Diskuse k článku

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za války si ji k její smůle oblíbili němečtí důstojníci, později tuzemská Státní bezpečnost. Dlouho byla i naším nejrychlejším sériovým vozem, dnes se vyvažuje jako vzácný veterán div ne zlatem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L21a21d76i27s65l20a31v 39K17a84l68o14u85s 7935476451970

Pěkný příběh s nepěkným koncem. Nástupce T87 byla T603. Tu jsem čirou náhodou ještě jako dítě zažil popojížďkou po Praze. Auto jelo po dlažebních kostkách, jakoby tam ani nebyly, motor jen neslyšně brumlal, a zadní sedačky tak měkké, že takový posez není ani v Mercedesu. T603 figuruje i ve filmu Jáchyme hoď ho do stroje, jak T603 jako kompenzaci za chybný výpočet věnují auto se slovy, "vůz je vybaven novým pertinaxovým karburátorm ..... ,tak hodně štěstí s tím pertinaxem.

Je smutné, že ani zde jsme nebyli schopni využít potenciálu našich kontruktérů a návrhářů.

0/0
10.12.2018 9:47

H53o67n33z78a 54T21a67r 3289542524522

Slovenská strela - zázrak na kolejích[>-]

Jediná movitá kulturní památka v Moravskoslezském kraji prochází dvouletou renovací a bude umístěna novém pavilonu v Kopřivnickém muzeu

https://www.youtube.com/watch?v=yCn_5ZHVr_U

https://pamatkovykatalog.cz/?legalState=39991572&action=legalState&presenter=LegalStatesResults

http://www.speaker.cz/localbahn/view.php?cisloclanku=2006071401

0/0
8.12.2018 19:57

J43i19ř97í 51P85o89k27o52r57n61ý 2212694767312

jinak pan Barchánek tuto Tatru nejen vlastní, ale i ji sám renovoval, jako mnoho jiných vozů, dřív jezdil i s krásným modrým Renaultem Alpinou.....R^R^R^

+2/0
8.12.2018 3:10

L46í56d11a 76T54i69c73h11á 3198809159417

Tuhle Tatru jsem ještě jako dítě párkrát zahlédla v ulicích.

Ale pak otec koupil ojetý Tatraplán a s tím jsem prožila svou pubertu a jezdili jsme s ním až do mé svatby v roce 1968. Taky jsem se naučila ho řídit už ve čtrnácti letech. To byl vůz k nezaplacení, obrovský dříč, tři roky jsme za ním dokonce tahali vlek s plachetnicí naložený potřebami na kempování - stany, spacáky, bylo nás pět (v té době už skoro dospělých),a i při této zátěži byl vůz schopen vyvinout až stodesetikilometrovou rychlost, ale to jen otec zkoušel na poloprázdné polské dálnici, běžně s vlekem jezdil osmdesátkou. Byl to nejlepší vůz, jaký kdy naše rodina vlastnila. Měl jen jednu velkou chybu - neměl topení, takže když jsme s ním jeli lyžovat na Slovensko, byli jsme důkladně oblečeni a pod nohama jsme měli termofory.

0/0
7.12.2018 20:52

M65a64r59t46i65n 78P86r36a51v58d16a 8431188568277

Výroba Tater 87 byla ukončena ještě dříve, než se cestovatelé H+Z vrátili domů, takže rozjednané obchody na export přišly kvůli komančům vniveč. Když se jim ale nelíbily ruské reprezentativní vozy, zařídili si výrobu Tater 603...

+5/0
7.12.2018 16:34

R55a28d90i55m 62P12o33l73á21š27e76k 9966813169429

Vedení Tatrovky vždy dokázalo uvnitř podniku vytvořit zónu jen s minimálním vlivem komunistů, aspoň těch, co dokázali všechno kazit. A sehnat na ty práce schopné lidi.

