Diskuse k článku

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za války si ji k její smůle oblíbili němečtí důstojníci, později tuzemská Státní bezpečnost. Dlouho byla i naším nejrychlejším sériovým vozem, dnes se vyvažuje jako vzácný veterán div ne zlatem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L88a15d56i59s98l31a43v 21K69a47l73o76u86s 7615526341440

Pěkný příběh s nepěkným koncem. Nástupce T87 byla T603. Tu jsem čirou náhodou ještě jako dítě zažil popojížďkou po Praze. Auto jelo po dlažebních kostkách, jakoby tam ani nebyly, motor jen neslyšně brumlal, a zadní sedačky tak měkké, že takový posez není ani v Mercedesu. T603 figuruje i ve filmu Jáchyme hoď ho do stroje, jak T603 jako kompenzaci za chybný výpočet věnují auto se slovy, "vůz je vybaven novým pertinaxovým karburátorm ..... ,tak hodně štěstí s tím pertinaxem.

Je smutné, že ani zde jsme nebyli schopni využít potenciálu našich kontruktérů a návrhářů.

0/0
10.12.2018 9:47

H35o14n22z83a 31T60a63r 3249762634392

Slovenská strela - zázrak na kolejích[>-]

Jediná movitá kulturní památka v Moravskoslezském kraji prochází dvouletou renovací a bude umístěna novém pavilonu v Kopřivnickém muzeu

https://www.youtube.com/watch?v=yCn_5ZHVr_U

https://pamatkovykatalog.cz/?legalState=39991572&action=legalState&presenter=LegalStatesResults

http://www.speaker.cz/localbahn/view.php?cisloclanku=2006071401

0/0
8.12.2018 19:57

J92i56ř31í 72P74o94k77o34r41n75ý 2822344837782

jinak pan Barchánek tuto Tatru nejen vlastní, ale i ji sám renovoval, jako mnoho jiných vozů, dřív jezdil i s krásným modrým Renaultem Alpinou.....R^R^R^

+2/0
8.12.2018 3:10

L22í44d11a 17T87i45c73h23á 3898149129597

Tuhle Tatru jsem ještě jako dítě párkrát zahlédla v ulicích.

Ale pak otec koupil ojetý Tatraplán a s tím jsem prožila svou pubertu a jezdili jsme s ním až do mé svatby v roce 1968. Taky jsem se naučila ho řídit už ve čtrnácti letech. To byl vůz k nezaplacení, obrovský dříč, tři roky jsme za ním dokonce tahali vlek s plachetnicí naložený potřebami na kempování - stany, spacáky, bylo nás pět (v té době už skoro dospělých),a i při této zátěži byl vůz schopen vyvinout až stodesetikilometrovou rychlost, ale to jen otec zkoušel na poloprázdné polské dálnici, běžně s vlekem jezdil osmdesátkou. Byl to nejlepší vůz, jaký kdy naše rodina vlastnila. Měl jen jednu velkou chybu - neměl topení, takže když jsme s ním jeli lyžovat na Slovensko, byli jsme důkladně oblečeni a pod nohama jsme měli termofory.

0/0
7.12.2018 20:52

M76a14r82t94i94n 83P54r78a80v75d90a 8521138218667

Výroba Tater 87 byla ukončena ještě dříve, než se cestovatelé H+Z vrátili domů, takže rozjednané obchody na export přišly kvůli komančům vniveč. Když se jim ale nelíbily ruské reprezentativní vozy, zařídili si výrobu Tater 603...

+5/0
7.12.2018 16:34

R73a10d13i59m 31P86o10l52á48š29e23k 9686753939299

Vedení Tatrovky vždy dokázalo uvnitř podniku vytvořit zónu jen s minimálním vlivem komunistů, aspoň těch, co dokázali všechno kazit. A sehnat na ty práce schopné lidi.

