Tatra 603 vznikala potají jako Valuta. Její plakát jde do dražby

  13:52aktualizováno  13:52
Valuta se rodila potají. Projekt limuzíny, jejíž neopakovatelné tvary dodnes ohromují svět, dal nakonec vzniknout Tatře 603. V dražbě aukční síně Vltavín ve čtvrtek 25. dubna je i originální návrh plakátu Valuty, který je dílem jednoho z tvůrců designu ikonické tatrovky Františka Kardause.

Tatra Valuta | foto: František Kardaus

Pod finální design Tatry 603 jsou podepsáni Zdeněk Kovář, Vladimír Popelář a František Kardaus. Zpočátku auto, to na něm pracovali ještě potají, označovali jménem Valuta. Doufali totiž, že vidina exportu a přílivu tvrdé měny by mohla zvrátit odmítavý postoj vládních činitelů (více o vývoji Tatry 603 čtěte zde).

Fotogalerie

František Kardaus byl jedním z průkopníků československého průmyslového designu. A noblesní šestimístná limuzína vyráběná v Kopřivnici a pak Příboře je společně s neméně ikonickou tramvají T3 jeho vrcholným dílem

Plakát, který je v dražbě aukční síně Vltavín s vyvolávací cenou čtyřicet tisíc korun, ukazuje jednu ze závěrečných fází vývoje designu ještě pod krycím jménem Valuta. Auto na plakátu má charakteristickou přední masku se třemi světlomety pod společným krytem

Ocenění v soutěžích i grafiky pro Tatru

František Kardaus studoval Uměleckoprůmyslovou školu v Praze, mezi lety 1928 a 1930 se zaměřil na grafiku a průmyslové výtvarnictví na Academie de la Grande Chaumiére v Paříži. 

V roce 1934 se vrátil do Prahy a pracoval jako samostatný výtvarník. Získával ceny v soutěžích za plakáty pro spolky, firmy a film. Spolupracoval s podniky Ringhoffer-Tatra, Škoda, Josef Walter a spol. a Československá zbrojovka. Po válce byl grafikem a průmyslovým výtvarníkem družstevních reklamních ateliérů, pracoval mimo jiné pro Tatru a Teslu. 

V letech 1957–1980 pracoval jako propagační grafik pro podniky zahraničního obchodu Motokov, Strojexport, Mototechna a pivovar Staropramen.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Další z rubriky

Ojetin se stočeným tachometrem ubývá, kupující jsou obezřetnější

Ilustrační snímek

Podíl ojetých aut na českém trhu se stočeným tachometrem v prvním čtvrtletí klesl meziročně o zhruba sedm procentních...

Americká krása: první jarní bublání zahájilo letní sezonu osmiválců

15. První jarní bublání

První jarní bublání je tradiční akce milovníků Amerik. Letos se potkali na zahájení sezony už po patnácté. Centrem akce...

Spanilá jízda supersportů Evropou končila v Praze, policie měla manévry

Eurorally 2019

Desítky sportovních vozů se hnaly severem Německa, kde je zpomalila policie. Do cíle v Praze účastníci Eurorally...

Najdete na iDNES.cz