Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

T72o42m76á39š 47K51u90c51h87a64ř 3827641558841

Hezký. :-)

Na Tatru mám velmi specifické vzpomínky. Pracovala tam kdysi moje babička a protože byla spořivá, nosívala domů použité kancelářské papíry, zpravidla hlavičkové objednávky. Ty pak sloužily na podpal a ano.. možná někteří už tušíte, i jako náhrada toaletního papíru na suchém záchodě. Jestliže tedy někdo machruje, že si za socíku vytíral zadnici tvrdým Rudým právem, tak pro mě byl novinový papír jen vlhkým hebkým snem. Zřejmě tehdy se mě vyvinula záliba číst si na záchodě. Takže operace vypadala tak, že jsem se usadil na dřevěný záchod (jen na kraj, otvor byl tak velký, že při troše snahy bych tudy asi propadl do hnoje) a z hromady papírů vedle sebe jsem vybral ty nejzajímavější a začal jsem je studovat. Některé objednávky měly hlavičky barevné, nebo i s obrázkem, což jsem jako dítě velmi oceňoval. Zpravidla se tam psalo něco jako: "Dobrý den, objednáváme u vás generální opravu motoru nákladního automobilu Tatra 148, bla, bla bla s pozdravem Světu mír Karel Hrubý." Kupodivu mně to jako malému přišlo velmi zajímavé, jak technicky, tak proto, že dopisy přicházely z celého Československa a navíc to byl i takový vhled do světa dospělých. Dalo by se říct, že to pro mě byl předchůdce internetu. Poté následovala méně zábavná fáze žmoulání kancelářského papíru rukama tak, aby alespoň trochu plnil funkci toaletního a nenatrhl mi dětskou zadnici. Takto jsem vždy při jednom sezení přečetl a zpracoval cca 8 listů plných zajímavých informací. Při příjezdu na prázdniny jsem pochopitelně vybíral ty nejpoužitelnější papíry s nízkou gramáží, ke konci pobytu už na hromádce k použití zbývaly ty tvrdé a letáky na křídovém papíře. To už raději detaily ani nebudu rozvádět.

Umíte si asi představit, jak působivé byly takové zážitky městského dítěte při prázdninovém pobytu u babičky. ;-D

+45/0
doporučit
23.11.2018 1:41

J78a74n 70M47a21c85h19á97č 3547566613192

Rok jsem jezdil s T 148.To bylo něco.Potom jsem měl T 815 ,a taky to byla Tatra,ale jak před sebou nevidíte ten čumák,kterej se zvedne když jste naloženej,a pustíte spojku,tak to není taková paráda.A taky ta 148 jinak ,,ječí" (kdo zná a jezdil,tak ví)......

+13/0
doporučit
23.11.2018 9:27

Š83i66m46o50n 42M28a72r80t92y12n45e10k 7593945923446

Tatra 111 byl výborný náklaďák a ve své době to byla špička. Tak jako následné typy 138, 148, 813 a i 815 v letech 1980 – 2000. Pak už řada 815 zastarávala a moc jí nepomohli ani dílčí modernizace na řadu Terrno 1 a Terra.

Jen pro srovnání T 111 byla poháněna motorem V12 a objemu 14,8 litru, výkonu 180 koní s točivým momentem 740 Nm.

Dnešní T 158 Phoenix pohání motor R6 o objemu 12,9 litru, výkonu 510 koní s točivým momentem 2 500 Nm.

+9/0
doporučit
23.11.2018 7:12

T63o85m31á82š 14K73u44c17h30a68ř 3387131618271

Není mi jasné, jak to mohlo utáhnout ten nekonečný vlak se dřevem a nezahrabat se v blátě. Snad jedině, když se napřed jelo z kopce a pak už se nesmělo zastavit. :-)

+6/0
doporučit
23.11.2018 10:33

I85v24a30n 62M84a54r10e55k 6464208832

Jak se to říkalo ?. . . . Tatra nezná bratra. R^[>-]

+6/0
doporučit
23.11.2018 9:45
Foto

V62l81a42d73a 20V52a27n50e55k 9213326724568

V Muzeu Tatry,je mnoho zajímavých exponátů.Bohužel po nástupu komunistů jich ubývalo! Exportem do Ruska a další nenáročné trhy Tatrovce ujel vlak.. takže vyráběla olejničky, ze kterých tekl olej odevšad kde byl ! Zadní nápravy sjížděly pneumatiky z jedné strany, takže je bylo nutné stále obracet! Topení v kabině bylo nezávislé, buď velké vedro,nebo zima.....V terénu byla dobrá,ale třeba Práva V3S..byla lepší...S několika typy Tater jsem jezdil,a po revolucí s úžasem sledoval vozidla konkurence,bez úniků oleje, s kvalitním vybavením kabiny... topením...;-)

