Udržovat auto v kondici není levné. Musíte mít taky štěstí na servis

Sám jezdí patnáctiletým passatem. A zatím nenašel alternativu. Petr Petřík je automechanik-fachman. Moderní auta plná elektroniky a jemné techniky ho živí, sám ale kroutí hlavou, kam se jejich vývoj ubírá. "Pokud chcete mít co nejmíň problémů, shánějte co nejjednodušší auto," říká.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: GTÜ

Specializuje se hlavně na škodovky, volkswageny a audi. Ale "dělá" třeba i fordy. Opravuje taky žluté passaty pražským taxikářům. Ví tedy, jak je třeba udržet auto v kondici, aby vydrželo nápor v pražském provozu. Nadává na kvalitu nafty a radí měnit i to, co je podle výrobce věčné.

Auta jsou levná, ale udržovat je levné není. Je to spotřební zboží, dnes už nejsou auta stavěná na půl milionu a víc. Uživatel, který si nechá poradit, ale může i takové hranice dosáhnout s rozumnými náklady. "Když budete mít Octavii II 1,9 TDI a budete poslouchat znalého automechanika, vydrží půl milionu kilometrů," tvrdí.

Pokud chci spolehlivé auto, ve kterém nečíhá zrada, mám podle Petříka vybrat atmosférický motor bez jakéhokoliv přeplňování. Ideálně šestiválec.

Netrapte motor

Přeplňované motory, které dnes nabízejí automobilky stále vehementněji, vyžadují přece jen víc péče. V případě přeplňovaného motoru je třeba nechat turbo "odfouknout si" po rychlé jízdě. Petr Petřík doporučuje dvě minuty klidné jízdy. Nejčastější případy, kdy řidič svůj motor "pohřbí", jsou ty, kdy po sprintu levým pruhem dálnice dorazí k benzince a hned vypne rozdivočený motor.

"Největším problémem českého motoristy je kvalita nafty," říká majitel autoservisu, do kterého jezdí hlavně diesely.

Radí vybrat si jednu, dvě kvalitní benzinové stanice a tankovat vždy plnou. Doporučuje také netankovat, když vidím, že odjíždí cisterna. "Palivo se tankuje pod tlakem, který ho zvíří, a nahoru se dostanou všechny usazeniny a nečistoty, které jsou v jímce," popisuje. Ty pak natankujete do nádrže a na škodu na citlivých vstřikovačích je zaděláno.

Z tohoto pohledu jsou na tom lépe majitelé benziňáků. Ty snesou i méně kvalitní palivo. "Mají senzory klepání, přizpůsobí se. Ale zase mají vyšší spotřebu," popisuje dvě strany benzinové mince Petr Petřík.

Nejhorší nafta je podle něj od laciných benzinek. "To není nafta, to je lehký topný olej s příměsí. Nemaže, karbonuje motor," zlobí se. Nekvalitní palivo motor doslova zalepí. Podle Petříka se to nejčastěji stává přes zimu, kdy se jezdí v porovnání s létem klidněji. Pohyblivé části (typicky vířivé klapky v sání) se zakarbonují a nehýbou se, jak mají. I diesel, u kterého si všichni chválí zátah od nízkých otáček, je tak třeba občas vytáčet aspoň ke třem tisícům. "Nejezdit jen na 2 200 až 2 300 otáček, jak v dieselech všichni jezdíme," radí Petřík.

Vyžeňte pavouky

I dnes je potřeba o motory pečovat. Pokud jezdíte hlavně po městě, je třeba jednou za čas vyjet na dálnici "vyhnat pavouky". Pro moderní diesely je to nutnost, protože se musí vyčistit filtr pevných částic zachycující nebezpečné zplodiny vznikající při spalování nafty. "Software řídicí jednotky čeká na dálnici, aby vydal pokyn k zahájení procesu jeho čistění. Kdo jezdí jen po městě se do toho režimu nedostane," vysvětluje Petřík.

