než potřebuje. „Na druhou stranu mám zásobu, ty díly se dnes opravdu těžko shání,“ usmívá se.

Co mu ale chybělo opravdu dlouho, byla prostřední lavice sedadel. „Tu jsem sháněl asi šest let. Je to věc, kterou řada lidí z toho auta vyndavala, ať už kvůli nákladu nebo většímu prostoru pro nohy a dodnes se jich dochovalo naprosté minimum,“ vysvětluje Hanousek s tím, že lavici nejde jen tak najít třeba ani v internetových aukcích, natož na různých burzách fanoušků. Ukořistit se mu ji nakonec podařilo na jednom ze srazů v německém Hannoveru.

„Na ten sraz a burzu, co se konají pravidelně 1. května, jezdíme se známými s předstihem jednoho nebo dvou dní. A tak jsme tam den před začátkem burzy večer seděli a grilovali a najednou v deset večer přijíždí nějaký Němec a má tu sedačku přivázanou na vleku. Tak jsem za ním běžel, že ji zcela nutně potřebuji. A on mi ještě vysvětlil, že na mé auto potřebuji trochu jiný typ a že ten má v autě vevnitř. Nakonec jsem ho umluvil, že mi ji prodá, ale že si pro ni mám přijít ráno. Tak jsem tam u toho jeho stánku stál frontu od šesti od rána, aby mi ji nikdo nevyfoukl,“ vypráví Hanousek.

Neobvyklých příběhů z renovace má ale víc. Rád vzpomíná například na to, jak se mu podařilo pro jeho vůz sehnat v podstatě zbrusu nový motor. „Tyto vzduchem chlazené motory se používaly třeba u hasičů nebo v armádě do různých čerpadel a nám se podařilo sehnat motor s pěti tisíci natočenými motohodinami při výprodeji armádních skladů ve Švýcarsku,“ chlubí se Hanousek.

Méně veselá byla historka s převodovkou, i když i u jejího vyprávění se dnes majitel směje. Když ji po kompletní renovaci nainstalovali do auta, zjistil, že při renovací nedávali renovátoři dostatečně pozor a při montáži převodovku složili tak, že mělo auto vlastně jednu rychlost vpřed a čtyři vzad. „Takže to zase muselo ven, znovu rozebrat a složit, tentokrát správně,“ dodává Hanousek.

Kolik peněz a času do rekonstrukce auta věnoval, raději dnes nevypočítává. Rozhodně však neutratil tolik, kolik dnes mohou z kapsy vydat movití zájemci o renovací T1 přímo v továrně Volkswagenu. „Ceny tovární renovace začínají na 100 000 eurech, ale to je opravdu jen základ a navíc musíte samozřejmě sehnat to auto,“ říká Hanousek. Do další tak náročné renovace by se ale podle svých slov majitel krásného T1 nepouštěl. „Poučil jsem se, u generací T2 a T3 jsem už hledal auta v lepším stavu, která nevyžadovala takovou péči,“ vykládá.

Hvězda srazů

Dnes je ovšem jeho nádherně zrenovovaný Transporter T1 v klasické barevné kombinaci červené karoserie a krémově bílého vršku hvězdou řady srazů nadšenců do těchto vozů. K vidění byl jeho jedinečný kousek, spolu s jeho dalšími dvěma historickými vozy, i na nedávném srazu na letišti v Hosíně u Českých Budějovic, který se konal o posledním srpnovém víkendu. To je tradiční každoroční termín, který neovlivnila ani koronavirová pandemie.

Po jeho vlastní ose jezdí Hanousek se svým historickým Transporterem z roku 1966 jen výjimečně. „Nejdelší úseky, co jsem s ním ujel, měly asi tak sto kilometrů a vždy jsem při tom volil klidnější vedlejší cesty a brzké ranní hodiny, kdy je menší provoz a menší riziko, že se něco stane,“ říká Hanousek. A dodává, že obdivuje všechny, kdo s krásnými rekonstruovanými Transportery T1 nebo T2 jezdí dlouhé trasy a třeba cestují po celé Evropě. „Taková cesta je rozhodně zážitek, na druhou stranu pro auto i obrovské riziko,“ dodává s tím, že pro takový případ by bylo problematické například i historický T1 pořádně pojistit. Auto tak většinou na srazy přepravuje na přívěsném vozíku nebo voze odtahové služby.

Tam ale červený „Samba bus“ budí náležitou pozornost. Jeho auto je zajímavé mimo jiné i tím, že je to model původně dělaný pro USA a počátek svého života strávilo v Kalifornii. „Tamodtud pochází i moje další dva historické kousky, Kalifornie je vzhledem ke svému podnebí k veterénům přívětivá,“ vysvětluje svou volbu. Tamní trh je také jedním z tipů pro případné zájemce o T1 co se náhradních dílů týče. Stále totiž v Kalifornii existují dodavatelé, které díly pro T1 dodávají.

Časová osa: jak šel čas s Téčkem

Autor:
  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

Autofotka týdne: Goodwoodské narozeninové dorty zdobí auty za stamiliony

Už po čtvrt století vytváří Gerry Judah pro Festival rychlosti v Goodwoodu jakési obří narozeninové dorty, jen je...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Nejúspěšnější český závoďák je v muzeu. Pumu krotil Monsieur Dakar

V Národním technickém muzeu je v Dopravní hale nově k vidění nejúspěšnější soutěžní speciál Karla Lopraise Tatra T815...

Zapomenuté značky: talent měly, zajímavá auta taky, chyběla jen špetka štěstí

Premium Cesta za automobilovou slávou je trnitá. 20. století automobilismu přálo a existenci automobilů nezlomily ani krize,...

Toyota Celica: legendární drsňácké kupé ukončilo kariéru před 15 lety

Premium Toyota Celica je aktuálně mrtvé auto, i když její návrat může být jen otázkou dobře načasovaného marketingu. Projeli...

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...