Tatrovka v Kopřivnici taky měla v tom směru výhodnou polohu, okresní město, Nový Jičín, byl poměrně daleko a navíc novojičínští komunisté v okresním výboru strany na Tatrovku nemohli, protože jakožto velký podnik s vojenskou výrobou ji řídil přímo krajský výbor KSČ. A ten zas neměl na Kopřivnici moc času, protože přímo v Ostravě byl OKD, Vítkovická a Nová huť a další firmy dohromady snad se 200 - 300 tisíci zaměstnanci... Takže kopřivnická Tatrovka se svými "pouhými" 20 tisíci zaměstnanci v krajském výboru KSČ moc často na pořadu dne nebyla.

+3/0
7.12.2018 18:53

R42a40d68i72m 44P11o29l57á79š86e49k 9396983409679

Aspoň v osumdesátých letech, nejsem si moc jistý, jak to bylo v padesátých a šedesátých letech.

0/0
7.12.2018 18:54

M20a63r83t33i16n 48P89r11a51v38d88a 8131398568747

Nezpochybňuji Tatrovku, Zpochybňuji politiku vedení KSČ, kteří v ní ukončili výrobu osobáků, aby si ji po pár letech znovu obnovili...

+3/−1
7.12.2018 19:10

R70a84d12i86m 56P57o22l44á47š32e72k 9806553789439

Neschopný soustružník nebo krmič krav se mohl dát na politiku a po nějakých letech se stát členem onoho krajského výboru KSČ v Ostravě a tam navrhovat do toho výboru a potom dávat příkazy třeba zrovna generálnímu řediteli Tatrovky.

Případně se mohl dostat i výše ve straně a dávat příkazy krajskému výboru.;-D

0/0
7.12.2018 23:49

M47a70r52t17i61n 13P14r91a70v22d93a 8501678318157

Dávat příkazy, které by odporovaly potřebám SSSR (masová produkce těžkých náklaďáků zejména pro Sibiř) asi ne.

Obnovení malosériové výroby osobáků Tatrou tyto potřeby SSSR neohrozilo. Byla provedena na úkor Čechoslováků. Bylo tak třeba zase míň masa v prodejnách...

0/0
8.12.2018 9:37

S22t26a27n32i22s78l53a96v 53K20r62e51j49c84a83r 6757186543714

A jak je to dnes ? Kolik občanů je lepších než byli ti v minulých stoletích ? Ano nebýt marxleninysmu, a neotálejícího západu, asi by nevyhrál Stalin a nebyla by rozdělená Evropa. Otcové by v rámci rodiny nemuseli vstupovat do ksč a struktur národní fronty. Nebyli by Ondráčkové a Gandalovičové včetně Dzůrů !

0/0
8.12.2018 14:19
Foto

J93i51r42i 85B49i23l66i79n20a 5258430637

Vrak jedne z nich byl leta k videni v krovi na Bear Creeku pobliz Dawson City na Yukonu. Zjistil jsem, ze si 3 tyhle auta kdysi objednala spolecnost, ktera tam pomoci plovoucich bagru (dredge) tezila zlato.

+3/0
7.12.2018 12:16

D71a76v26i26d 60K64n37a55p31e67k 8277554626505

a jeho výrobcích před válkou, po válce a ještě v 50.letech, tak zjišťuje člověk, že Československo opravdu patřilo ke světové špičce. A je šílené, co s tím během 2 generací dokázali komouši udělat. Zhuntovat zemi na úroveň rozvojové země.

+23/0
7.12.2018 9:08

D49a62v51i84d 38K27n41a22p58e21k 8697824416825

Vypadl mi omylem začátek věty: Když si člověk čte o Československu...

0/0
7.12.2018 10:32

L98u22k72á85š 37Š76í98p 2792715678663

Komancove ale nikdy nezhuntovali nasi zemi na uroven rozvojove zeme. Tam jsme se dostali az 23.2.2017, podle americke banky JP Morgan. To jen pro upresneni.

+1/−16
7.12.2018 11:21

R25a53d27i26m 71P83o25l40á85š71e26k 9276673409159

Nezhuntovali, protože když začala českolovenská ekonomika mířit znatelně dolů, komunisté v 1989 urychleně předali moc do rukou disidentů.

