Když slunění u Jadranu omrzí, je pro autaře povinná návštěva země motorů

  • 3
Italové povýšili stavbu aut za umění, mistry na to jsou v Zemi motorů (terra dei motori). Pádskou nížinu kolem Boloni a Modeny by měl navštívit každý milovník aut. Nikdo to nikdy pořádně nevysvětlil, ale právě tady, na pár desítkách kilometrů, se projevuje italská vášeň pro úžasné stroje v nebývalé síle.
Collezione Umberto Panini
Bugatti EB110

Vznikají tu ty nejúžasnější stroje planety – lamborghini, ferrari, maserati nebo ducati. K tomu tam mají závodní okruhy a malé dílny plné šikovných řemeslníků, vývojových kanceláří a stavitelů aut, motorek a zemědělské techniky.

Podívejte se, kam vyrazit, až pojedete k k italskému Jadranu.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Maserati

Na ekofarmu v polích u Modeny míří dvě skupiny lidí, milovníci místního sýra a překvapivě i automobiloví nadšenci. Jedna z hal ekofarmy Hombre totiž ukrývá neobvyklý poklad stamilionové hodnoty. Historické traktory, které ji zvenčí lemují, zde jako pomyslná stráž hlídají unikátní kolekci vozů Maserati. Jde o kolekci (nejen) aut této značky samolepkového krále Umberta Paniniho. Sbírka je přístupná všem, je ale třeba se předem objednat. Samotné Maserati sídlící v Modeně vlastní muzeum nemá, s rodinou Panini má gentlemanskou dohodu.

Collezione Umberto Panini
Collezione Umberto Panini

Prohlédnout si kolekci muzea Panini můžete ZDE

Ferrari

Jedna z nejslavnějších automobilek světa, ikonické Ferarri, sídlí v Maranellu. To město automobilkou doslova žije, fabrika je v úplném centru. Najdete tu také muzeum, okruh Fiorano i restauraci, kam Enzo Ferrari chodil na večeře. On sám se ovšem narodil a první ferrari postavil v Modeně.

Museo Enzo Ferrari Modena
Museo Enzo Ferrari Modena
Museo Enzo Ferrari Modena
Museo Enzo Ferrari Modena

Tam je slavné muzeum, které k Ferrariho rodnému domu nechala podle projektu Jana Kaplického přistavět nadace Enza Ferrariho. To určitě stojí za vidění, není to ovšem muzeum plné Ferrari, exponáty se často mění. Je to spíše muzeum italského automobilismu.

Jak to v muzeu Enza Ferrariho vypadá uvidíte v naší galerii zde

Bugatti

Romano Artioli je kovboj automobilového byznysu. Na přelomu 80. a 90. let se snažil oživit jednu z nejslavnějších značek všech dob. Bugatti pod jeho vedením fungovalo osm let a vyrábělo bájný supersport EB110. Jako memento zbyla opuštěná továrny Bugatti Automobili v Campogallianu na předměstí Bologni. Když chcete dovnitř, musíte volat Eziovi Pavesimu, který k Bugatti nastoupil v roce 1990. Slyšet a vidět Ezia vzpomínat na doby největší slávy je podle svědků obrovský zážitek. Cedulku s jeho telefonním číslem najdete u vstupu u brány nebo na internetu. Pozor, výklad bude v italštině.

Opuštěný areál Bugatti v italském Campogallianu
Opuštěný areál Bugatti v italském Campogallianu
Výroba Bugatti EB110

Do opuštěné fabriky nahlédněte zde

Lamborghini

Do muzea automobilky s býkem ve znaku, kterou založil Ferruccio Lamborghini tak trochu natruc Enzovi Ferrarimu (a přetáhl mu také konstruktéry), můžete jet téměř po sluchu. Je totiž součástí továrny, testovací jízdy jsou tu tedy na denním pořádku. Muzeum Lamborghini má mít otevřeno každý den. Pozor: Letos v létě má být od 5. do 23. srpna zavřené.

Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini

Prohlídka muzea Lamborghini zdarma ZDE

Ducati

Ikonický výrobce motorek sídlí v Boloni, otevřeno má kromě středy každý den včetně víkendu. Značka proslavená svými motory s unikátním desmodromickým rozvodem pořádá v muzeu speciální výstavy. Tématem té aktuální, trvající do října, je aerodynamika závodních strojů.

Muzeum Ducati
Muzeum Ducati

Imola

V zemi motorů je také několik slavných závodních okruhů. Tím „nej“ je samozřejmě Imola. Další okruhy jsou v Modeně, Fioranu (soukromý okruh Ferrari) a Varanu – tam hned naproti okruhu sídlí konstrukční kancelář a dílny slavného stavitele formulí Gian Paola Dallary.

Závodní okruh v Imole