Pro USA jsou TDI smradlavé čoudící motory a aféra VW je v tom utvrdí

  10:00aktualizováno  10:00
Automobily Volkswagen se v USA prodávají po desetiletí, ovšem se střídavými neúspěchy. Aktuální aféra „dieselgate“ může pozici globální značky na důležitém trhu silně poškodit.

Nový Volkswagen Brouk | foto: Volkswagen

Americký trh měl být pro koncern Volkswagen důležitým prostředkem k tomu, aby se firma stala největším světovým výrobcem automobilů. Právě v USA cítil koncern před vypuknutím skandálu s emisemi velký potenciál k rozvoji. Ostatně, firma už v minulosti dosáhla v USA sedmiprocentního podílu na trhu a podobné ambice měla do budoucna.

První vůz značky Volkswagen se do USA dostal v lednu roku 1949, tedy pouhé čtyři roky po poválečném obnovení výroby ve Wolfsburgu. Začátky značky tu byly těžké, za celý rok se podařilo prodat pouhé dva kusy modelu Brouk, v roce 1950 prodal dealer Max Hoffman 157 brouků. Jenže pak začala přeci jenom prodejní čísla stoupat a Volkswagen dokonce v roce 1955 otevřel v USA svou vlastní pobočku, letos tedy firma neslavně oslavuje 60 let oficiální přítomnosti na tamním trhu.

Vyplatí se koupit ojetý TDI postižený aférou?

Mají nízkou spotřebu, ale riziko velkých investic

Turbodiesel řady EA 189

Turbodiesel řady EA 189

V roce 1965 měla firma na tamním trhu 909 dealerů, to je asi o 250 více než v současnosti. Šedesátá léta byla pro VW nejlepším obdobím, jaké automobilka za oceánem kdy zažila. V roce 1970 prodala značka v USA 569 696 automobilů, v podstatě kombinaci dvou modelů – brouka a minibusu. Byla to doba hippies a Volkswagen se vezl na vlně alternativ, jeho malá a na americké poměry hodně nezvyklá auta byla pro mnohé vyjádřením životního postoje. Pro jiné to však byla jednoduchá a praktická volba. Ať tak či tak, automobilka měla na přelomu dekády na tamním trhu podíl sedm procent a ostatní zahraniční značky jí mohly jen závidět.

Jenže pak přišla dravá japonská konkurence a i americké značky začaly více bojovat o zákazníka. Volkswagen v roce 1975 své již zastaralé modely vyměnil za moderní auta s pohonem předních kol. A americká varianta moderního modelu Golf nazvaná Rabbit se v roce 1977 stal jedním z prvních dieselových osobních aut na americkém trhu, tyto inovace ovšem nezabraly a konkurence se dostala dopředu.

Podstata kauzy Dieselgate:

Proč v USA nefrčí nafťáky

Na pomyslné dno dopadl Volkswagen v roce 1993, kdy si Američané pořídili méně než 50 000 vozů této značky, pak se díky novým modelům prodejní čísla postupně zvedaly. Pomohl především retro model New Beetle uvedený v roce 1998. Na počátku nového milénia tak VW prodal v USA přes 350 000 svých vozů.

Jenže další výrazný růst nepřišel, naopak v roce 2009 přichází zatím nejhorší výsledek značky v novém tisíciletí, když v USA dovedla udat 213 454 aut. Právě v této době se značka začala soustředit na uvedení v Evropě tak populárních vozů se vznětovým motorem na americký trh. Opět však svým způsobem narazila.

Skandál ukazuje, proč smogu neubývá

Čeští řidiči si prý často nechávají u dieselových motorů vymontovat filtry pevných částic.

Ilustrační foto

Ilustrační foto.

„Spotřeba paliva, dlouhá životnost a další přednosti vznětových motorů musely v kampani na podporu turbodieselů v USA ustoupit hlavnímu sdělení a to tomu, že diesely jsou konečně ekologické,“ vysvětluje způsob propagace vznětových volkswagenů Jonathon Ramsey, redaktor amerického motoristického magazínu Autoblog.com. Američané ovšem podle něj měli diesely spojeny s hlučnými, kouřícími a komplikovanými automobily, které z amerického trhu zmizely téměř tak rychle, jako se na něm v závěru sedmdesátých let objevily.

Natankovat naftu je v USA navíc komplikovanější než benzin, zdaleka ne všechny čerpací stanice ji prodávají, naftová auta jsou dražší než ta na benzin a samotná nafta také stojí v USA více. „Proč kupovat naftu, když především hybridní auta mají mnohem lepší reputaci a benzinové motory se v poslední době hodně zlepšují z hlediska spotřeby,“ přidává svůj názor na věc americký redaktor Ramsey.

Volkswagen nakonec některé zákazníky přesvědčil a i díky novým dieselovým modelům, kvůli kterým je teď v průšvihu, se mu podařilo prodejní čísla zvýšit na více než 438 000 v roce 2012. Od té doby opět prodeje postupně upadají, vloni to bylo 366 970 aut a i letos zaznamenával před vypuknutím skandálu Volkswagen v USA v jednotlivých měsících meziroční propady. Jeho aktuální podíl na americkém trhu je pouze 1,9 %. I kvůli tomu vypukla letos v létě válka ve vedení VW mezi despotickým Ferdinandem Piëchem a Martinem Winterkornem. Tu Winterkorn ustál, ale ne na dlouho. VW má kvůli Dieselgate nového šéfa, Matthiase Müllera. A do USA posílá napravovat škody dosavadního šéfa mladoboleslavské automobilky Škoda, Winfrieda Vahlanda.

Proč nemají Američané rádi naftová auta?

Čtěte v magazínu Index LN

Poutání Indexu

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VIDEO: Unikátní Škoda 200 RS řádí mezi pavilony brněnského výstaviště

Škoda 200 RS

Jednou z nejparádnějších motoristických akcí uplynulého víkendu bylo setkání historických závodních aut a motorek na...

S Broukem je definitivně amen. Ikonou nové doby má být elektromobil

Poslední vyrobený Volkswagen Brouk

Brouk nebyl obyčejné auto, byl ikonou, sociálním fenoménem, filmovou hvězdou. Jeho kariéra se však definitivně uzavře,...

Z Prahy vyjel závod veteránů. První etapu absolvují vlakem

Retro Prague Historic Rally 2019

Z centra Prahy ve čtvrtek odpoledne slavnostně odstartoval 20. ročník Retro Prague Historic Rally, která je podle...

Najdete na iDNES.cz