+3/0
7.12.2018 18:40

G45e39o64r67g 14K89o80m94b72e32r55e53c 9684351736501

https://auto.idnes.cz/foto.aspx?r=auto_ojetiny&c=A181126_111101_auto_ojetiny_erp&foto=JB7757d1_DSC03761.JPG

to moc na cestinu nevypada :-P

0/0
7.12.2018 13:33

D81a78v26i70d 12K86n93a42p49e85k 8677104966365

Když se podíváte na štítek pozorně, je tam rok výroby 1940 - tedy období protektorátu, kdy se ve velkém poněmčovalo.

A mimochodem, typový štítek se dává často v jazyce země, kam se auto bude vyvážet, aby z něj tamní úřady mohly vyčíst údaje. Tzn. jazyk štítku neříká nic o původu výrobku.

+4/0
7.12.2018 13:54

R94a54d28i96m 70P62o49l17á10š62e34k 9726313529499

1940, to Kopřivnice a Tatrovka v ní byla defakto i dejure v Německu. Protože Kopřivnice byla Hitlerem v roce 1938 zahrnuta do oblasti Sudet a zabrána. Takže žádný protektorát, ale Německo.

+2/0
7.12.2018 23:43

J38i70n70d60ř97i75c44h 87L23u43k43e52š 3709354643140

A pres to vsechno tady byli schopni lide, kteri dovedli temer k finalni vyrobe treba Skodu 740. To bylo take krasne auto, ktere v te dobe mohlo drzet krok.

+1/0
7.12.2018 13:40

D22a94v75i94d 60K97n50a37p12e87k 8427714266185

Bohužel tento projekt zadupali komouši do země. Poslední konkurenceschopná škodovka byla 1000 MB. Od Škody 100/110 začal Škodovce ujíždět vlak za vyspělým světem. 105/120/130 pak ukázala to zaostávání v celé nahotě.

+6/−1
7.12.2018 13:56

M76a23r71t88i98n 57N95e39b45e38s28k20ý 7396820367292

Přesně tak, 1000MB bylo designově vyvážené, zajímavé,

to 100 byl slepenec laciných univerzálních dílů

a ta auta neměla vůbec žádný "ksicht".

0/0
8.12.2018 18:13

I95g46n73á96c 30D59i36v76i53š 1771719293324

Ona i Škoda 781 byla v rámci tehdejších podmínek majstrštyk.

0/0
8.12.2018 16:57

J94i87ř12í 26P95o35k65o39r98n45ý 2642554257642

a jaká byla odměna geniálním konstruktérům a válečnému řediteli? vězení a vystěhování......p.Ledwinka potom ještě vytvořil další legendu rakouský Pinzgauer.....

+9/0
7.12.2018 8:31

J39o66s41e87f 21B54a74b67k45a 3350519202567

Je třeba doplnit, že vozila nejen "zlé estebáky", ale také zatčené "hodné diverzanty";-)

+5/−7
7.12.2018 7:07
Foto

M62i44r21o55s79l34a19v 23G43a40l18k22o 2855113638668

Áááá zkušenosti :-)

+2/0
7.12.2018 20:05

M47a37r41t73i44n 71N47e86b45e83s18k77ý 7296290657902

Myslíte ty "zlé diverzanty", kterým se zajídal život v kleci a chtěli ven ?

+1/0
8.12.2018 18:16
Foto

J54a25n 18K75ř63í34ž 3199751901541

Pěkný článek a krásné auto....R^!!

+6/0
7.12.2018 5:58
Foto

V26á32c10l79a97v 67H73e13l77l87e23b78r82a28n71d 8737681437494

Shodou okolností jsem byl toto úterý v Kopřivnici v Muzeum Tatry. Navíc jsme měli ( Univerzita 3 věku VŠB) průvodkyní, což prohlídku velmi zkvalitnilo. Jsou tam k vidění opravdové skvosty .Každému tuto návštěvu doporučuji. Tam si člověk uvědomí, že byly doby, kdy jsme patřili mezi absolutní světovou špičku ve výrobě automobilů ( a těch oborů bylo víc ).

