To není auto, to je velorex, říkají s hrdostí majitelé hadraplánů. V Národním technickém muzeu jich zaparkovalo rovnou deset. Muzeum představuje legendární vozítka v dopravní hale do 25. září 2016. Tento zelený přízrak se jmenuje HOBA II a je to prototyp, který má také původ v legendární tříkolce.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výstava vznikla ve spolupráci Národního technického muzea a Velorex clubu v AČR.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lidové vozítko Velorex patří mezi legendy československých silnic z let socialismu. Jde o vozidlo obdařené schopností vyvolávat úsměv na tvářích již jen svým zjevem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ve složitém období počátku padesátých let 20. století zahynulo množství jiných zajímavých projektů na stolech byrokratů, kteří měli moc řídit náš průmysl. Bratři Stránští však dokázali přesvědčit kormidelníky znárodněného průmyslu, že právě jejich tříkolka je tím nejvhodnějším vozidlem pro naše invalidy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výstava dá nahlédnout velorexům doslova pod kůži.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
S reklamním heslem „Tělesně vadní do šťastné budoucnosti!“ vzniklo zhruba patnáct tisíc tříkolek a k tomu ještě necelých patnáct set čtyřkolových modelů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex se udržel ve výrobě více než dvacet let a dočkal se dokonce exportu do zahraničí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex 16/350 z roku 1969
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Od roku 1963 se vyráběla nejrozšířenější varianta velorexu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Původní motor 250 ccm nahradil silnější dvouválec Jawa typ 572 o objemu 350 ccm. Zlepšilo se i ovládání, zjednodušilo startování a problematické chlazení s jednou nekrytou vrtulí nahradil plášťový axiální ventilátor se dvěma vrtulemi. Palivová nádrž byla umístěna výš, a tak nebylo při každém tankování třeba rozepínat kapotu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Motor má posádka velorexu doslova za zády.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jednoduchý stroj využívá komponenty z jaw.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Základem je trubkový rám, na který je natažená plátěná karoserie.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Od roku 1969 se do velorexu montoval motor s označením 572-3, který byl původně určený pro použití ve čtyřkolovém vozidle.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vedle známějších tříkolových strojů Velorex jsou součástí výstavy také ojedinělé prototypy jako například kupé HOBA II. nebo nákladní Velorex 435 D.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
S koncem kariéry velorexu se nechtěl smířit maketář AZNP Mladá Boleslav František Honc z Bakova nad Jizerou. Chtěl stavět vlastní tříkolky na bázi velorexu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Laminátová karoserie ukrývá motor Jawa 350 typ 633.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Laminátový velorex vnikl v jediném exempláři.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 1971 odstartovala výroba čtyřkolového Velorexu 435-O. Konstrukčně poddimenzovaný stroj trpěl řadou závažných konstrukčních nedostatků, které vedly k předčasnému ukončení výroby.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Konstrukce vycházela z tříkolky, na trubkovém rámu byly uchyceny díly z laminátu a koženky. Zadní náprava a kola pocházely z nákladní rikši ČZ505.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex 16/350 z roku 1969 v provozním a odstrojeném stavu
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Os-kar 52 z roku 1952
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tříkolek tohoto typu vzniklo jen 130. Maximálně uměly jet 60 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex 16/350 z roku 1969
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Základní tvary zůstaly neměné od roku 1954 do roku 1971.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex Oskar 54 z roku 1954
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Krabička, která umožňuje nastartovat motor tak, aby se točil obráceně.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Díky tomu může velorex i couvat a má dokonce čtyři rychlosti vzad. Na fotografii je vidět krabička nainstalovaná přímo do tříkolky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Čtyřkolová rikša měla nahradit nákladní tříklolku ČZ505. Velorex 435-D z ní převzal mimo jiné zadní nápravu, diferenciál, korbu, kola a zadní blatníky. Přední náprava byla vlastní konstrukce. Laminátovou budku řidiče dodala podle návrhu Rudolfa Chytry Kovona Karviná. Kromě tří prototypů vznikla nultá série v počtu asi deseti kusů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Číselná kombinace 435 znamená: první číslo počet kol, další dvě objem motoru, písmeno O znamená osobní, D značí dodávku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Os-kar 53 z roku 1953 a Os-kar 52 z roku 1952
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex 435 je dílem vývojového střediska Doly u Nového Hrádku. Jeho výroba byla na spadnutí, nakonec byl projekt uložen k ledu z ekonomických důvodů. Vzniklo jen pár kusů nulté série. Vozík se původně představil na Strojírenském veletrhu v Brně 1959 jako Velorex 1960.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex 435
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex Oskar 54 z roku 1954
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Přístrojovka je stejně minimalistická jako celé vozítko, které na světě nemá obdoby.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Autory Velorexu jsou bratři František a Mojmír Stránští z obce Parník u České Třebové.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex Oskar 54 z roku 1954
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex 16/350 z roku 1969
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex 16/350 z roku 1969
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Karoserii mají velorexy z koženky z PVC, další díly jsou z motorek.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výroba se rozběhla nejprve v roce 1951 v Parníku u České Třebové. Už rok na to se přestěhovala do Solnice.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Oskar 52 z roku 1952
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Za dvacet let (od roku 1951 do roku 1971) postavili 15 200 velorexů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Oskar 52 z roku 1952
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Oskar 52 z roku 1952
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Os-kar 52 z roku 1952
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Os-kar 52 z roku 1952
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Os-kar 53 z roku 1953
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Os-kar 53 z roku 1953
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Os-kar 52 z roku 1952
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výstava legendární motorové tříkolky Velorex v Národním technickém muzeu probíhá až do 25. září.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Velorex Oskar 54 z roku 1954
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz