Konec geniálního malíře obrazů vonících benzinem. Václav Zapadlík zemřel

  16:11aktualizováno  16:11
Vyučil se truhlářem a po večerech hrál v kapele na basu. Pak se však Václav Zapadlík pustil hoblíku i smyčce a vzal do ruky štětce. Dobře udělal, byl nejznámějším českým automobilovým výtvarníkem, 21. srpna zemřel ve věku nedožitých 75 let.

Obrazy Václava Zapadlíka | foto: classicblog.cz

„Rád jsem vždycky maloval auta, co mají tvář a duši. Auta, ze kterých nějakým způsobem vyzařuje krása, ty musíte milovat. A pak vedle nich máte záplavu aut, kde nic není, jen plech, sklo, guma, dneska plast… prostě takové ledničky na kolech,“ vyprávěl Václav Zapadlík.

Obrazy Václava Zapadlíka
Obrazy Václava Zapadlíka
Obrazy Václava Zapadlíka

Maestro

Česko má štěstí na tvůrce krásných aut. Ale i na autory, kteří dokázali na svých kresbách a malbách auta zachytit snad ještě lépe, než jaká jsou v realitě. Do absolutní špičky ke Kamilu Lhotákovi a Theodoru Pištěkovi patří i Zapadlík, kterému spousta lidí neřekla jinak než Maestro. „Nikoliv proto, že bych byl nějaký velký mistr, to bylo pro můj tak trochu rozevlátý styl života a pozdní příchody. Ze začátku to bylo myšleno určitě trochu pejorativně, ale pak se to vžilo a všichni mi tak začali říkat. Až jsem se s tím nakonec smířil,“ vzpomínal letos v dubnu pro magazín Auto DNES.

K autům měl blízko odjakživa, smysl pro technické detaily pochytil, když pracoval s tátou v jeho autodílně. „Když člověk vyrůstá v automobilové rodině, všimne si detailů, které mu v hlavě už zůstanou navždy,“ vysvětloval.

Václav Zapadlík

23. září 1943 - 21. srpna 2018

Český malíř a ilustrátor, světová extratřída v zobrazení historických automobilů. Byl považován za mistra technických detailů. Jeho kresby a malby starých aut jsou realistické do té míry, že mohou připomínat až fotografie. Přesnější ale je, že vytvářel portréty vozů, které mají svou dobovou atmosféru. Jeho tvorbu lze najít ve stálých expozicích zahraničních muzeí, zejména v USA. Nejrozsáhlejší má v kalifornském muzeu v Danwill u San Franciska, považovaném za největší veteránské muzeum na světě.

Václav Zapadlík je známý malíř automobilů.

Doma měl i několik veteránů: „Patřím do té generace, kterou bavilo se v autech hlavně hrabat,“ komentoval.

A popsal, jak také vznikaly jeho obrazy. Vzpomínal na malbu auta značky wikov: „Kdysi jsem ho viděl v rozměru asi 4×4 cm na jedné ušmudlané fotce, kterou mi ukázal známý motoristický odborník inženýr Hausman. Ale před autem stály nějaký baby, takže ty vůbec nejdůležitější věci na fotce ani vidět nebyly. Obrázky přesně podle fotografií, jak jsem to dělal v 70. letech, mě později vůbec nebavily. Dělal jsem hlavně podle své představivosti.“

Kolik obrazů přesně vytvořil, nevěděl: „Když bych to vzal dohromady i se všemi černobílými kresbami, s nimiž jsem začínal v motoristických časopisech, tak toho budou tisícovky,“ odhadoval. 

Fotogalerie

Používal snad všechny techniky. „Asi nejjednodušší je akryl. Olej je složitější, s ním jsem nakonec přestal, terpentýn nesnášeli mí pejskové. Obecně mám rád lavírovanou tuš a hodně obrázků mám také technikou kvaše. Z hlediska malířského trošku nečistá technika, něco jako křížený pes. A můžu prozradit, že v poslední době jsem se nebál použít i černý fix, když jsem třeba dělal tank, který vyšel na známce,“ vypočítával a vzpomínal, že na tuto techniku se ho vyptával i Karel Gott. “Jak je známo, sám maluje. Tak jsem mu prozradil, že nemám problém ani s moderními fixy, protože to krásně rychle schne. Jenom kroutil hlavou.“

Obrazy Václava Zapadlíka

Zapadlíkovy obrázky potkáváme všude: v knihách, kalendářích, muzeích. „Říkal jsem si, že do smrti už mi schází jen udělat nějakou známku. A nevěřte tomu, uplynulo pár dní a volali mi z České pošty, jestli bych nechtěl udělat známku s veteránem. Já ale na to, jaké auto vybrat, vždyť je tolik významných veteránů, co by si to zasloužily. Jen jednoho jsem dělat nechtěl… No nakonec z toho byl celý aršík od Ameriky přes Itálii, Německo, Česko. Dokonce se mi tam podařilo propašovat i harleye,“ vyprávěl pro automagazín, který je úterní přílohou deníku MF DNES.

Poštovní známky s automobilovou tématikou od Václava Zapadlíka.
Poštovní známky s automobilovou tématikou od Václava Zapadlíka.
Poštovní známky s automobilovou tématikou od Václava Zapadlíka.
Poštovní známky s automobilovou tématikou od Václava Zapadlíka.

Poslední roky Václava Zapadlíka trápilo zdraví: „Užil jsem si toho dost, zvlášť v Americe. Ale teďka už to není můj život. Zdraví a ruka taky neslouží jako dřív. A jak říkám, moje nejlepší kamarádka cukrovka velí dost. Dokonce malířské štafle – tedy stojan – jsem už prodal,“ uzavřel skvělý malíř.

Autor:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Rover 100 při crashtestu

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později...

Peugeot 407: francouzský hezoun je tajný tip na zajímavou ojetinu

Peugeot 407

Francouzský švihák dodnes neztratil šmrnc. Dnes k tomu navíc jako ojetý láká skvělými cenami. Prostorem v kabině...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za...

Najdete na iDNES.cz