+22/0
7.12.2018 5:24

Š11i44m23o20n 51M31a41r85t55y90n82e13k 7323965523266

To jo, dneska se u nás skoro žádné auta nevyrábí a třeba Škodovka doslova živoří....;-D

+2/−1
7.12.2018 6:45

J30o63s45e14f 20B19a55b25k86a 3120409452357

Škodovka je Německé auto;-)

+4/−11
7.12.2018 7:08

Š57i90m59o50n 41M51a53r80t19y88n37e75k 7353875573866

A na to jste přišel jak?

+4/−1
7.12.2018 7:59

Z15d20e55n84ě75k 55D52u14b97e45c90k35ý 3667944630298

Na schůzi KSČM to říkali :-))

+3/0
7.12.2018 15:07

E11m49i30l 43D90u52d81a 8645112726493

Tatra byla taky nemecke auto :)

+7/0
7.12.2018 8:17

R54a55d75i43m 83P67o67l98á96š29e89k 9496813459169

Když už, tak rakouské auto, ne německé. Německy mluvící zaměstnanci ve vedení Tatrovky ( Ringhofera) byli většinou Rakušané.

0/0
7.12.2018 18:44

S45t43a15n62i55s51l93a72v 56K34r48e37j53c23a66r 6737296733814

Ano, němci mohli řídit firmu Tatra Kopřivnice pouze po dobu šesti let v době Protektorátu !! Zakladatelem Tatry Kopřivnice byl Ignác Šustala v letech 1850-1897 kdy začala výroba automobilů. Takže v době Rakouska Uherska muselo být v představenstvu firmy rakouské nikoli německé odborné vedení. Josef Sodomka st. založil svoji firmu v Vysokém Mýtě také v době Rakousko Uherska v letech 1895 a tedy také s rakouskými ck uředníky. V kterém režimu byli ve vedoucích funkcích a managmentu odpůrci politické doby ?Nevím, zda v Kladně v době ČSR do roku 1939, si majitelé nechávali radit od komunistů nebo fašistů. Většinou tito byli max řadovými zaměstnanci jež čekali na svji příležitost v podobě protektorátu nebo vítězného února!! A jak to dopadlo bylo zfilmováno v Rodácích !![>-]

+1/0
7.12.2018 19:30

R13a59d51i68m 56P50o98l36á63š31e80k 9586793619549

Co je mně známo, "němci" , kteří v roce 1945 z Kopřivnice šli do odsunu, byli většinou právě rakouští němci z vedení Tatrovky, kteří se v Kopřivnici usídlili i s rodinami. Koneckonců Kopřivnice byla v té době tuším městys s pár tisíci obyvateli a dvěma, třemi ulicemi, takže to tehdy bylo pro rodiny dobře situovaných zaměstnanců příjemné venkovské bydlení.

0/0
8.12.2018 0:04

J45a45k31u94b 20M92e12l60í13š86e59k 6286395552836

Škodovka rozhodně není německé auto, stejně jako např. Landrover není indické auto.

+3/0
7.12.2018 18:15

J62a25r30o17m62í13r 85K90r46á15l 4140529664189

On je ale rozdíl, pokud srovnáte, čím byla Tatra v té době a čím je Škodovka dnes.

0/0
7.12.2018 11:47

M35a52r88t57i91n 67N30e38b96e78s71k19ý 7576890657692

Byli jsme takovou špičkou, že komunističtí vládci zabili plno nadějných projektů buď proto že se to nelíbilo SSSR, resp. RVHP, nebo že to náš "úspěšný" průmysl nedokázal vyrobit či ufinancovat.

Třeba vozy s předním pohonem nemohla AZNP vůbec vyrábět,

protože v RVHP neexistovala výroba funkčních homokinetických kloubů

a prototypy měly nápravy z licenční Dacie.

0/0
8.12.2018 18:03

H90o79n96z18a 47T28a43r 3589532904422

Nové muzeum dopravy Kopřivnice

https://www.msstavby.cz/upravy-okoli-noveho-muzea-v-koprivnici-18-07-2018/

https://www.msstavby.cz/?s=kop%C5%99ivnice+

Soukromé Veřejně přístupné Oldtimer muzeum Kopřivnice

https://www.msstavby.cz/oldtimer-muzeum-koprivnice-10-11-2015/

0/0
10.12.2018 11:36

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

Najdete na iDNES.cz