V Brazílii nevládnou Němci jen fotbalu. Parádní kupé záviděla i Evropa

František Dvořák
  14:00aktualizováno  14:33
Zatímco Evropa je kolébkou automobilismu jako takového, Brazílie, nejlidnatější stát Jižní Ameriky, je domovem mnoha zvláštních aut, která se za hranicemi této země často nikdy neprodávala. A překvapivě je mezi nimi dost sporťáků. Třeba nádherné kupé Volkswagenu, které záviděli i v Evropě.
Volkswagen SP2

Volkswagen SP2 | foto: Volkswagen

Německo slaví úspěch fotbalistů na mistrovství světa, které v neděli vyvrcholilo vítězstvím německého týmu nad Argentinou. Německá auta také jihoamerickou zemi motorizovala, slavný VW Brouk tam držel pozici nejprodávanějšího auta 24 let. Úplně první výrobnu aut ovšem založil v Brazílii Chevrolet, to bylo v roce 1925.

Automobilový průmysl v Brazílii plodí vedle celosvětově známých aut také unikáty, které odpovídají tamním zvláštním požadavkům.  A není to jen záležitost posledních let, brazilský trh s automobily se dynamicky rozvíjí už od konce druhé světové války.

Jedním z prvních významných impulzů byl příchod Volkswagenu. Ochranářské zákony v roce 1953 zakázaly import nových aut a nutily automobilky vyrábět přímo v Brazílii. Místní zastoupení vedené Dánem Chrisem Tronbjergem tedy začalo s montáží Volkswagenu Typ 1, tedy původního brouka, z dílů dovezených z Německa.

VW nejprve v roce 1958 uvedl jeho místní provedení, kterému se říkalo Fusca. Po broukovi následoval i transporter. Tím se položily základy dominance německé značky, která v Brazílii trvá prakticky dodnes. Ale tak jednoduché jako kdysi to už německá značka v Brazílii nemá. Místní trh je mnohem rozmanitější, protože podmínky pro dovoz aut ze zahraničí se v devadesátých letech uvolnily. Jedničkou je tak dnes v Brazílii Fiat. Za evropskými značkami je pak na třetím místě americký General Motors.

Karmann-Ghia TC

Německá značka tak dnes považuje Brazílii za jedno ze svých výsostných území. Volkswagen mimo jiné nadělil Brazilcům speciální modely určené přímo pro Jižní Ameriku. Takový VW Karmann-Ghia TC z roku 1970 mohli Evropané leda závidět. Uvnitř ukrýval podvozek a šestnáctistovku z Volkswagenu 1600, ale měl podstatně atraktivnější karoserii.

Ještě zajímavější je Volkswagen SP2 z roku 1972, na jehož vývoj přímo dohlížel Rudolf Leiding, tehdejší šéf celého Volkswagenu. Celý projekt nesl tajemné označení „Project X“. I přes proporce sporťáku jde o další z klasických volkswagenů. Objem plochého vzduchem chlazeného čtyřválce vzrostl na 1,7 litru a díky výkonu 75 koní měl umět uhánět až 160 km/h. Pro upřesnění: proporce tomu nenapovídají, ale auto má motor vzadu jako všechny volkswageny té doby.

Design karoserie je prací stylistů z brazilského studia značky. Marcio Piancastelli, José Vicente Novita Martins a Jorge Yamashita Oba jej vytvořili na technickém základu modelu Volkswagen 412. To zaslouží poklonu, protože 412, známá taky jako Volkswagen Typ 4 je kombík! Pravda, třídveřový.

Výroba však skončila po čtyřech letech a přibližně deseti tisících vyrobených kusů bez nástupce. SP2 totiž porazil jeho nevlastní sourozenec, sportovní vůz místní značky Puma. Ten byl postaven na podvozku volkswagenu a stejný původ měl i jeho motor. Díky lehké laminátové karoserii dosahoval znatelně lepších jízdních výkonů než celokovové SP2. Jeho design byl navíc zdařilou směsicí italských vlivů, nezapře inspiraci Alfou Romeo Spider a Ferrari Dino 246 GT.

Pro klid Evropanů dodejme, že i přes atraktivní vzhled nemuseli Brazilcům pohledné kupátko tolik závidět. Jeho jízdní výkony nejlépe popisuje zlidovělý výklad jeho označení: Brazilci ironicky říkali, že SP je zkratkou pro portugalské „sem potencia“, tedy „bez výkonu“. Vážnější výklady říkají, že SP je zkratka pro Sao Paulo, kde se krásný sporťák vyráběl, nebo to také má znamenat Sport Prototype, možná také Special Project. Podle neoficiálních odhadů se jich do Evropy dovezlo něco přes 600, jedno kanárkově žluté je k vidění v muzeu koncernu VW ve Wolfsburgu.

Dnes se Wolkswagen v Brazílii zaměřuje na výrobu praktických modelů. Hlavním produktem je místní bestseller Gol. Pozor, neplést s modelem Golf! Gol je menší auto, na délku má necelé čtyři metry a má blíž k evropskému Volkswagenu Polo. V Evropě je známý ještě menší Fox, který se dříve prodával i u nás. V Brazílii existuje i jeho drsnější verze CrossFox a také zvětšený velkoprostorový SpaceFox.

Další Evropané

O první místo se dnes v Brazílii Volkswagen přetahuje s italským Fiatem, který zde působí od šedesátých let. Na rozdíl od výsledků v Evropě má dnes v Brazílii navrch italský výrobce.

Velkého úspěchu se na druhé straně Atlantiku dočkalo uno, evropské auto roku 1984. V Brazílii se vyrábělo dlouhých 30 let, do prosince 2013, v celkovém počtu 3,6 milionu kusů. Úspěch to byl natolik výrazný, že Fiat přímo pro místní zákazníky vyvinul novou generaci. Kromě ní se nabízí kompaktní hatchback Palio a jeho příbuzní: kombi Weekend, sedan Siena a pick-up Strada.

Fiat Uno v současné podobě určený pro brazilský trh

Konkurenta pro Fiat Strada vyrábí také Peugeot a říká mu Hoggar. Název odkazuje na designovou studii z roku 2003, ale produkční model je z poněkud jiného ranku. Je to pick-up se samonosnou karoserií, jehož design připomíná evropskou 207. Z technického hlediska jde o křížence starší 206 a užitkového partneru. Peugeot sdružený s Citroënem v koncernu PSA je další ze značek, které jsou na brazilském trhu velmi aktivní.

Ford zase přímo pro Brazilce před deseti lety připravil první generaci modelu Ecosport. Vůz, který vzhledem připomíná evropský fusion, má stejný technický základ, ale dostal výraznější off-roadový design a je o 20 cm delší. V Latinské Americe byl natolik úspěšný, že druhá generace ecosportu vyrazila do všech koutů světa. Letos se dokonce začne prodávat i v Evropě, po dvouleté přestávce nahradí fusion.

Troller T4

A domácí produkty? Nejúspěšnější je specialista na terénní vozy Troller. Vyrábí jediný model, třídveřový T4, který má třílitrový dieselový čtyřválec a konkuruje například Land Roveru Defender. Firma Marcopolo se zase specializuje na autobusy a Agrale produkuje traktory vlastní konstrukce. Brazilci by chtěli proniknout i mezi výrobce supersportů, ale projekt Amoritz GT se zatím do sériové výroby nedostal.

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

VEXTA a.s.
Hlavní účetní

VEXTA a.s.
Středočeský kraj
nabízený plat: 50 000 - 85 000 Kč

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.