

Před čtyřiceti lety se rozbíhala sériová výroba nákladního automobilu Tatra 815. Tato typová řada se stala v historii kopřivnické automobilky nejdéle vyráběnou. Postupnou evolucí se dostala až k typu Tatra 815-7, který je dodnes ve výrobním programu. Na následujících fotografiích si však připomeneme původní Tatru 815, vyráběnou do roku 1989.
Autor: TATRA TRUCKS a.s.
Velký význam Tatry 815 spočíval v tom, že od konce roku 1982 nahradila ve výrobě dva různé typy: Tatru 148 vyráběnou od roku 1972 a Tatru 813 vyráběnou od roku 1967. Výroba tak byla efektivnější a logistika jednodušší. Nový vůz přinesl samozřejmě progres ve všech směrech, například se snížila kouřivost a hlučnost, zlepšily se pracovní podmínky řidiče atd.
Autor: fotografie z dobových prospektů vozidel Tatra
Vývoj Tatry 815 byl zahájen už v roce 1972. Souviselo to přímo se vsazením Československa do role monopolního výrobce nákladních automobilů s užitečnou hmotností nad 12 tun a se vzduchem chlazeným motory pro celý východní blok. Úkolem bylo vyrábět patnáct tisíc vozů ročně, což představovalo pro Tatrovku zapeklitý problém, protože v letech šedesátých nestačila požadavky na dodávky nových vozů uspokojovat. Proto dostala Tatra v souvislosti s přípravou nového typu i velkou půjčku od mezinárodní banky RVHP na výstavbu řady nových, a to nejen výrobních objektů, a na nákup nových strojů pro výrobu.
Autor: TATRA TRUCKS a.s.
Prototyp třístranného sklápěče Tatra 815, uprostřed stojí hlavní konstruktér podniku Milan Galia. Kromě tohoto jeho životního díla vznikla pod jeho vedením i osobní Tatra 613 a před ní nákladní Tatra 148. Milan Galia začínal v Tatře v roce 1944, v necelých čtrnácti letech svého věku, jako pomocný dělník. Později si z práce na čtyři roky odskočil vystudovat průmyslovku. A ještě později pražské ČVUT, ale to už provedl bez odskakování dálkově.
Autor: Technické muzeum Tatra
Rozměrový výkres třístranného sklápěče Tatra 815 původního provedení z let výroby 1983 až 1989. Základním typem motoru pro většinu Tater 815 byl vzduchem chlazený vznětový desetiválec, jako tomu bylo například i u sklápěček. Některá provedení, a také jich nebylo zrovna málo, měla motor se dvanácti válci. Ty válce byly stejné jako u desetiválce, jednalo se o stavebnicovou konstrukci motoru, ostatně měl-li stavebnicovou konstrukci podvozek (tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami), tak proč to nedělat stejně chytře i s motorem. Dvanáctiválce dostaly například tahače těžkých přívěsů nebo raketomety vz. 70/85. A v menším množství tu máme i „chudší příbuzné“ s osmiválci, se kterými si musely vystačit „osmsetpatnáctky“ dvounápravové.
Autor: fotografie z dobových prospektů vozidel Tatra
Třístranný sklápěč Tatra 815 na továrním zkušebním polygonu. Zde probíhaly důkladné zkoušky před zahájením sériové výroby.
Autor: TATRA TRUCKS a.s.
Jednostranný sklápěč Tatra 815 během náročných zkoušek na Sibiři před zahájením sériové výroby
Autor: Muzeum nákladních automobilů Tatra Kopřivnice
Tatra 815 byla veřejnosti představena ve své hmotné podobě v září 1982 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, samozřejmě už dávno předtím vycházely o nové připravované tatrovce články v časopisech a v tisku obecně. V Brně byla vystavena čtveřice předmětných vozů v různém provedení. A z nich třístranný sklápěč si z Brna odvezl zlatou medaili.
Autor: Technické muzeum Tatra
V prvním roce sériové výroby Tatry 815, to je v roce 1983, bylo vyrobeno 9 199 těchto vozidel. V roce 1984 to už bylo 12 116 vozidel a výroba stále rostla: 13 674 v roce 1985, 14 504 v roce 1986, 14 953 v roce 1987 a následujícího roku objem výroby překročil patnáct tisíc kusů, přesně jich bylo 15 315. V roce 1989 se „osmsetpatnáctek“ vyrobilo 15 326, ale z toho už jich bylo 63 v modernizovaném provedení Tatra 815-2, které původní typ nahradilo.
Autor: Technické muzeum Tatra
Původních Tater 815 dala sériová výroba v letech 1983 až 1989 celkem 95 024, dále také nesmíme zapomenout na slušnou řádku prototypů a ověřovacích strojů vyrobených před rokem 1983. Následná modernizovaná Tatra 815-2 to už měla mnohem složitější, protože přišla do doby, kdy východní trhy ve své centrálně řízené podobě zmizely v propadlišti dějin.
