Úterý 29. listopadu 2022, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. listopadu 2022 Zina

Funkční ojetina za jeden plat: I dvacetiletá toyota může být dobrá volba

Mnoho motoristů neustále řeší stejnou otázku: jaké auto si pořídit na příslovečné jízdy kolem komínu? Takové, co bude maximálně nenáročné a bude ještě dlouho sloužit. Známe jednu z možných odpovědí na otázku, která je v současné době o to aktuálnější.

Dvacetileté auto střední třídy je z dnešního pohledu ta správná volba pro cesty do nejbližšího marketu nebo na nádraží | foto: Lukáš Vaverka

Stěrače stírají, ostřikovače ostřikují a do nejbližšího marketu nebo na nádraží vždycky dojede... Spousta motoristů nevyžaduje nic víc a aut, která tuhle službu spolehlivě splní, ve skutečnosti existuje mnoho. Vyzkoušeli jsme Toyotu Avensis ze samotného závěru předchozího milénia, a v této roli suverénně obstála.

Proč nás zaujal právě Avensis? Řadí se sice do střední třídy, ale zvenčí i zevnitř je menší než třeba dnešní Octavia. Pokud má alespoň občas vozit víc než jednoho nebo dva lidi a tu a tam i nějaký náklad, dvacetileté auto střední třídy je z dnešního pohledu ten správný formát. V podstatě tak s trochou odvahy může sloužit i jako jediné auto v rodině, protože vždy a všude převeze, co potřebujete.

Ano, o tolik za posledních dvacet let nová auta vyrostla a něco kdysi velkého představuje dnes obdobu současného lehkého nadstandardu. V této věkové kategorii je všechno relativní. Hodnotu konkrétního kusu ovlivňuje mnohem víc jeho aktuální stav a obecná spolehlivost než právě velikost. A auto, které kdysi stálo přes osm set tisíc, není jen větší, ale má i velkoryseji dimenzovanou konstrukci než nějaký malý hatchback. Jinými slovy tužší kořínek a dost možná větší potenciál být každodenním dělníkem.

Zkoušený Avensis na ulici snadno přehlédnete. Okoukaný design a „neviditelná“ černá barva dělají svoje. S takovým autem si ani nemůžete někde udělat ostudu; dokud vypadá slušně, nikdo si nejspíš ani nevšimne, čím jste přijeli. A pohodlí a prostor kdysi nejlepší osobní toyoty jsou i dnešním pohledem stále víc než akceptovatelné. 

To samé platí pro výbavu – dobová střední třída zahrnovala to, co dnes považujeme za standard – klimatizaci, boční okna i zrcátka s elektrickým ovládáním a pár dalších milých drobností. Vyzdvihnout je potřeba ukázkovou funkčnost téměř všeho a také mimořádně zachovalý stav interiéru, který je u avensisů tohoto stáří v podstatě pravidlem.

Dvacetiletý motor Toyoty Avensis

Tento konkrétní kus je poháněný nejvýkonnějším z tehdy existujících motorů, atmosférickým čtyřválcem 2.0 VVT-i, na tom ale příliš nesejde. Nabídka zážehových motorů o objemech 1,6, 1,8 a 2,0 litru je na první pohled monotónní. Na ten druhý už to tak není, různé verze spadají do tří různých konstrukčních řad, přičemž některé mají ventilový rozvod poháněný řetězem a jiné řemenem.

Ve výsledku je to ale celkem jedno. Pokud je motor v dobrém stavu, při adekvátní údržbě i dnes spolehlivě funguje každý z nich. U dieselů to tak být nemusí, uvažovat nad nimi proto v podstatě nemá význam. Mají mnoho moderních vymožeností (vstřikování common-rail raných generací, dvouhmotový setrvačník apod.) a přitom jsou hlučné a za nízkých otáček netáhnou. Benzinová strana má navíc přece jen jednu výjimku a tou je pozdní dvoulitr D-4 vybavený přímým vstřikováním, které je nákladné na údržbu a nemá rádo etanol přimíchávaný do současného benzinu.

Starší Toyoty jsou vyhlášené svým poněkud nudným charakterem a tento Avensis je přesně takový. Jízda s ním není nijak zábavná, není to žádný výjimečný zážitek, ale svezení je pohodové. Auto má relativně dlouhý rozvor a váží nějakých dvanáct metráků, takže je směrově stabilní a snadno zatáčí. Jízdním vlastnostem by určitě prospělo pořízení nových pneumatik. Ty zimní, celoročně používané, už mají jistě to nejlepší za sebou. Ale takto se zkrátka s podobnými auty zachází.

Avensis má tužší kořínek a dost možná větší potenciál být každodenním dělníkem.

