Autofotka týdne: Ušaté tokijské taxi to má spočítané, oldschool nahradí retro

aktualizováno 
Jsou města, kterým dávají tvář taxíky: Londýnu ty černé bachraté, New Yorku žluté, Šanghaji hranaté volkswageny, Bombaji hindustany z automobilové doby kamenné. A Tokiu charismatické toyoty „s ušima“. Nádherně hranaté sedany s velkými zrcátky na předních blatnících jsou jedinečným doplňkem města. Toyota v Japonsku dodává vozy taxislužby již od roku 1936.

Toyota Crown Comfort | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Původ modelu Crown Comfort s benzinovými (plynovými) a dieselovými čtyřválci pohánějícími zadní kola sahá do osmdesátých let, v tokijských ulicích však jezdí modely uvedené po přepracování v roce 1995. Prý 90 procent taxíků v Japonsku je od Toyoty, alternativou byl podobně střižený (a oldschool) Nissan Cedric, který se už nevyrábí. 

Comfort si prý kromě taxikářů kupuje konzervativní klientela, která oceňuje hlavně pohodlí. A má pravdu, jízda je zážitek. To auto je neuvěřitelně komfortní a tiché, nese se silnicí s grácií, vzadu to jen tak zlehka pohupuje. 

Fotogalerie

Uvnitř je spousta místa. Pravda, osmdesátá léta jsou vidět kam oko pohlédne, ale to nevyčítáme ani těm slavným londýnským taxíkům. Výbava je taky spartánská, ale cestující je tu přece jen na skok, takže wi-fi nebo masážní křesla nepotřebuje. Specialitou je ovládání zadních dveří, ty může taxikář otvírat a zavírat na dálku ze svého místa.

A co ty charakteristické velké uši zrcátek? Ta mívala japonská auta do roku 1983, kdy se změnil předpis, takže je mohli začít výrobci montovat také na dveře. Taxikářům ale prý víc vyhovují ty „blatníkové“: je v nich víc vidět, lépe vykryjí mrtvý úhel a taky méně přesahují obrys auta, taky pomáhají při protahování se úzkými uličkami, protože přesně šoférovi označí kraj auta. Prostě nádhera. 

Proč nemá své taxíky taky Praha? Nějaký originál by jí slušel a třeba by se nám tu taxikáři přestali prát, odpustili by si blokády města. Noblesa těch tokijských, kteří vozí i noční flamendry zásadně v černém obleku, by přišla časem možná taky.

Nová éra

Retro kabát, robustní technika

Teď to má hranatá toyota spočítané, automobilka už představila nástupce. Zaměření speciálně navrženého modelu podtrhuje už samotné značení „JPN Taxi“. Nový model se v říjnu začal nabízet. 

Auto je od začátku stavěné jako taxi, od madel dveří až po celkovou konstrukci vozidla. I retrodesign, který připomíná klasické londýnské taxíky, je navržen tak, aby bylo auto v ulicích na první pohled identifikovatelné. "Toyota chce prostřednictvím vozů JPN Taxi změnit celkový ráz Japonska, pomoci vybudovat bezbariérová města a přeměnit Japonsko v zemi otevřenou vůči turistům," vysvětluje Jitka Kořánová, mluvčí českého zastoupení značky.

Specialitou je nízká plochá podlaha usnadňující nastupování zákazníků, široké a elektricky posuvné zadní dveře (pouze na levé straně) nebo prostor pro převoz vozíčkářů. Zavazadlový prostor má objem 401 litrů.

V interiéru jsou některé vychytávky, které jinde nenajdeme. Bezpečnostní pásy na zadních sedadlech jsou osvětleny diodami, aby byly ihned rozpoznatelné i v noci. Zadní sedadla mohou dostat vyhřívání a odvětrávání.

Přední náprava používá vzpěry McPherson s vinutými pružinami, vzadu jsou vlečená ramena s vinutými pružinami. Boční části předního i zadního nárazníku, složeného vždy ze tří kusů, jsou vyměnitelné. Vyměnitelné jsou pouze vnější krycí skla světel.

Také nový taxík pro Japonsko jezdí stejně jako předchůdci na plyn (LPG), více o motoru automobilka neprozradila.

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Po 70 letech se konečně projela ve vysněném Land Roveru

Bývalá zaměstnankyně Land Roveru Dorothy Petersová se po sedmdesáti letech...

Automobilka Land Rover splnila jeden dlouhodobý sen své bývalé zaměstnankyni Dorothy Petersové. Žena před sedmdesáti...

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

Škoda Trekka

Je hvězdou veteránských rally a výstav historiků. Krabicovitá škodovka s exotickým původem je prabába dnešních SUV,...

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Najdete na iDNES.cz