Na Slovensku po padesáti letech dokončují prototyp Tatry 603 X

  11:45aktualizováno  11:45
Na Slovensku dokončují ve spolupráci s autorem původního návrhu funkční prototyp vozu Tatra 603X Coupé, který na první otočení klíčkem čeká již více než půl století. „Bude to velká událost a svátek pro slovenský design,“ řekl Maroš Schmidt ze Slovenského muzea designu, kde „první slovenské kupé s osmiválcem“ vzniká.

Autor původního návrhu ze 60. let minulého století Ján Cina v roce 1970 emigroval do Kanady. Zprvu prý váhal, zda se do projektu zapojit. Po emigraci byl totiž z autorství a historie tohoto modelu, ať limuzíny či kupé, vymazán. Nakonec ale změnil názor pod dojmem nadšení lidí snažících se dostavět vůz, který vyvíjeli ve slovenské pobočce Tatry v letech 1963 až 1967 jako nástupce limuzíny Tatra 603.

V té době v Bratislavě působil i brněnský designér Otakar Diblík, podepsaný například pod autobusy Škoda 706 RTO, traktorem Zetor Crystal či letounem L-200 Morava. Diblík vytvořil několik konkurenčních modelů pro projekt Tatra 603 X. Ale jeho verzi odmítli Tatrováci v Kopřivnici s tím, že tatra prostě nemůže být hranatá.

Neuspěl ale ani Cinův model. Projekt podle Schmidta nakonec zastavila Praha s oficiálním odůvodněním, že navrhovaný vůz nebyl dost reprezentativní, ale na adresu Slováků údajně v té době zazněla různá nemilá slova. „Když projekt v roce 1967 zrušili, přišlo velké zklamání, které přetrvává dodnes,“ řekl Maroš Schmidt deníku Pravda.

Bratislavská „šestsettrojka“ ve své době dostala červenou a jediný postavený prototyp limuzíny skončil v muzeu. V Kopřivnici se nakonec jako nástupce vyráběla Tatra 613 z italského studia Vignale.

Schmidt nicméně ujišťuje, že by se nebránil ani pomoci z Česka při dokončení vozu, protože celý projekt vnímá jako československý.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Trhu s auty vládnou ojetiny. Pro vzácné a hezké se jezdí často za hranice

Seat Alhambra

Český trh s ojetinami se zdá nasycený. Jenže ti, kdo hledají speciality, méně rozšířené modely a přesně poskládanou...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Najdete na iDNES.cz