V Praze odstartoval 1000kilometrový závod kolem „Československa“

aktualizováno  8:00
Téměř sto automobilových veteránů vyrobených před rokem 1939 ve čtvrtek v šest ráno odstartovalo k připomínkové jízdě závodu 1000 mil československých, který je jednou z legend v dějinách domácího automobilového sportu. Na startovní listině je mimo jiné 8 vozů Bugatti, 7 vozů Lagonda.

Letošní ročník soutěže pořádá Veteran Car Club Praha ve spolupráci s Národním technickým muzeem při příležitosti 100. výročí vzniku Československé republiky.

Před pražským Autoklubem ČR byla 13. června 2018 k vidění historická vozidla,...
Karel Starý – profil Narozen: 14. září 1969 Vystudoval strojní fakultu ČVUT -...
Před pražským Autoklubem ČR byla 13. června 2018 k vidění historická vozidla,...

Třídenní veteránský podnik startuje ve čtvrtek 14. června v Praze, poté účastníci zamíří do slovenské Bratislavy a cílem projedou v sobotu 16. června opět v Praze.

Letošní novinkou je také modifikace trati, umožňující průjezd části původních úseků Velké ceny ČSR na Masarykově okruhu, včetně prostoru původního depa a boxů.

1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH

Fotogalerie z loňského ročníku

Praha, 15.6.2017, 1000 mil československých, auta, veteráni
Praha, 15.6.2017, 1000 mil československých, auta, veteráni
Praha, 15.6.2017, 1000 mil československých, auta, veteráni

Soutěž obnovuje tradici závodu „1000 mil československých“, který byl pořádán Autoklubem Republiky československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha – Kolín – Německý Brod – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. 

Kurátor automobilové sbírky NTM Petr Kožíšek připomíná: „O vysoké sportovní úrovni tohoto podniku svědčí dodnes úctyhodné jízdní průměry vítězů. Absolutně nejrychlejší na této trati byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na voze Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru přes 108 km/h.“

Fotogalerie

Závod na 1000 mil, inspirovaný podobným italským podnikem Mille Miglia, byl vypsán pro „cestovní automobily“, tedy provedení přímo odvozená ze sériové produkce.

Podnik byl sice deklarován jako soutěž, ve skutečnosti však šlo o rychlostní závod, pořádaný v běžném provozu. Účastníci byli ve dne v noci konfrontováni s koňskými povozy, nákladními automobily, cyklisty i chodci. Takřka 1600kilometrová délka trati prověřila nejen rychlost a ovladatelnost vozidel, ale v neposlední řadě také jejich robustnost a spolehlivost.

Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. V letech 1970 až 1977 se akce konala každoročně, později již jen příležitostně. Od roku 2015 jezdí historické automobily „1000 mil československých“ opět každoročně.

Před pražským Autoklubem ČR byla 13. června k vidění historická vozidla, která...
Před pražským Autoklubem ČR byla 13. června k vidění historická vozidla, která...

Před pražským Autoklubem ČR byla 13. června k vidění historická vozidla, která se zúčastní 14. června Vzpomínkové jízdy historických vozidel 1000 mil československých.

Od roku 2013, kdy bylo 80. výročí prvního závodu, se závod jezdí stále na Československé trase Praha – Bratislava – Praha a je rozdělen do 3 dnů. Druhý den závodu startují závodníci v Bratislavě slovenskou etapu, která z části kopíruje trasu neméně známého závodu „500 km Slovenských“ včetně měřeného úseku na Pezinské Babě. Třetí den závodníci opět míří z Bratislavy do Prahy.

Start závodu „1000 mil československých 2018“ byl ve čtvrtek 14. června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu mezi 6:00 a 7:30. V sobotu 16. června 2018 mezi 17:00 až 18:30 končí soutěž v cíli před Národním technickým muzeem.

Škoda Rapid SIX

Aerodynamické kupé Škoda Rapid Six v tomto legendárním závodě startovalo v letech 1933-1935. Auto s upraveným šestiválcem z typu 637 dosahovalo rychlosti až 130 km/h.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

V Kopřivnici je k vidění jedno z nejvzácnějších aut v Česku

Kopřivnické AutoMotoMuzeum Oldtimer vystavuje jediný dochovaný exemplář...

Muzeum historických vozidel Oldtimer v Kopřivnici na Novojičínsku vystavuje od tohoto týdne jediný dochovaný exemplář...

S Broukem je definitivně amen. Ikonou nové doby má být elektromobil

Poslední vyrobený Volkswagen Brouk

Brouk nebyl obyčejné auto, byl ikonou, sociálním fenoménem, filmovou hvězdou. Jeho kariéra se však definitivně uzavře,...

Když slunění u Jadranu omrzí, je pro autaře povinná návštěva země motorů

Bugatti EB110

Italové povýšili stavbu aut za umění, mistry na to jsou v Zemi motorů (terra dei motori). Pádskou nížinu kolem Boloni a...

Najdete na iDNES.cz