Středa 4. srpna 2021, svátek má Dominik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 4. srpna 2021 Dominik

Před 50 lety vyrobili nad Volhou poslední carevnu. Vládla hlavně pohodlím

aktualizováno  12:38
Před půl stoletím, 15. července 1970, byla ukončena výroba sovětských osobních automobilů GAZ-21 Volha. Konstruktéři dali v říjnu 1956 modelu GAZ-21 do vínku ladné křivky inspirované americkými vozy. Volhy nebyly žádným výkřikem moderní techniky, vynikaly však spolehlivostí a komfortním interiérem.

Volha Gaz 21 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nástup modelu GAZ-21, pojmenovaného Volha po řece protékající městem výroby, Nižním Novgorodem (dříve Gorkij), nebyl nejrychlejší. Až na podzim 1957 dostaly volhy, přezdívané „carevny“, konečně nový motor s rozvodem OHV a o pár měsíců později se stal model GAZ-21 hlavním civilním produktem továrny. Fanoušky (patří mezi ně i ruský prezident Vladimir Putin) má tohle auto po celé Evropě, s úspěchem se totiž prodávalo i na Západě.

Prostorný interiér nabídl pětičlenné posádce velký komfort. Součástí standardní výbavy byl radiopřijímač, výkoné topení a ventilace, plyšové koberečky a zapalovač cigaret. Kromě posádky odvezl obří sedan také 0,55 m³ nákladu.

Čtyřválcový motor o objemu 2 445 cm³ nabídl maximální výkon přibližně 60 kW. Spotřeba paliva se podle provozních podmínek pohybovala mezi 9 a 13,5 litry benzinu na sto kilometrů. Spotřeba 9 litrů byla naměřena při rovnoměrné jízdě rychlostí 40–50 km/h.

Čtyřdveřový sedan byl vyráběn také v luxusnějším exportním provedení a ve speciálních modifikacích. Vyráběly se verze s dvoubarevnou karoserií, pravostranným řízením a speciální vozy taxislužby. V roce 1962 byla nabídka rozšířena o pětidveřové, o 10 mm vyšší kombi, označené jako GAZ M-22 Universal.

Pohotovostní hmotnost carevny je 1 460 kg, celková pak o 375 kg vyšší. Ač se to na první pohled nezdá, auto ,á pod pět metrů. Míry ruské krasavice jsou: 4 830 mm délky, 1 800 mm šířky a 1 620 mm výšky. Rozvor je 2 700 mm. Rozchod předních kol činí 1 410 mm, zadní se rozkročila o centimetr více.

Maximální rychlost na třetí (nejvyšší) převodový stupeň je 130 km/h. Zrychlení z nuly na osmdesátikilometrovou rychlost trvá 19,7 s.

Život s carevnou

Volha 21 v akci

Nefalšovaná sovětská „amerika“. Když carevna projíždí ulicemi, je to velké pozdvižení. Posádku hýčká plavnou pohodlnou jízdou a ještě stačí házet prasátka na kolemjdoucí spoustou chromu, kterým se fintí. Nastupujte, Její Veličenstvo Volha 21 startuje. Čtěte zde

Automat a osmiválec

Podobně jako jiné vozy se i GAZ-21 během výroby postupně měnil, motor dostal poněkud vyšší výkon a změny se dotkly i exteriéru. Změnil se třeba tvar přední mřížky, ze které navíc zmizela hvězda, a od třetí série, která přišla do prodeje v roce 1962, už na kapotě nebyla ani ozdobná soška jelena, který je ve znaku továrny.

Tvar karosérie „carevny“ sice přímo vybízel k elegantnímu dvoubarevnému lakování, toho se ale dočkala jen malá část produkce. Podobně výjimečné byly i vozy vybavené samočinnou hydrodynamickou převodovkou, kterou dostala jen malá série vyrobená v letech 1957 a 1958. Automatickou převodovku měly i vozy určené pro sovětské bezpečnostní orgány, těm ale navíc pod kapotou burácel silnější vidlicový osmiválec o objemu 5,5 litru, který pocházel z reprezentativní limuzíny Čajka.

