Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Žlutý cirkus startuje do Austrálie. Jede i trabant s automatem

aktualizováno 
Trabant už se nedá vylepšit, říká s nadsázkou trabantista Dan Přibáň, který s tím východoněmeckým čmoudivým zázrakem objíždí zeměkouli. Až přejede Austrálii, chybět mu bude už jen Antarktida. Ke klokanům a do tichomoří s ním jedou i dva vozíčkáři s trabantem s ručním ovládáním a původním řazením bez spojky.

„Hycomat je speciální německý patent, který byl dělaný jenom do trabantů,“ vysvětluje Dan Přibáň. „Prý je hrozně nespolehlivá, ale nenašli jsme nikoho, komu by se pokazil,“ líčí.

Hycomat je speciální vynález využívající hydraulické ovládání spojky, stačí vzít za „rukojeť od deštníku“ pod volantem, kterou se řadí, a automat sám zmáčkne spojkový kotouč, bez levého pedálu tak jednoduše řadíte.

Fotogalerie

Adrenalinový nadšenec Jakub Koucký a Kristína Madajová, která na vozíčku dokázala stopem projet celou střední Ameriku, přejedou v expedici Dana Přibáně a jeho týmu žlutých motoristických vykopávek bývalého východního bloku Austrálii trabantem vybaveným speciálním vynálezem konstruktérů toho německého „bakeliťáku“. Pod volantem má na pravé straně řidič dvě páky, spodní ovládá brzdu a plyn, tu znají ti, kdo řídí auta upravená na ruční ovládání.

Trabantisté zase důvěrně znají velkou páku, kterou se řadí. Ale už na pohled je v tom žlutém trabantu neobyčejná. Ukrývá totiž ovládání automatické spojky.

Trabant 601-H uvedený v únoru 1965 má hydraulicky ovládanou spojku, která ji při řazení vypíná automaticky bez nutnosti sešlapovat pedál. Hycomat (proto to H v označení) je patentem cvikovských konstruktérů (německé Zwickau, rodiště trabantů).

V hycomatovém provedení trabantu je spojka a převodovka stejná s normálním provedením. Sytém, který je ovládá, využívá hydraulické čerpadlo poháněné od převodovky.

Šofér tedy stále řadí rukojetí na přístrojové desce, ale chybí levý pedál.

„Hydraulické čerpadlo, které se otáčí stejnou rychlostí jako klikový hřídel, vyvine v hydraulickém systému při cca 1 300 ot./min. takový tlak, že překoná sílu pružiny působící v opačném směru a spojka sepne. Sníží-li se zpět otáčky motoru, a tím i tlak v hydraulickém systému pod tuto hodnotu, pružina spojku opět rozepne. Navíc elektromagnetický řídící ventil uvede celý hydraulický systém rychle do beztlakového stavu (spojka se rozpojí), když se díky pohybu řadicí páky sepne elektrický kontakt,“ popisuje německý časopis Der Deutsche Straßenverkehr z roku 1970 (překlad článku zde).

Řazení probíhá tak, že řidič uchopí řadicí páku, tím sepne kontakt, spojka se rozpojí a může se řadit. Pak stačí přidat plyn a auto se rozjede. Stejně to funguje i na další stupně za jízdy. Pro zpomalení stačí sundat nohu z pravého pedálu, poklesnou otáčky a zařízení rozpojí spojku.

  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky
Premium

Strategická investice? Před dvaceti lety BMW prodalo Rover za deset liber

Na začátku byly velké ambice, na závěr děsivý účet. Nakonec si Mnichovští nechali jen značku Mini; Land Rover se...

Legendární VW Transporter proslavily květinové děti, teď slaví sedmdesátku

Kultovní status si díky květinovým 60. létům a hnutí hippies vysloužil „kulatý“ model Volkswagenu Transporter T1, jehož...

Premium

Ojetý vůz s DSG. Zjišťovali jsme jaké závady hrozí a kolik stojí oprava

Rok od roku se zvyšuje poptávka po ojetých autech se samočinnými převodovkami. Je to jednoznačně důsledek jejich...

Premium

Závodník, který draží automobilové perly, vymyslel plátna na čtyřech kolech

Byl závodním jezdcem, vymyslel projekt Art Cars pro BMW a je pravděpodobně nejznámějším licitátorem na dražbách aut:...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz