Tatru 700 doprovodil do muzea Miloš Zeman

  18:33aktualizováno  18:33
Sbírky Národního technického muzea v Praze jsou bohatší o další auto vyrobené v kopřivnické továrně. Poslední osobní model automobilky - Tatru 700 - doprovodil na její cestě do expozice NTM propagátor aut z Kopřivnice, expremiér Miloš Zeman. Sám byl prvním uživatelem vozu.

FOTOGALERIE ...zde

SLEDUJTE VIDEO ...tady

Do sbírek se "sedmistovka" zařadí po bok prvního automobilu z kopřivnické vozovky NW Präsident. Přesně o sto let mladší exemplář předal muzeu ministr pro místní rozvoj Radko Martínek, doprovázený Milošem Zemanem.

Hned po vystoupení z místa spolujezdce si neodpustil narážku na vozový park osobností veřejného života: "Český politik má jezdit v českých autech, nebo alespoň v autech vyrobených v České republice," prohlásil.

Šofér, který tatrovku dovezl do haly expozice dopravních prostředků, byl možná posledním, kdo vedl tmavošedé, téměř 5,2 m dlouhé poslední ryze české auto po veřejné silnici. Přiznal, že na sedmistovce už bylo znát její konstrukční stáří.

Vláda: Tatrovky jsou unikátní


NW Präsident

Soubor automobilů Tatra ze sbírek Národního technického muzea se rozhodnutím vlády stal 1. ledna 2006 národní památkou ...VÍCE

Nedostatkem prý byly mdlé brzdy a nevyzpytatelné chování na kluzké vozovce. Ostatně není se co divit - model 613, z nějž sedmistovka převzala většinu mechanických skupin, pochází z roku 1973. Přesto prý dosahoval bez problémů 210 km/h.

Na počítadle kilometrů nejnovějšího exponátu na Letné se vyjímá hodnota 281 686 km, většinu z nich prý vůz fungoval bez větších problémů. Pozitivem byl hojný dostatek prostoru v prodloužené verzi, béžová kůže, v níž je provedeno čalounění, vypadá po osmi letech služby stále dobře. Dvoutunový vůz vykazoval průměrnou spotřebu kolem 13,5 l na 100 kilometrů.

Zajímavostí modelu 700 je plastová kapota, přišroubovaná na původní plechové. Nelze si také nevšimnout různě širokých spár mezi jednotlivými panely karoserie. I tak se dá dělat modernizace, když na ni nezbývá dostatek prostředků.

Design poslední osobní tatry navrhl Angličan Geoff Wardle, jehož návrh dostal přednost před prací Václava Krále (Tatra Prezident) údajně také proto, že jeho jméno lépe zní při prosazování na západních trzích.

"Automobil Tatra ministerstvo využívalo od roku 2003, pět let před tím sloužil premiérovi na Úřadu vlády a dnes se stal součástí sbírek Národního technického muzea. Je to kvalitní český automobil a já bych ho rád používal. Jeho provoz je však velmi neekonomický," shrnul svůj dojem z vozu ministr Martínek.

"Kopřivnická automobilka je ve sbírce muzea zastoupena celkem 17 vozy NW a Tatra, včetně prvního vyrobeného, automobilu NW Präsident z roku 1898. V této řadě však dosud citelně chyběl vůz typu Tatra 700, kterým byla více než stoletá výroba kopřivnických osobních automobilů uzavřena," řekl ředitel muzea Tomáš Kupec.

Tatrovka bude ve NTM dělat společnost autům, která se spoluúčastnila významných událostí Československa i samostatné České republiky. Sbírka obsahuje vozy téměř všech našich prezidentů, T. G. Masarykem počínaje a Václavem Havlem konče, i automobily několika předsedů vlád.

Tatra 700 v číslech

motor

V8, vzduchem chlazený, umístěný
nad zadní nápravou

objem

3495 cm3

max. výkon

147,6 kW (200 k) při 5750 ot./min

max. točivý moment

300 Nm při 4000 ot.

převodovka

manuální, pětistupňová

pneu

205/65 R15

nádrže

2 x 40 l

hmotnost

1840 kg

rozchod vpředu/vzadu

1532/1532 (mm)

rozvor

3130 mm

šířka

1800 mm

délka

5135 mm

výška

1480 mm

max. rychlost

230 km/h

zrychlení 0 - 100 km/h

10,8 s

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat. Dojezd novějších...

První kilometry se Škodou Kamiq. Ve všech verzích je to pohodář

Škoda Kamiq

Začátkem září se první zákazníci dočkají nových malých SUV Škoda Kamiq. My už jsme usedli za volant tohoto modelu,...

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Němci mění pravidla silničního provozu. Pomohou cyklistům a zvýší pokuty

Policejní auto před centrálním nádražím ve Frankfurtu nad Mohanem (2. srpna...

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer nechal přepracovat pravidla silničního provozu. Všichni, kdo se jej účastní,...

Další z rubriky

Před padesáti roky Rumuni představili dacii, ve výrobě vydržela 35 let

Dacia 1300

Mezi dvěma světovými válkami byla Bukurešť mondénním výstavním městem, říkalo se jí Paříž Východu. Po válce zbídačená...

Auto po Bondovi prodáno za 149 milionů. I s olejovou skvrnou

Bondova propracovaná kára je k mání za 6,4 milionu dolarů.

Svět 007 se mění. Elitní agent Jejího Veličenstva bude příště černoška, prohánět padouchy bude v elektromobilu a...

Opravy starých traktorů zaberou i rok, výsledky sklízely obdiv na přehlídce

Setkání historických traktorů ve Škrdlovicích na Žďársku se letos konalo už...

Ochota obětovat koníčku čas i peníze, mít podporu blízkých a obrovské nadšení. To vše musí mít nadšenci zabývající se...

Najdete na iDNES.cz