Volkswagen má v Brazílii škraloup: spolupráci s diktaturou

  9:45
Brazilská odnož Volkswagenu podle všeho donášela na vlastní zaměstnance a některé dokonce mučila. V jejím hledáčku byl i budoucí brazilský prezident.
Volkswagen je v Brazílii přítomný od roku 1953, kdy tam začal montovat legendárního Brouka a T1 Bus.

Volkswagen je v Brazílii přítomný od roku 1953, kdy tam začal montovat legendárního Brouka a T1 Bus. | foto: Reuters

Vojenská junta vládla v Brazílii více než dvacet let, od roku 1964 do roku 1985, a její éra patří dodnes k černým obdobím v historii země. Ve snaze udržet se u moci si nebrala servítky, pronásledováni byli nejen příslušníci levicových guerill, ale i umělci, novináři a občanští aktivisté. Vyvrcholením represí byla tzv. Operace Condor, která probíhala v celé Jižní Americe a prý si vyžádala až 60 tisíc obětí nejen z řad komunistických bojůvek.

Třicet let po pádu diktatury vyplývá najevo, že se do represí zapojily i automobilky. Podezření padá na Mercedes-Benz, Ford, Fiat, Toyotu a hlavně na Volkswagen. O brazilském automobilovém trhu čtěte zde.

VW Classic Expo v brazilském Sao Caetano do Sul

V roce 2014 byl v archivu v São Paulu objeven jmenný seznam, který zahrnuje osobní údaje vybraných zaměstnanců automobilek. Data jsou velice podrobná a zahrnují i informace o pracovním zařazení, dokonce s interními kódy pracovišť. Seznam sloužil policejnímu „Oddělení politického a společenského pořádku“, které se během vojenské diktatury staralo o kontrolu a represi odborářů a dalších levicových aktivistů. Charakter údajů napovídá tomu, že je policii poskytly přímo automobilky.

V archivech se dají najít i další podklady, které ukazují na zapojení výrobců automobilů, například dopis, který si mezi sebou posílaly policejní útvary. Týká se Davida Rumela, odborářského lékaře, a je v něm přímo uvedeno, že informace byly získány od bezpečnostní služby brazilské dceřiné firmy VW, Volkswagen do Brasil.

Ale vraťme se k seznamu. Lidé na něm byli podle zjištění agentury Reuters na začátku osmdesátých let často vyhozeni z práce a následně měli problém si najít nové zaměstnání. Příčinou bylo nejčastěji to, že se zapojili do různých stávek nebo žádali zvýšení platu.

V osmdesátých letech v oblasti São Paula začínalo růst hnutí nespokojených dělníků. Vadily jim nízké mzdy, jimiž se vláda snažila nastartovat ekonomiku. Brazílie totiž zažívala těžké časy, byla tam silná inflace, kterou stát chtěl omezit cenovými regulacemi.

Carl H. Hahn, jenž byl v letech 1982 až 1993 předsedou představenstva Volkswagenu, vzpomíná ve své knize Moje léta s Volkswagenem na to, jak úspěch jihoamerických vlád ovlivňoval výsledky na tamním trhu. Z toho je patrné, že VW a ostatní automobilky musely vládnoucí garnituře vycházet vstříc. Z udávání pro ně mohly plynout nejrůznější výhody.

Jak ukazuje výzkum brazilské vládní Komise národní pravdy, která dokumentuje zločiny vojenské diktatury, byly policii předávány i informace o chystaných stávkách a stížnostech zaměstnanců. Předávaly se rovněž obsahy odborářských letáků. V jedné ze zpráv o demonstracích figuruje i podrobný popis Luize Inácia Luly da Silvy, budoucího brazilského prezidenta (2003-2011), který byl tehdy jedním z vůdců odborů. Přímo pro VW nebo jinou automobilku ovšem nepracoval.

Volkswagen mimo jiné nadělil Brazilcům speciální modely určené přímo pro Jižní Ameriku. Takový Vokswagen SP2.

Nutno ovšem podotknout, že na začátku osmdesátých let již režim nebyl tak silný. Horší věci prováděl v letech sedmdesátých. A vypadá to, že i v nich měly automobilky prsty. Zatím jediné konkrétní obvinění v celé kauze padlo před rokem vůči Volkswagenu a týká se událostí z roku 1972. Dvanáct bývalých zaměstnanců podalo na firmu žalobu: měli být nezákonně zadržováni a dokonce mučeni přímo v továrně v São Bernardo do Campo. „Byl jsem v práci, když za mnou přišli dva muži se samopaly,“ popisuje svůj případ Lucio Bellentani. „Spoutali mě a odvedli do kanceláří bezpečnostní služby. Tam mě mlátili a fackovali.“

Otázkou je, do jaké míry vedení Volkswagenu ve Wolfsburgu vědělo o tom, co vyvádí bezpečnostní služba její brazilské „dcery“. Podle názoru brazilského historika Sebastia Neta totiž VW v celé kauze hrálo hlavní roli a dokonce koordinovalo udavačskou činnost ostatních automobilek. Historici i organizace zabývající se ochranou lidských práv by pochopitelně rádi zjistili, jaké výhody ze spolupráce automobilkám plynuly.

Volkswagen proto začátkem listopadu pověřil historika Christophera Koppera z univerzity v Bielefeldu, aby celou záležitost vyšetřil. „Chceme, aby byla vyjasněna naše role v období vojenského režimu v Brazílii. A to stejně důsledně jako byly objasněny naše skutky v období druhé světové války a třetí říše,“ prohlásila při té příležitosti Christine Hohmann-Denhardtová, členka představenstva VW zodpovědná za právní záležitosti. V případě zaměstnávání nuceně nasazených za druhé světové války zřídil Volkswagen speciální fond, z něhož byli postižení odškodněni.

VW v Brazílii

Volkswagen je v Brazílii přítomen od roku 1953, kdy začal v továrně Companhia Distribuidora Geral Brasmotor (dnes Multibras) montovat legendárního Brouka a T1 Bus. Od roku 1956 pak fungovala první fabrika VW v São Bernardo do Campo. Později přibývaly továrny i modely.

V roce 1979 začal VW v Brazílii vyrábět i nákladní auta, ve stejném roce byla představena i první generace malého modelu Gol (přibližně velikost evropského Pola), který je dodnes nejoblíbenějším volkswagenem v Brazílii a v letech 1987 až 2014 byl zároveň nejlépe prodávaným vozem na domácím trhu.

Dnes má VW v Brazílii čtyři továrny: Anchieto (resp. São Bernardo do Campo), Taubaté, São Carlos a Curitiba.

Mimochodem volkswageny se do Česka z Brazílie jednu dobu i dovážely, konkrétně městský model Fox, který dnes v nabídce značky nahradil up!

Autoři:

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025