"Když jedete na dálnici filtr 'vypálit', nejde o konečnou rychlost, jde o otáčky," doplňuje Petřík. "Musíte zařadit čtyřku, vytočit motor na tři tisíce otáček a systém se vypálí. Jet na šestku dvě stě nemá smysl," zdůrazňuje.

Někteří motoristé, kterým drahý díl přestal fungovat, uvažují o jeho demontáži. "Filtr pevných částic se vymontovat dá, ale pokud máte děti a vozíte je na zadních sedačkách, tak je otrávíte," varuje Petr Petřík. "Spaliny se vracejí zpátky a pronikají do interiéru, bývá to i vidět, na panelech obložení se usazují saze."

I starý filtr pevných částic se dá podle Petříka zachránit. "Lze ho vyčistit. Existují firmy, které ho dají do pece, vypálí v asi 600 stupních a filtr funguje dál," popisuje. Petr Petřík se s filtrem, který u moderních nafťáků čistí to, co jde z výfuku, zase vrací ke kvalitě české nafty: "Všechna auta, která v cizině fungovala bez problémů, začnou po pár měsících provozu na českou naftu hlásit závadu filtru pevných částic."

Neposlouchejte manuály

Měňte i to, co se podle manuálu nemění, plyne z doporučení Petříka. Dalším velkým problémem jsou podle něj hlavně oleje s prodlouženým intervalem výměny (longlife). "Je tam velký problém," popisuje. "Aby uživatel dodržel záruční podmínky, musí měnit olej přesně podle předpisů výrobce a ve stanovených intervalech. Takže jste nuceni používat longlife oleje."

Zkušený automechanik radí okamžitě po skončení garance vyměnit olej za jiný a zkrátit intervaly jeho výměny. "Když tam ten olej necháte, je skoro záruka, že ve 120 až 150 tisících kilometrech začnou problémy," říká.

Stejně tak se mění "celoživotní" rozvodový řetěz. Automobilky podle Petříka začínají říkat, že životnost vozu je 250 tisíc kilometrů. "V tu chvíli máte vyměnit rozvodový řetěz, nebo auto."

Měnit se má i olej v převodovce, podle Petříka každých 150 až 180 tisíc kilometrů. "Je to normální náplň, takže degraduje. Jde o tisícikorunu," popisuje. "Třeba BMW ale v poslední generaci motorů přestává dělat výpustné šrouby," lamentuje.

Se stále rostoucími výkony dieselů, které je třeba přenést, trpí spojky a dvouhmotové setrvačníky, které tlumí vibrace. Petr Petřík jich za loňský rok vyměnil kolem dvou set. Bere už je přímo od výrobce. Od něj má instrukce, že spojka má životnost 100 tisíc kilometrů.

"Když jezdí auto z Prahy do Paříže, má najeto 700 tisíc kilometrů a má spojku v pořádku. V pražském provozu ale trpí. Životnost by se měla spíš měřit v motohodinách." V nízkých otáčkách v pražském provozu je dvouhmotový setrvačník stále v pohotovosti. Výměna dvouhmotového setrvačníku u passatu nebo octavie vyjde na nějakých patnáct až dvacet tisíc. Dnes se nabízí místo dvouhmotového přestavba na jednodušší. Před tím ale Petřík varuje, ničí prý převodovky.

Shánějte informace

Ani dnes není jednoduché vybrat spolehlivé auto, které nebude štamgastem v servisu. Ne všechny komponenty, které výrobci nakupují od dodavatelů jsou stejně kvalitní a jednoduše a za rozumné peníze opravitelné. Týká se to hlavně osazení dieselových motorů (čerpadla, vstřikovače) a elektroniky.

I na používání moderního auta je třeba trocha šoférského fištrónu a poslouchat rady, které nemusíte dostat ani ve značkovém servisu.