Tatrovka v Kopřivnici taky měla v tom směru výhodnou polohu, okresní město, Nový Jičín, byl poměrně daleko a navíc novojičínští komunisté v okresním výboru strany na Tatrovku nemohli, protože jakožto velký podnik s vojenskou výrobou ji řídil přímo krajský výbor KSČ. A ten zas neměl na Kopřivnici moc času, protože přímo v Ostravě byl OKD, Vítkovická a Nová huť a další firmy dohromady snad se 200 - 300 tisíci zaměstnanci... Takže kopřivnická Tatrovka se svými "pouhými" 20 tisíci zaměstnanci v krajském výboru KSČ moc často na pořadu dne nebyla.

+3/0
7.12.2018 18:53

R10a26d46i53m 34P61o91l20á95š42e81k 9496783869499

Aspoň v osumdesátých letech, nejsem si moc jistý, jak to bylo v padesátých a šedesátých letech.

0/0
7.12.2018 18:54

M66a67r97t52i27n 81P28r34a51v39d42a 8891488298877

Nezpochybňuji Tatrovku, Zpochybňuji politiku vedení KSČ, kteří v ní ukončili výrobu osobáků, aby si ji po pár letech znovu obnovili...

+3/−1
7.12.2018 19:10

R80a14d30i19m 58P88o95l64á32š64e62k 9186933239799

Neschopný soustružník nebo krmič krav se mohl dát na politiku a po nějakých letech se stát členem onoho krajského výboru KSČ v Ostravě a tam navrhovat do toho výboru a potom dávat příkazy třeba zrovna generálnímu řediteli Tatrovky.

Případně se mohl dostat i výše ve straně a dávat příkazy krajskému výboru.;-D

0/0
7.12.2018 23:49

M62a53r86t70i59n 18P98r38a87v59d81a 8911948238917

Dávat příkazy, které by odporovaly potřebám SSSR (masová produkce těžkých náklaďáků zejména pro Sibiř) asi ne.

Obnovení malosériové výroby osobáků Tatrou tyto potřeby SSSR neohrozilo. Byla provedena na úkor Čechoslováků. Bylo tak třeba zase míň masa v prodejnách...

0/0
8.12.2018 9:37

S70t53a89n18i61s77l28a68v 38K59r70e13j75c86a64r 6737336213704

A jak je to dnes ? Kolik občanů je lepších než byli ti v minulých stoletích ? Ano nebýt marxleninysmu, a neotálejícího západu, asi by nevyhrál Stalin a nebyla by rozdělená Evropa. Otcové by v rámci rodiny nemuseli vstupovat do ksč a struktur národní fronty. Nebyli by Ondráčkové a Gandalovičové včetně Dzůrů !

0/0
8.12.2018 14:19
Foto

J76i87r13i 76B69i78l80i74n41a 5598750967

Vrak jedne z nich byl leta k videni v krovi na Bear Creeku pobliz Dawson City na Yukonu. Zjistil jsem, ze si 3 tyhle auta kdysi objednala spolecnost, ktera tam pomoci plovoucich bagru (dredge) tezila zlato.

+3/0
7.12.2018 12:16

D11a50v40i92d 18K27n85a60p12e43k 8847584206885

a jeho výrobcích před válkou, po válce a ještě v 50.letech, tak zjišťuje člověk, že Československo opravdu patřilo ke světové špičce. A je šílené, co s tím během 2 generací dokázali komouši udělat. Zhuntovat zemi na úroveň rozvojové země.

+23/0
7.12.2018 9:08

D15a33v51i33d 84K57n79a33p46e13k 8677764306385

Vypadl mi omylem začátek věty: Když si člověk čte o Československu...

0/0
7.12.2018 10:32

L79u12k85á19š 61Š62í68p 2612445938553

Komancove ale nikdy nezhuntovali nasi zemi na uroven rozvojove zeme. Tam jsme se dostali az 23.2.2017, podle americke banky JP Morgan. To jen pro upresneni.

+1/−16
7.12.2018 11:21

R56a47d59i67m 43P13o53l65á80š73e57k 9336183739279

Nezhuntovali, protože když začala českolovenská ekonomika mířit znatelně dolů, komunisté v 1989 urychleně předali moc do rukou disidentů.

