Čtvrtek 9. prosince 2021, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. prosince 2021 Vratislav

Prohledejte babiččinu stodolu. Stará tatrovka se prodává za 14 milionů

Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Tatra 77 je neobyčejné auto. V tomto provedení jich vzniklo jen necelých 250, přežilo jen pár. Kompletní kousek určený k renovaci je jednou z hvězd veteránského autosalonu Retromobile v Paříži. Cenovka: 500 tisíc eur.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Tatra 77 se nesmazatelně zapsala do historie automobilismu a loni v březnu oslavila osmdesáté výročí. Je to auto, které patří na čestné místo v učebnicích automobilismu. Z cenovky exempláře modifikovaného provedení 77a ke kompletní renovaci, kterou má na pařížském veteránském autosalonu Retromobile, jde ovšem nepoučený návštěvník do kolen. Půl milionu eur, to je bezmála čtrnáct milionů korun!

Tatra 77 je první sériově vyráběný aerodynamický vůz na světě, jejími tvůrci byli konstruktéři Hans Ledwinka se svým synem Erichem. Ledwinka je mimo jiné utajeným duchovním otcem Volkswagenu Brouk. Je totiž dávno potvrzené, že u něj Ferdinand Porsche našel inspiraci.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži

Senzace roku 1934

Na 5. března 1934 připravila Tatra pro motoristické novináře a odborníky velké překvapení. V Praze proběhla prezentace luxusní limuzíny s aerodynamickou karoserií. A překvapení bylo dokonáno na karlovarské silnici, kde jim byla předvedena v akci. „Tatra typ 77 je senzací co do konstrukce, vzhledu i výkonnosti,“ psal dobový tisk. První jízdní dojmy z předváděcích jízd čtěte zde.

Tatra 77 byla výsledkem snahy dostat aerodynamiku do běžných parametrů pro motorová vozidla se stejným cílem jako dnes, tedy za účelem zvýšení výkonu, zlepšení ovladatelnosti a snížení spotřeby pohonných hmot.

Na pražském autosalonu způsobila zaslouženou senzaci a na podzim roku 1934 ohromila na autosalonu v Paříži. A o 81 let později je na výstavišti u Porte de Versailles zase k mání.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži

Téměř pět a půl metrů dlouhé auto s proudnicovou karoserií pohání vidlicový, vzduchem chlazený osmiválec OHC objemu 3 380 ccm s maximálním výkonem 51,5 kW. Díky aerodynamické karoserii dosahoval 1 800 kg těžký vůz maximální rychlosti  150 km/h. Motor byl umístěn za zadní hnací nápravou, stejnou architekturu ctil první Brouk a dodnes ji má Porsche 911.

Na relativně krátkou přední kapotu, pod níž byly umístěny dvě rezervy, navazovalo výrazně skloněné čelní sklo. Pod prodlouženou splývavou zadní částí s charakteristickou ploutví uprostřed bylo umístěno pohonné ústrojí. Zespodu byl vůz kvůli aerodynamice zcela hladký. Chvíli trvalo, než vykrystalizoval konečný tvar karoserie, laborovalo se s ní i během sériové výroby. Karoserii stavěli v Kopřivnici v té době tradičním způsobem: dřevěnou kostrou a oplechováním.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži
Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži

Kus na prodej je určený ke kompletní renovaci, ale je skoro úplný, chybí jen kapsa v zadních dveřích a čelní sklo. To je tvořeno ze tří dílů, jednoho velkého a dvou malých po stranách skloněných po směru jízdy. Bylo to z důvodu aerodynamiky, neboť v té době ještě nebyla zvládnuta výroba ohýbaných panoramatických skel.

Fotogalerie

Existovalo několik variant umístění a počtu předních světlometů. Bývaly dva, nebo tři, umístěné v kapotě, nebo v blatnících a vystouplé, nebo zcela zapuštěné. A na zádi vozu se hledal optimální tvar a umístění z karoserie vystupujících segmentů nasávání chladícího vzduchu k motoru.

Interiér byl dimenzován pro šest lidí, tři vepředu a tři vzadu. Je známa i Tatra 77 s volantem a sedadlem řidiče umístěným v podélné ose vozidla mezi spolujezdci. Motor Revue z dubna 1934 uvádí cenu 89 tisíc korun. Pro srovnání, malý dvoudveřový polokabriolet Škoda Popular 995 stál 18 800 korun.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži

249 tatrovek

Tatra 77 (1933 - 1935): vyrobeno 95 kusů

Tatra 77a (1936 - 1938): vyrobeno 154 kusů

Motor běží, auto čeká kompletní renovace

Celkem bylo do roku 1938 vyrobeno asi 250 kusů včetně modernizované varianty 77a. Právě modifikovaná verze se třemi světly je teď k mání v Paříži, nabízí ji Düsseldorfský obchodník s veterány Mo-vendi. Podle prodejce je to nejstarší dochovaná Tatra 77a na světě. Auto, které do Německa přivezl stávající majitel v roce 1999, má funkční motor.

Na zadní stěně oddělující kabinu od motorového prostoru jsou kovové plakety z roku 1972, jedna je z veteránského závodu Zbraslav-Jíloviště. A na okně jsou dvě dětské samolepky. Poznáváte auto svého dětství? Pište do redakce.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži
  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Německý tisk na stopě zemětřesení ve VW: šéf Škody Schäfer má vést Volkswagen

Další kolo sporů mezi šéfem koncernu Volkswagen Herbertem Diessem a německými odbory, které se na úrovni vedení celé...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu. Většina výrobců to díky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

Zapomenuté značky: talent měly, zajímavá auta taky, chyběla jen špetka štěstí

Premium Cesta za automobilovou slávou je trnitá. 20. století automobilismu přálo a existenci automobilů nezlomily ani krize,...

Kolín plný hvězd. Mercedesy předvedly, jak vypadá automobilová vznešenost

Na počátku byla klubová burza náhradních dílů, postupně si však kolínské setkání tuzemského Mercedes-Benz klubu...

Znáte Wikov, Pegaso nebo Veritas? Příběhy automobilek, kterým osud nepřál

Premium Vynález automobilu byl splněný sen několika šikovných chlapíků. Za rozmachem automobilismu byly splněné sny obrovského...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...