Autor: TATRA TRUCKS a.s.
Základ nabídky Tatry 815 tvořily sklápěče, valníky, tahač těžkých přívěsů a návěsový tahač. Dále se jednalo o podvozky pro velkou množinu různých účelových nástaveb dodávaných dalšími strojírenskými podniky. Nejvíce Tater 815 bylo třínápravových, dále to byly vozy se čtyřmi nápravami (především vojenské) a také s dvěma nápravami. Zadní kola byla podle aplikace buď jednoduchá nebo ve dvojmontáži, to už vychází logicky, například u třínápravových sklápěčů byla s dvojmontáží, naopak u tahačů těžkých přívěsů s montáží jednoduchou atd. (je zde samozřejmě i analogie s vozy Tatra 148 a Tatra 813).
Autor: fotografie z dobových prospektů vozidel Tatra
Třístranný sklápěč Tatra 815 S3 26 208 6×6.2 má maximální hmotnost užitečného zatížení 15 300 kilogramů.
Autor: fotografie z dobových prospektů vozidel Tatra
Jednostranný sklápěč (s nazad sklopnou korbou, jak jinak) Tatra 815 S1 26 208 6×6.2 má maximální hmotnost užitečného zatížení 15 300 kilogramů.
Autor: fotografie z dobových prospektů vozidel Tatra
Jednostranný sklápěč Tatra 815 S1A 26 208 6×6.2 má maximální hmotnost užitečného zatížení 15 000 kilogramů. Písmeno „A“ v typovém označení znamená Arktik, vůz byl určen pro provoz v těžkých klimatických podmínkách severského pásma, jednodušeji řečeno čekala na něj nehostinná Sibiř.
Autor: dobová reklamní fotografie Tatra
Vojenský tahač Tatra 815 8×8
Autor: TATRA TRUCKS a.s.
Třínápravový tahač 815 TP 24 265 6×6.1R je určen pro tah přívěsů o maximální hmotnosti 92 000 kilogramů.
Autor: dobová reklamní fotografie Tatra
Tahač těžkých přívěsů Tatra 815, na dolním obrázku v tvrdé akci
Autor: fotografie z dobových prospektů vozidel Tatra
Tatra 815 6×6 v provedení valník, zde s nataženou plachtou
Autor: fotografie z dobových prospektů vozidel Tatra
Podvozek Tatra 815 PJ 28 170 6×6.1 byl určen pro kompletaci s nástavbami autojeřábů, montážních plošin atd., s provozem v těžkých terénních podmínkách i v silničním provozu. Hmotnost kompletního vozidla je maximálně 28 500 kilogramů.
Autor: fotografie z dobových prospektů vozidel Tatra
Autojeřáb Tatra 815 AD-28
Autor: Felix O, CC BY-SA 2.0
Speciálem velkého kalibru byl zajisté letištní tahač Tatra 815 TPL. Celkem vznikl v pěti exemplářích. V květnu přinesl tento tahač rekord v tahu, když na letišti v Mošnově táhl Ruslana (An-124) naloženého pěti plně naloženými tatrami a jedním dakarským speciálem navrch, dělalo to na čtyři stovky tun k tahu. V září stejného roku pak obdržela Tatra 815 TPL zlatou medaili na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
Autor: Technické muzeum Tatra
Obytný a pracovní speciál Tatra 815 GTC (Grand Tourist Caravan) vznikl pro expedici Tatra kolem světa, která proběhla v letech 1987 až 1990. Nástavbu vyrobil podnik Vagónka Studénka.
Autor: archiv K. Vlachaře
Tatra 815 se stala i soutěžním vozem, už z původní typové řady byl odvozeny dakarské speciály. Premiéru měl třínápravový vůz ve dvou exemplářích v roce 1984 (startovní čísla 634 a 635), tehdy se ještě úspěch nedostavil. Ale v roce 1985 už vybojoval Karel Loprais se svou posádkou na novém speciálu Tatra 815 4×4 druhé místo mezi kamiony. A vítězství v této kategorii na ně čekalo v roce 1988.
Autor: Alexandr Satinský, MAFRA
Závodní speciál Tatra 815, se kterým v roce 1988 zvítězila osádka Karla Lopraise na dakarské rallye. (Exponát Muzea nákladních automobilů Tatra Kopřivnice)
Autor: RomanM82, CC BY-SA 4.0
Prostřednictvím této fotogalerie jsme se lehce seznámili se slavným československým automobilem Tatra 815. V letošním roce, kdy si připomínáme 40 let od zahájení jeho sériové výroby, mu budeme věnovat ještě několik článků, které nás hlouběji seznámí s tímto vozem, šířeji s jeho možnými i nemožnými variantami a s jeho celou evolucí až do provedení současného.
Autor: fotografie z dobových prospektů vozidel Tatra