Autofotka týdne: Český pionýr motorismu měl první řidičský průkaz i auto

aktualizováno 
Liberec si připomíná zakladatele motorismu a významného průmyslníka Theodora von Liebiega, od jehož smrti uplynulo ve čtvrtek 80 let. Liebieg patřil k významným představitelům textilního průmyslu v Čechách i v Evropě a mimo jiné byl také držitelem prvního řidičského průkazu v zemi.

Theodor von Liebieg na své dálkové jízdě z Liberce do Gondorfu | foto: Daimler

„Dostal do vínku nejen šlechtický titul a rodinný podnik, ale byl obdařený i mimořádnými schopnostmi,“ řekl Svatopluk Holata z Mobile muzea ČR. Byl prezidentem Svazu německých průmyslníků, Duchcovské uhelné společnosti nebo předsedou správní Liberecké pouliční dráhy.

Theodor Liebieg se narodil 15. června 1872 a byl vnukem zakladatele firmy Johann Liebieg & Comp. Když jeho otec v jednapadesáti letech náhle zemřel, jako 18letý převzal v roce 1891 vedení společnosti, která v té době patřila k největším v rakousko-uherské monarchii. V té době už Liebiegové neměli jen textilní továrny, s nimiž začínali. „Investovali také do důlního podnikání, výroby skla, do hutnictví a mnoha dalších oborů,“ doplnil Holata.

Benz Victoria z roku 1893
Benz Victoria

Když se v roce 1901 Theodor oženil, na svatební cestu vyrazil po Evropě automobilem. Už roku 1893 si ale pořídil Benzův automobil Victoria (výrobní číslo 76), což byl teprve třetí vůz v habsburské monarchii a první v Čechách. „Jeho řidičský průkaz se stal vůbec prvním a za dálkovou jízdu mezi Libercem a Gondorfem získal titul pionýr motorismu,“ řekl Holata. 

Liebiegova dálková cesta

  • 16. červenec: Liberec - Žitava - Budyšín (Bautzen) - Drážďany - Wilsdorf - Waldheim (196 kilometrů za 14 hodin)
  • 17. červenec: Waldheim - Altenburg - Zeitz - Eisenberg (112 km za 8 hodin)
  • 18. červenec: Eisenberg - Jena - Výmar - Erfurt - Gotha - Eisenach (136 km za 9 hodin)
  • 19. - 20. července: dvoudenní jízda bez přestávky: Eisenach - Hünfeld - Fulda - Hanau - Offenbach - Frankfurt - Darmstadt - Lampertheim - Mannheim (282 km 26 hodin)
  • 21. července: Mannheim - Kreuznach - Bingen - Boppard (173 kilometrů za 10 hodin)
  • 22. července: Boppard - Koblenz - Gondorf (40 km za 2 hodiny)

Celkový čas jízdy: 69 hodin na 939 kilometrů

Theodor von Liebieg vyrazil 16. července 1834 a do 939 kilometrů vzdáleného cíle za svou matkou dojel 22. července. Po výletu do Remeše vyrazil von Liebieg na zpáteční cestu z Gondorfu 22. srpna a do Reichenbergu (Liberce) dorazil o devět dní později.

Čistého času jel baron Liebieg a jeho přítel, lékař Franz Stransky 69 hodin. Benzův stroj s výkonem čtyř koní dokázal udržet rychlostní průměr na 13,6 kilometrech v hodině a maximálka byla kolem dvacítky.

Na hladké asfaltky nebylo tehdy pomyšlení, jelo se po ušlapaných cestách, samý kámen. V nejlepším byly ve městech dlážděné.

Jednoduchý vehikl bez střechy vyžadoval řidičský kumšt a zručnost, motorista z automobilového pravěku musel na cestě neustále čistit karburátor, dotahovat, utahovat, promazávat, zapalování stávkovalo.

Fotogalerie

Benzin byl k sehnání jen v lékárnách, Benz Victoria ho spotřeboval 21 litrů na sto kilometrů. Chlazení bylo ztrátové, na stovku kilometrů motor spotřeboval sto padesát litrů vody, uvádí Daimler.

„Kočáry bez koní“ průmyslníkovi učarovaly a stal se nadšeným propagátorem motorismu. Toho roku najezdil se svým Benzem 2500 kilometrů.

Victorii si ponechal po celý život, stejně jako řadu dalších automobilů, které vlastnil. Po druhé světové válce se automobil dostal do Národního technického muzea v Praze a v šedesátých letech prošel renovací v dílnách ve Stuttgartu.

Podobně jako jeho dědeček i Theodor toužil nejen vlastnit, ale přímo vyrábět. Spolu s textilními průmyslníky stál u vzniku Liberecké továrny automobilů - RAF (Reichenberger Automobil Fabrik). O automobilce RAF čtěte zde

„Byl i členem správní rady firmy Laurin a Klement, která Rafku posléze odkoupila, aby výrobu automobilů v Liberci roku 1916 ukončila. Tuto etapu připomíná knížka Liberecká továrna na automobily vydaná loni a další exponáty Národního technického muzea,“ dodal Holata.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Trhu s auty vládnou ojetiny. Pro vzácné a hezké se jezdí často za hranice

Seat Alhambra

Český trh s ojetinami se zdá nasycený. Jenže ti, kdo hledají speciality, méně rozšířené modely a přesně poskládanou...

Autofotka týdne: Zuřivý Ford Escort v oblacích dýmu

Ford Mustang Sprinty 2019

Letiště v Tchořovicích u Blatné opět zažilo na začátku května mejdan amerických automobilových legend. Jednou z hvězd...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Najdete na iDNES.cz