+13/−8
doporučit
23.11.2018 9:15

T45o49m58á26š 81T13a24t20í62č16e87k 5240472740508

Luxusní článek. R^

+4/0
doporučit
24.11.2018 8:58

S91t88a27n75i47s30l32a40v 70L95á76t50a86l 8568507931231

Kamarád, co jezdil do Ruska (dělal na vývoji TATRA 815 a občas u nich pobýval v servisních střediscích) mi říkal, proč jsou u rusů oblíbené Tatry. Viděl opilého Ivana s plně naloženou Tatrou přejet zákop (šířka asi 50cm) rychlostí asi 70km/hod. Potom mu dotyčný sdělil, že Mercedesu již při 40km/hod rupne přední náprava a proto se k Mercedesům musejí chovat slušně a překážky objíždět ...

A když v té době byly Tatry za hubičku, tak klidně vzali celou produkci :-P.

Po listopadu chtěla TATRA za slušné auta slušnou cenu - tak nějak prodejnost poklesla.

+4/0
doporučit
23.11.2018 14:10
Foto

R66o84m23a35n 38K28o51z31e98l 4307556923274

Vozidlo nemělo posilovač řízení, snad kromě posledních typů, tak to musela být dobrá dřina. Také ne nadarmo se říkalo, že toto vozidlo nepotřebuje houkačku, vzhledem ke hluku motoru je to zbytečné vybavení. Zajímavým zážitkem pro mne bylo svézt se historickým vlakem "Hurvínkem", který má upravený motor z této Tatry.

+4/−1
doporučit
23.11.2018 7:48

V35o45k12o35u61n 38V45l84a51d34i14m77i61r 8482408269668

Na vojne jsem sni jezdil. Snad neprozradim zadne vojenske tajemsti kdyz napisi ze mela cislo 10-36-15. V te dobe nemela konkurenci, kam se na ni hrabaly nejake vejtrasky.

+2/0
doporučit
23.11.2018 11:05

J69i68n91d30ř39i33c48h 21L73u47k94e75š 3279734383230

Tata zacinal na lanovem autobagru na podvozku T111. Mame nekde fotku, jak v tom jako batole sedim. A vyhrabal s tim zaklady domku nasich. Asi uz moc lidi timhle bagrovat neumi.

Ale jinak moc nechapu ty ody na nesmrtelnost Tater atd. Stacilo u 111 dyl podrzet spojku a bylo po ni. Ze vseho tekl olej, kabiny nepohodlny, rizeni to same. Furt clovek cekal nejakou poruchu nebo ji musel predchazet a lezt pod tim. To uz tedy mluvim o patnactkach, liazkach a dalsich socialistickych vozech, ktere jsou mne vekove bliz. Kdyz jsem zacinal na kamionu a dostal staricke Volvo F12, to bylo proti nasim autum neco. Jak vydrzi, razenim, spolehlivosti, pohodlnosti... A to melo milion bez jakekoli generalky.

+2/−3
doporučit
24.11.2018 21:32

P44a60v74e25l 35N28o14v19o71t42n80ý 9446724888865

Výborný článek. Bavily mě nenápadné vtípky typu “sami němci byli překvapeni záborem Kopřivnice” nebo “tatrovka se velmi osvědčila při hektickém ústupu němců na východní frontě” :-)

+1/0
doporučit
24.11.2018 12:13

J35a63r39o61s63l72a87v 12P95o89r61t 7249427699665

Ano a potom nám tvrdili že nic neumíme a vyrábíme jen šunty který nikdo nechce ...

+1/0
doporučit
23.11.2018 10:44

J76o95s90e43f 11M73i24k89i47n 5643584305874

R^

+1/0
doporučit
23.11.2018 9:48

E57w88a 75N32o85v21o41t45n65á 1201642347422

Až listopadový převrat tuto legendu zničil!!!

+2/−7
doporučit
24.11.2018 19:40

A64d83a63m 21K85o44p52e93č45n88ý 2113715257

Pili vodu z chladiče? Tak to asi byla jejich poslední tekutina co vypili.....

0/−9
doporučit
23.11.2018 10:09

Najdete na iDNES.cz