Evropský parlament odmítl častější technické kontroly aut

  23:55aktualizováno  23:55
Evropský parlament odmítl návrh Evropské komise na zavedení častějších technických kontrol starších automobilů, proti kterému se již dříve postavili také ministři dopravy členských zemí Evropské unie. Podle agentury DPA to znamená definitivní konec tohoto návrhu.

V České republice jsou řidiči povinni absolvovat první technickou kontrolu do čtyř let od koupi nového vozu. Pro další kontroly je pak stanovena dvouletá lhůta. | foto: Jakub StehlíkiDNES.cz

Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas navrhoval, aby vozy starší šesti let musely na kontrolu každý rok. Návrh počítal u většiny nových automobilů s první kontrolou po čtyřech letech. Další kontrola se měla uskutečnit za dva roky, poté se měl interval zkrátit na pouhý rok.

V České republice jsou řidiči povinni absolvovat první technickou kontrolu do čtyř let od koupi nového vozu. Pro další kontroly je pak stanovena dvouletá lhůta. Průměrné stáří vozidel v Česku loni bylo 13,8 roku. Podíl osobních automobilů starších než deset let přesáhl 60 procent z celkového počtu registrovaných vozidel, z toho téměř třetina je starších než 15 let.

Návrh týkající se častějších kontrol byl původní součástí celého balíčku předpisů o technické způsobilosti vozidel. Jeho cílem je zvýšit bezpečnost na evropských silnicích a podstatně snížit počet tragických nehod.

Europoslanci dnes schválili všechny pozměňovací návrhy, závěrečné schválení balíčku je ale čeká až ke konci roku po vyjednávání s litevským předsednictvím EU. V platnost by měl balíček vstoupit v roce 2015.

S častějšími kontrolami, jak je navrhovala Evropská komise, nesouhlasila i česká europoslankyně Olga Sehnalová, která je zpravodajkou jedné z částí balíčku. "Evropský parlament tak následuje pozici Rady, která tento návrh rovněž již dříve nepodpořila. Osobně si myslím, že bychom se měli soustředit spíše na to, aby byly technické kontroly vozidel v Evropě všude stejně poctivé a důkladné, a nikoli zatěžovat řidiče," vysvětila Sehnalová.

Dopravci by se měli podle nových předpisů dočkat zefektivnění silničních technických kontrol. "V budoucnu bychom rádi následovali příkladu Velké Británie, která vozidla vybírá z tzv. rizikového profilu. Díky tomu jsou k silničním technickým kontrolám zastavována častěji ta vozidla, u kterých byly již dříve zjištěné nějaké nedostatky. Zvýhodněni jsou tak především ti provozovatelé a přepravci, kteří své automobily udržují po technické stránce dlouhodobě v pořádku," dodala Sehnalová.

Jak zdůraznila během pondělní rozpravy k tomuto tématu, v loňském roce zemřelo na evropských silnicích 28 000 lidí a 1,5 milionu jich bylo zraněno, z toho 300 000 těžce. "Tato čísla chceme výrazně snížit," uzavřela.

V současnosti existují obrovské rozdíly v provádění silničních technických kontrol v jednotlivých členských státech. Například v Bulharsku je podíl vozidel, u nichž se při kontrole zjistilo, že nejsou v souladu s požadavky na technickou způsobilost vozidla, 0,2 procenta. Naopak na Maltě je to 47 procent. Určité sjednocení předpisů je proto podle Sehnalové velmi důležité.

"Pohybujeme se v jednom dopravním prostoru, ve kterém by měla existovat rovná pravidla," prohlásila dnes česká europoslankyně na tiskové konferenci. Jak ji doplnil další ze zpravodajů tohoto balíčku, europoslanec Werner Kuhn, jde o stanovení určitých závazných minimálních standardů, nicméně členské státy si je mohou stanovit vyšší, což už některé dělají.

Ne všichni jsou ale se současným balíčkem spokojeni. Podle českého europoslance Oldřicha Vlasáka je výběr podle rizikového profilu diskriminací. "Nemůžeme jít cestou vytváření nějakých černých listin," uvedl europoslanec. Jak dodal, navrhovaný systém není komplexní. Mluví se zde o vytváření určitého seznamu těch, kteří se o své vozy starají "hůře", nicméně již se nebere v úvahu velikost tohoto podniku, kolik vozidel obsluhuje, ani možné zapříčinění šoféra. "Půjde o vyšší administrativu i nároky pro podniky a policii a podle mého názoru to nepřinese žádný efekt," uzavřel český europoslanec.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu tohoto prvního tuzemského...

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Rover 100 při crashtestu

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později...

Najdete na iDNES.cz