"Typickým příkladem jsou tříválce ve škodovkách. Ty, které mají mají rozvodový řetěz, nesmíte nechat zaparkované se zařazenou rychlostí v kopci," varuje Petřík. "Když je tak necháte bez zatažené ruční brzdy, přeskočí řetěz, protože je napínaný hydraulicky od tlaku motoru. Pokud neběží, tlak tam není, vymáčknou se napínáky a stavítka a řetěz přeskočí," popisuje. Své klienty už tak dva roky důrazně učí používat ruční brzdu.

Nejčtenější

Škoda bojuje za nový Karoq. Vítězství je blízko. Takhle by mohl vypadat

Premium

Karoq je zlaté tele Škody Auto, extrémně populární a výnosný model je v druhé polovině životního cyklu, spíš přesluhuje. Nástupce se dočkat neměl. Situace na poli elektromobilizace se ovšem změnila....

Od „gazika“ až po průšvih Oltcit. Legendy i křápy ze socialistického Rumunska

Podívejme se na osobní automobily vyráběné v Rumunsku v době diktatury jedné strany. Byť se tehdy automobilový průmysl v zemi začal ve větším teprve rozvíjet, za což by někdo třeba i komunisty...

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

Ťukanec za dvě stě tisíc nepoznáte. Při pochybách volejte vždy policii

Poslanci schválili zvýšení limitu škody u nehody, ke které je nutné volat policii. Nově bychom si tak policejní asistenci měli vyžádat jen u nehod se škodou od 200 000 Kč. Jenomže to je u některých...

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

11. května 2025

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

10. května 2025

Machři za řídítky: policejní „motobely“ předvedly dokonalou synchronizaci

Jako ladné akvabely se proplétali mezi kuželkami Policisté z motocyklové jednotky. Opět po roce předváděli machři z motojednotky krajského ředitelství Jihomoravského kraje své umění při exhibici na...

10. května 2025

Enyaq RS má novou tvář. Designér vysvětluje, jak těžké je splnit předpisy

Škoda oslavuje 32. rok v roli oficiálního hlavního sponzora mistrovství světa v ledním hokeji světovou premiérou občerstveného provedení svého elektromobilu v přiostřeném provedení RS. Na Enyaqu s...

9. května 2025

Autozápisník: Fordy budou bez mozku a čínská auta vám prodá sexy robotka

Svět je v mnoha směrech vzhůru nohama: auto z Anglie umí jezdit po stropě, Kawasaki postavilo robotického koně a v USA mají svou dacii. Proč budou fordy bez mozku? Jak se bydlí v Brabusu a Smartu? A...

9. května 2025,  aktualizováno  14:22

Se sádrou za volant? Hrozí pokuta od policie a sankce pojišťovny

Sednout za volant se sádrou nebo ortézou možná na první pohled nevypadá jako problém. Policii, ale nakonec ani pojišťovně se to však v konečném důsledku moc líbit nemusí.

9. května 2025

Soft-road Mercedesu je kravaťákem v pohorkách pro dny mimo kancelář

Oplastované a zvýšené éčko je nejen nezbytným módním doplňkem úspěšné řady Mercedesu, ale má také unikátní přednosti. Vyšší světlá výška je totiž jen částí příběhu. Verze All-Terrain s top dieselem z...

8. května 2025

Renault retro pětkou zabrnkal na nostalgickou strunu. Už ji koupíte i v Česku

Slavné jméno se vrací v nové podobě, a navíc ve zcela nové disciplíně. Renault přináší zpět legendární model 5, který kombinuje retro prvky s nejnovějšími technologiemi. Evropské Auto roku 2025 je už...

8. května 2025

Z archivu iDNES.cz: tváří bezpečnostní kampaně byla vdova po hokejové legendě

Ministerstvo dopravy tento týden představilo novou kampaň zaměřenou na bezpečnost na přechodech. V redakčním videoarchivu jsme objevili dvacet let starou reportáž o kampani cílící na řidiče. Její...

8. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.