Vláda: Tatrovky jsou unikátní

  • 37

Soubor automobilů Tatra ze sbírek Národního technického muzea se rozhodnutím vlády stal 1. ledna 2006 národní památkou.

Kromě Tatry 80 vyrobené v roce 1935 pro prezidenta Masaryka k nim patří i automobil NW Präsident z roku 1898 nebo Tatra 87 z roku 1947, proslulá svojí aerodynamickou karoserií i cestami Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda v letech 1947 až 1950 po Africe a Jižní Americe.

Národní kulturní památka (NKP) je kulturní památka, která je nejvýznamnější součást kulturního bohatství národa. Národní kulturní památky prohlašuje vláda České republiky.

wikipedia.org

CENNÝ EXPONÁT. Automobil Präsident, který má muzeum ve sbírce, byl vyroben roku 1898 v kopřivnické automobilce podle vzoru Benzova vozu.

Tatra 80 (1935) s kapalinou chlazeným dvanáctiválcem (rozvod SV), umístěným vpředu a pohánějícím zadní kola. Objem motoru je 5990 ccm, maximální výkon 88 kW, nejvyšší rychlost byla 140 km/h.

Tatra 11 (1924) má vzduchem chlazený dvouválcový motor OHV, umístěný vpředu a pohánějící zadní kola. Zdvihový objem motoru 1056 cm³, výkon 9 kW (12 koní), maximální rychlost 70 km/h.

Tatra 87 (1947): čtyřdveřový šestimístný vůz se vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem (OHC). Vzadu umístěný motor pohání zadní kola. Objem 2968 ccm, výkon 55 kW (75 koní). Maximální rychlost 160 km/h.