Co se týče technického stavu auta, je na dvacetileté stáří a nájezd přes čtvrt milionu kilometrů překvapivě výborný. Dá se předpokládat, že s trochou obezřetnosti a štěstí avensis zvládne třeba ještě jednou tolik. 

Aktuální závady a nedostatky jsou v podstatě okrajovými záležitostmi: nefunkční podsvícení půlky přístrojů se vyřešilo přímo během testu výměnou žárovky a klepání od předního kola má na vině nejspíš tyčka stabilizátoru, která v japonské druhovýrobě vyjde na šest stovek. Řešit nefunkční dálkové ovládání u obou klíčů nemá vzhledem k hodnotě auta význam, naopak zadní lemy by si měly brzy zasloužit pozornost klempíře.

Na svou dobu vrcholný model s sebou samozřejmě nese i jistá rizika. Je to třeba poměrně složité zadní víceprvkové zavěšení, jehož generálka nevyjde levně, nebo některé specifické díly – třeba již jmenovaný dálkový ovladač centrálního zamykání. Kumulace více oprav tohoto typu může převýšit zbytkovou hodnotu auta. U námi doporučovaných benzinových motorů je také potřeba přenést se přes relativně vyšší spotřebu, osmi- až desetilitrovou. To je daň v prvním případě za komfort a ve druhém za bezproblémový provoz zejména na krátkých trasách.

Japonské auto je to jen v principu

Toyota je japonská značka a první Avensis má pro ni typickou odolnost. Vymyšlena byla opravdu v Japonsku, design ale navrhli ve Francii v evropském studiu Toyoty poblíž Nice, převodovky a motory jsou vesměs vyrobené v Polsku a finální montáž auta obstarávala továrna Burnastone, nedaleko středoanglického Derby.

Následovaly dvě další generace vytvořené obdobným způsobem, ty jsou na českých silnicích dnes k vidění mnohem častěji. Kariéra Avensisu se nakonec uzavřela v roce 2018: nová Corolla je skoro stejně velká, ostatní zájemce chtějí Japonci uspokojit pomocí SUV RAV4 nebo reprezentativního sedanu Camry.

Mimochodem, předchůdcem Avensisu byla dnes již polozapomenutá Carina E, od roku 1992 taktéž vyráběná v Anglii. Jde o elegantní a obdobně spolehlivé auto, i když poněkud nevýrazné a nudné. Právě ono odstartovalo poměrně úspěšné působení Toyoty v evropské střední třídě, které trvalo čtvrt století.

Autoři:
  • Nejčtenější

Moskvič jde po dvacetileté přestávce opět do výroby, auta bere od Číňanů

Rusko obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábět se budou v bývalém závodě francouzské...

Češi a elektromobily: Optimismus vs. opatrná realita aut, na která nemají

Exkluzivně Po celý říjen mohli čtenáři formou ankety vyjádřit, jaká kritéria pro ně hrají roli při volbě nového vozu a zda by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Strašák elektromobil: vyvracíme bludy, vysvětlujeme, školíme

Hašení elektromobilu je zásah na hodiny. Elektromobily nás masivně tráví emisemi z brzd. Akumulátory se vždy musí měnit...

Plná baterie za pět minut. Čínské NIO už má v Evropě výměnnou stanici

Sjíždíte z dálnice, zacouváte do vrat větší garáže a automatizovaný systém vymění vybitý akumulátor za plný a jedete...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

Málokterý čtyřicátník by jel tak dobře jako já, usmívá se legenda F1 Derek Bell

Premium Potkali jsme se už poněkolikáté, ale poprvé jsme měli čas si popovídat. Navíc ve velice uvolněné atmosféře eventu, kde...

Pití džusu, objev Senny i odmítnutí vysněného Ferrari. Fittipaldi vzpomíná

Premium Je dvojnásobný mistr světa formule 1, poprvé navíc titul získal jako nejmladší jezdec v historii. Je také jeden...

Alfa hory přenáší. Limitovaná edice Alfy Romeo je skutečný skvost

Premium Jaké to je, nechat se svést Monicou Bellucci na čtyřech kolech? Stačí trochu citu, nebo to chce odvahu? Dá se vůbec...

Jak se zbavit předsudků. Americká Corvette ZR-1 skrývá skvostnou techniku

Premium Mám rád americká auta, to rovnou rád přiznávám. A všemožná – od full-size SUV až po koráby z 50. let. Ale až Corvette...

Zdravé srdce, kosti a cévy. Vyhrajte doplněk stravy K2 Complex na celý rok
Zdravé srdce, kosti a cévy. Vyhrajte doplněk stravy K2 Complex na celý rok

Téměř všichni známe klasické „béčko“ a „céčko“ a občas si vitamíny lupneme, zvláště na podzim, abychom podpořili naši imunitu. Kdo z vás ale slyšel...

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....