V roce 1968 se pak na veřejnosti objevil nástupce „carevny“, hranatější model GAZ-24, který továrna začala vyrábět poté, co z výrobních pásů sjela poslední z téměř 640 000 „jednadvacítek“.

Carevny v Česku

Volhy samozřejmě nemohly chybět ani na československých silnicích. První kusy se dovezly v roce 1958 a už v létě následujícího roku jich bylo v ČSR na dva tisíce. Automobil přitom nebyl laciný, podle ceníku z roku 1961 stála volha vybavená rozhlasovým přijímačem 55 000 korun, zatímco domácí Škoda Octavia 28 500 korun.

Na českých silnicích dnes stále jezdí více než 1100 vozů Volha Gaz 21 o průměrném stáří 54,5 roku. Vyplývá to z údajů registru vozidel. Vozy Volha byly podle automobilového analytika Antonína Šípka určeny především pro státní správu, jako služební auta státních podniků, případně pro taxislužbu.

„Běžný český motorista tak v dané době neměl moc šancí takovýto vůz vlastnit. Zajímavostí bylo, že kromě benzinu bylo možno v určitém poměru jezdit i na alternativní paliva jako byl petrolej, ředidlo či líh. Výjimečným pro motoristy se tento automobil stal až mnohem později a to jako ceněný veterán,“ podotkl Šípek.

V současnosti ceny „careven“ před renovací začínají na desítkách tisíc korun. Zachovalá nebo renovovaná auta vyjdou na více než 100 000 Kč. Renovovaný vůz ze vzácné první série byl na internetu nabízený za více než tři čtvrtě milionu korun.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nová Jawa je v Česku. Z Tibetu veze zajímavou techniku i cenovku

Jawa uvádí na český trh pětistovku Scrambler s řadou zajímavých prvků, jako je jednostranné zavěšení zadního kola nebo...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetiny zdražily na průměrných 245 tisíc a silně rostou. Na slevy zapomeňte

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí meziročně stoupla o téměř 16 procent na 245 000 Kč. Zatímco...

Mnoho Rusů v sobě skrývá ukřivděného a žlučovitého Rusáka, říká cestovatel

Premium Na východě leží obrovská země, kterou jsme ještě před 30 lety museli povinně milovat. Fero Richard Hrabal-Kronďák ji...

Správnou technikou dýchání můžeme předejít i bolesti zad, radí fyzioterapeut

Premium Dýchání je provázané s tím, jak se člověk cítí. „Propojení dechu a emocí je neuvěřitelné,“ říká uznávaný fyzioterapeut...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

  • Další z rubriky

Obrazová encyklopedie slavné Škody RTO a jejích následovníků

Vajíčko, knedlík či okurka. Takové přezdívky si díky aerodynamickému tvaru vysloužil legendární autobus Škoda 706 RTO....

Poslední záchrana. BMW přežilo díky italské bublině, Porsche křísilo SUV

Volkswagen, Porsche, Ford. I ty největší a nejslavnější světové automobilky v průběhu historie stály na hraně bankrotu....

Mustang není jen legendární Eleanor. Houpavý divoch je esencí Ameriky

Premium Je to jedno z nejdůležitějších aut dějin amerického automobilismu. Dostal se přes oceán a vetřel se do snů motoristů po...

Znáte Wikov, Pegaso nebo Veritas? Příběhy automobilek, kterým osud nepřál

Premium Vynález automobilu byl splněný sen několika šikovných chlapíků. Za rozmachem automobilismu byly splněné sny obrovského...

Orgasmy předstírám. Muži to mají horší, říká pornoherečka Daisy Lee

Karolína Urbanová (23), známá pod uměleckým jménem Daisy Lee, patří k nejznámějším českým pornoherečkám. Dcera bývalé...

Podtrženo, sečteno, potvrzeno, říká Vondráčková o vztahu s Vojnarem

Zpěvačka Lucie Vondráčková (41) má nový vztah. Informoval o tom web Expres.cz, podle kterého je jejím novým partnerem...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...