Čtvrtek 6. srpna 2020, svátek má Oldřiška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. srpna 2020 Oldřiška

Tatra revival: nejblíže k návratu na silnice má kultovní 603

  13:34aktualizováno  13:34
Slavná Tatra 603 se blíží návratu na silnice. V internetové anketě o nejoblíbenější vůz kopřivnické automobilky jednoznačně zvítězila před Tatrou 87, se kterou cestovatelé Hanzelka se Zikmundem sjezdili kus světa. Na třetí příčce se umístila Tatra 600, známější pod názvem Tatraplán.

Sotva se generální ředitel Tatry Ronald Adams před čtyřmi měsíci zmínil, že firma zvažuje výrobu malých sérií replik slavných modelů minulosti, okamžitě tím způsobil pozdvižení.

Nové vozy by nebyly zcela věrné dobové podobě. Podle prvotních informací Tatry by sice na první pohled vypadaly jako předchůdci, ale zároveň by splňovaly všechny moderní bezpečnostní i provozní požadavky.

Kromě hlasů z internetu nyní v Kopřivnici zpracovávají dvacet tisíc hlasovacích lístků, které sesbíralo muzeum Tatry. Podle předběžných informací by se ale na konečném pořadí už moc měnit nemělo.

K internetovým výsledkům hlasování a hlasům sesbíraným v kopřivnickém technickém muzeu nakonec usednou a vše posoudí tatrováčtí manažeři.

Veřejnost se do internetového hlasování o nejoblíbenější tatřičku vrhla s vervou - přišlo přes 200 tisíc hlasů - a podle mnohých se tak jen potvrdil fakt, že Tatru spousta lidí vnímá jako české "rodinné stříbro“.

V anketě přesvědčivě zvítězila Tatra 603, která by prý jako nová přišla na zhruba 50 tisíc dolarů, tedy v přepočtu asi na 800 tisíc korun. Za podobnou sumu je dneska k mání lepší Škoda Octavia Combi. Přesto se nikdo nebojí, že by nebyl zájem. "Hlavně zahraniční sběratelé jsou po tatrovkách lační," upozornila předsedkyně Tatra Veteran Car Clubu Alena Čípová.

Sériová výroba osobních automobilů v příborském závodu Tatry skončila v roce 1998. O zániku kvůli údajné nerentabilitě a neperspektivnosti rozhodl tehdy mocný šéf Škody Plzeň Lubomír Soudek, který kopřivnickou firmu několik let vlastnil.

Veřejnost bude mít důležité slovo při hlasování
"Hlasování veřejnosti samozřejmě při rozhodování o modelech vhodných pro výrobu sehraje významnou roli," potvrdil mluvčí Tatry Vladimír Bystrov.

Vladimír Bystrov ale upozorňuje, že technici ještě musí posoudit, jak původní karoserii napasovat na moderní podvozek a vyřešit mnoho dalších technických záludností.

"Proto nelze první kusy očekávat letos nebo příští rok. Čas nás netlačí," dodal Bystrov.

Repliky vábí už nyní
Po zmínce o výrobě slavných modelů přišly Tatře první objednávky. Ačkoliv do případné výroby stále schází několik let, už se Tatře ozvali první lidé chtiví starých aut v novém kabátě. "Je to tak, záhy přišly první objednávky, což jen dokládá, že jde o velmi zajímavý nápad," řekl mediální zástupce Tatry Vladimír Bystrov.

"Jsem přesvědčen, že pro repliky starých modelů osobních vozů značky Tatra existuje velmi dobrý trh,“ řekl už dříve šéf Tatry Adams, který však upozornil, že by se jednalo jen o limitovanou sérii maximálně čtyř stovek kusů ročně.

"Záměrem není nová divize či významné tržby a zisky, ve skutečnosti chceme, aby se jméno Tatra objevilo na trzích po celém světě,“ vysvětlil generální ředitel a zdůraznil, že by novinka určitě nešla na úkor nynější výroby nákladních vozidel.

Podle ředitele muzea tatrovek Lumíra Kaválka se zřejmě nepodaří zajistit pro nové vozy typický vzduchem chlazený motor vzadu. "Kdo chce s těmito automobily jezdit často po silnicích, neobejde se například bez moderního podvozku," vysvětlil.

Pro Kaválka není vítězství "šestsettrojky" překvapením. "Je to poslední aerodynamický vůz Tatry a přitom nevymizel z pamětí lidí," vysvětlil Kaválek s tím, že on by radši volil méně obvyklou tatrovku, například T 90, kterých se kdysi vyrobily jen dva prototypy.

Tater 603 bylo v kopřivnické automobilce v letech 1955 až 1975 vyrobeno přes dvacet tisíc kusů. Cena se pohybovala těsně nad  částkou sto tisíc korun, později se dostala k dvousettisícové hranici. Na limuzínu ale měli nárok jen straničtí představitelé, podniky nebo zasloužilí pracovníci. "Občas se Tatře 603 říkalo papalášský vůz, ale to nemám rád. Auto za nic nemohlo," uvedl znalec historie Tatry Karel Rosenkranz.

Tatrovky ve výběru:

Tatra 90Tatra 570Tatra 97



Tatra 87Tatra 603Tatra 600



Tatra 57aTatra 75Tatra 57



Tatra 70



Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Škodovce chybí díly, v Boleslavi na ně čekají nedodělané octavie

V automobilce Škoda Auto začala v pondělí celozávodní dovolená, v některých případech bude trvat až dva týdny. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průjezd zakázán! V Tyrolsku budou opět hnát řidiče na dálnici, hrozí pokuta

Rakouský spolkový stát Tyrolsko ohlásil dočasné zavedení zákazu vjezdu turistických vozidel na dvě hojně využívané...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: To není žigulík, je to seat vypůjčený od Italů

Kombíky jsou evropskou specialitou, nikde jinde nejsou tak populární. Seat si teď při představení nové generace Leonu,...

Rodinná ojetina za tři platy: zbytečně přehlížený Seat Altea

Než móda SUV propukla naplno, zkoušel Seat celých deset let zaujmout se sportovně střiženým kompaktním MPV. Altea se do...

Tak si tu dráhu postavte. První závod v Brně se měřil kalendářem

Premium V těchto dnech před 90 lety dokončovalo několik set dělníků kolem Brna silnici, která se měla brzy zapsat do historie....

Poslední kachnu postavili před 30 lety v Portugalsku. Vyráběla se 40 let

Z dlouhé řady citroënů, které jsou většinou od konkurence snadno rozeznatelné neobvyklou karoserií či originální...

Ze života: Rakovina prsu může bolet nejen v pozdním stádiu
Ze života: Rakovina prsu může bolet nejen v pozdním stádiu

Ráda bych s vámi sdílela svůj příběh o tom, že rakovina bolet může. A doufám, že to alespoň jedné váhající může pomoct s rozhodováním, jestli jít...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...