+3/0
7.12.2018 18:40

G29e52o87r56g 77K38o20m30b65e13r10e23c 9204481636321

https://auto.idnes.cz/foto.aspx?r=auto_ojetiny&c=A181126_111101_auto_ojetiny_erp&foto=JB7757d1_DSC03761.JPG

to moc na cestinu nevypada :-P

0/0
7.12.2018 13:33

D77a77v44i43d 45K91n57a18p67e23k 8587884786675

Když se podíváte na štítek pozorně, je tam rok výroby 1940 - tedy období protektorátu, kdy se ve velkém poněmčovalo.

A mimochodem, typový štítek se dává často v jazyce země, kam se auto bude vyvážet, aby z něj tamní úřady mohly vyčíst údaje. Tzn. jazyk štítku neříká nic o původu výrobku.

+4/0
7.12.2018 13:54

R11a35d21i31m 57P92o58l32á77š40e62k 9216363949789

1940, to Kopřivnice a Tatrovka v ní byla defakto i dejure v Německu. Protože Kopřivnice byla Hitlerem v roce 1938 zahrnuta do oblasti Sudet a zabrána. Takže žádný protektorát, ale Německo.

+2/0
7.12.2018 23:43

J88i63n78d31ř50i97c25h 72L65u11k86e42š 3629114473970

A pres to vsechno tady byli schopni lide, kteri dovedli temer k finalni vyrobe treba Skodu 740. To bylo take krasne auto, ktere v te dobe mohlo drzet krok.

+1/0
7.12.2018 13:40

D89a86v75i65d 84K55n22a84p62e54k 8297704596945

Bohužel tento projekt zadupali komouši do země. Poslední konkurenceschopná škodovka byla 1000 MB. Od Škody 100/110 začal Škodovce ujíždět vlak za vyspělým světem. 105/120/130 pak ukázala to zaostávání v celé nahotě.

+6/−1
7.12.2018 13:56

M30a39r41t35i72n 54N49e96b41e70s77k35ý 7306620177752

Přesně tak, 1000MB bylo designově vyvážené, zajímavé,

to 100 byl slepenec laciných univerzálních dílů

a ta auta neměla vůbec žádný "ksicht".

0/0
8.12.2018 18:13

I71g15n62á18c 72D23i71v41i51š 1921689703294

Ona i Škoda 781 byla v rámci tehdejších podmínek majstrštyk.

0/0
8.12.2018 16:57

J11i72ř39í 44P34o23k77o63r67n33ý 2782844917552

a jaká byla odměna geniálním konstruktérům a válečnému řediteli? vězení a vystěhování......p.Ledwinka potom ještě vytvořil další legendu rakouský Pinzgauer.....

+9/0
7.12.2018 8:31

J98o83s78e85f 77B76a40b96k47a 3890949482387

Je třeba doplnit, že vozila nejen "zlé estebáky", ale také zatčené "hodné diverzanty";-)

+5/−7
7.12.2018 7:07
Foto

M28i58r32o92s11l16a20v 64G83a53l91k16o 2255243178498

Áááá zkušenosti :-)

+2/0
7.12.2018 20:05

M55a91r21t76i84n 44N22e48b25e96s93k41ý 7286560297372

Myslíte ty "zlé diverzanty", kterým se zajídal život v kleci a chtěli ven ?

+1/0
8.12.2018 18:16
Foto

J97a72n 58K66ř18í19ž 3909421241311

Pěkný článek a krásné auto....R^!!

+6/0
7.12.2018 5:58
Foto

V78á40c75l72a32v 27H33e44l74l19e47b38r94a75n92d 8837491897784

Shodou okolností jsem byl toto úterý v Kopřivnici v Muzeum Tatry. Navíc jsme měli ( Univerzita 3 věku VŠB) průvodkyní, což prohlídku velmi zkvalitnilo. Jsou tam k vidění opravdové skvosty .Každému tuto návštěvu doporučuji. Tam si člověk uvědomí, že byly doby, kdy jsme patřili mezi absolutní světovou špičku ve výrobě automobilů ( a těch oborů bylo víc ).

+22/0
7.12.2018 5:24

Š89i14m39o45n 16M48a98r13t21y78n29e19k 7653195133556

To jo, dneska se u nás skoro žádné auta nevyrábí a třeba Škodovka doslova živoří....;-D

+2/−1
7.12.2018 6:45

J17o44s40e13f 78B20a53b72k20a 3930269212717

Škodovka je Německé auto;-)

+4/−11
7.12.2018 7:08

Š69i11m97o59n 66M25a12r95t20y72n85e81k 7793575343536

A na to jste přišel jak?

+4/−1
7.12.2018 7:59

Z19d97e98n92ě42k 95D62u21b19e63c13k17ý 3877504830968

Na schůzi KSČM to říkali :-))

+3/0
7.12.2018 15:07

E24m89i80l 27D21u26d25a 8245132796843

Tatra byla taky nemecke auto :)

+7/0
7.12.2018 8:17

R74a18d57i85m 85P90o11l44á81š26e13k 9376533519159

Když už, tak rakouské auto, ne německé. Německy mluvící zaměstnanci ve vedení Tatrovky ( Ringhofera) byli většinou Rakušané.

0/0
7.12.2018 18:44

S37t56a42n31i92s67l16a96v 12K26r46e56j37c44a36r 6817406103314

Ano, němci mohli řídit firmu Tatra Kopřivnice pouze po dobu šesti let v době Protektorátu !! Zakladatelem Tatry Kopřivnice byl Ignác Šustala v letech 1850-1897 kdy začala výroba automobilů. Takže v době Rakouska Uherska muselo být v představenstvu firmy rakouské nikoli německé odborné vedení. Josef Sodomka st. založil svoji firmu v Vysokém Mýtě také v době Rakousko Uherska v letech 1895 a tedy také s rakouskými ck uředníky. V kterém režimu byli ve vedoucích funkcích a managmentu odpůrci politické doby ?Nevím, zda v Kladně v době ČSR do roku 1939, si majitelé nechávali radit od komunistů nebo fašistů. Většinou tito byli max řadovými zaměstnanci jež čekali na svji příležitost v podobě protektorátu nebo vítězného února!! A jak to dopadlo bylo zfilmováno v Rodácích !![>-]

+1/0
7.12.2018 19:30

R51a13d67i38m 38P22o78l64á86š23e30k 9686203559489

Co je mně známo, "němci" , kteří v roce 1945 z Kopřivnice šli do odsunu, byli většinou právě rakouští němci z vedení Tatrovky, kteří se v Kopřivnici usídlili i s rodinami. Koneckonců Kopřivnice byla v té době tuším městys s pár tisíci obyvateli a dvěma, třemi ulicemi, takže to tehdy bylo pro rodiny dobře situovaných zaměstnanců příjemné venkovské bydlení.

0/0
8.12.2018 0:04

J44a72k37u31b 98M12e69l27í14š19e24k 6276625412246

Škodovka rozhodně není německé auto, stejně jako např. Landrover není indické auto.

+3/0
7.12.2018 18:15

J97a30r24o24m97í80r 17K53r26á25l 4520829734159

On je ale rozdíl, pokud srovnáte, čím byla Tatra v té době a čím je Škodovka dnes.

0/0
7.12.2018 11:47

M64a20r10t58i28n 92N20e76b75e45s34k29ý 7656760237812

Byli jsme takovou špičkou, že komunističtí vládci zabili plno nadějných projektů buď proto že se to nelíbilo SSSR, resp. RVHP, nebo že to náš "úspěšný" průmysl nedokázal vyrobit či ufinancovat.

Třeba vozy s předním pohonem nemohla AZNP vůbec vyrábět,

protože v RVHP neexistovala výroba funkčních homokinetických kloubů

a prototypy měly nápravy z licenční Dacie.

0/0
8.12.2018 18:03

H72o67n17z60a 69T44a48r 3299882164642

Nové muzeum dopravy Kopřivnice

https://www.msstavby.cz/upravy-okoli-noveho-muzea-v-koprivnici-18-07-2018/

https://www.msstavby.cz/?s=kop%C5%99ivnice+

Soukromé Veřejně přístupné Oldtimer muzeum Kopřivnice

https://www.msstavby.cz/oldtimer-muzeum-koprivnice-10-11-2015/

0/0
10.12.2018 11:36

Najdete na iDNES.cz