Europoslanci táhnou do boje proti stočeným tachometrům

aktualizováno 
Europoslanci z Výboru pro dopravu přijali zprávu o boji proti stáčení kilometrů, která vyzývá Evropskou komisi k přijetí celoevropského řešení této problematiky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

„To by mělo být ve formě využití z Belgie známého systému car-pass a také speciálního nástroje umístěného v automobilu, který by přetáčení znemožnil. Pokud budou opatření přijata, zvýší se tak nejen ochrana nakupujících, ale i bezpečnost na silnicích,“ komentuje europoslanec Tomáš Zdechovský.

Podobný systém označený jako Nationale AutoPas využívají v Nizozemsku. Oba tyto nástroje používají databázi záznamů z počítadel ujetých kilometrů provedených při každé údržbě, servisu, opravě nebo pravidelné kontrole vozidla, aniž by přitom sbíraly osobní údaje. „Ve své oblasti působnosti téměř vymýtily podvody s počítadly ujetých kilometrů,“ uvádí zpráva Výboru pro dopravu. Belgický systém funguje na právním základě neziskové organizace a systém v Nizozemsku je řízen vládní agenturou.

„Výbor jednal o zprávě z vlastní iniciativy, protože Komise byla doteď přesvědčená, že stačí národní řešení. Studie ale ukazují, že největší problém je s auty z dovozu, a je proto nutná spolupráce a vzájemná výměna dat mezi všemi státy,“ přibližuje podrobnosti k přijaté zprávě Zdechovský, který se problematikou stáčení tachometrů dlouhodobě zabývá.

Ve zprávě jsou navržena dvě hlavní řešení, a to systém car-pass, kdy se při každé návštěvě servisu a při technických prohlídkách opisuje stav počítadla kilometrů do speciální průkazky a historie vozidla je tak lehce dohledatelná. Dále pak jde o lepší ochranu počitadel proti manipulaci přímo od výrobců automobilů. Nutnost přijetí těchto opatření je zdůvodněna předně ochranou zákazníků, kteří kvůli těmto podvodům přicházejí odhadem o 5,6 - 9,6 miliard eur ročně (143 - 245 miliard korun).

„Studie odhadují podíl vozidel, u nichž byl proveden tento neoprávněný zásah, na 5 % až 12 % ojetých vozidel v rámci vnitrostátního prodeje a 30 % až 50 % v rámci přeshraničního prodeje,“ píše se ve zprávě.

„Nástroje pro úpravu počítadel ujetých kilometrů jsou snadno dostupné a začínají na velmi nízkých cenách. Uměle zvýšená ekonomická hodnota je v závislosti na daném segmentu vozidel průměrně 2 000 až 5 000 eur (50 až 130 tisíc korun - pozn. red),“ uvádí zpráva europoslanců.

Zdechovský upozorňuje také na bezpečnostní rozměr nutnosti boje proti stáčení. „Ne všichni nakupující kontrolují celkový stav vozidla a zásadním údajem je nezřídka kromě ceny právě počet najetých kilometrů, protože méně ojeté auto bývá bezpečnější. Proto budu návrh ještě připomínkovat a budu chtít, aby se do průkazek neopisoval jen počet najetých kilometrů, ale zaznamenávaly se i všechny vážnější nehody a výměny komponent,“ uzavírá europoslanec.

„Trh s ojetými vozidly vykazuje nejnižší důvěru spotřebitelů ze všech trhů se zbožím,“ uvádí zpráva Výboru pro dopravu. Manipulace s počítadly ujetých kilometrů je sice zakázaná ve 26 členských státech EU, ale pouze deset z nich zavedlo další opatření k ověření údajů o počtu ujetých kilometrů, jež má zákazník k dispozici, a pouze šest států považuje manipulaci s počítadly ujetých kilometrů za trestný čin.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Autovraky zaplavují města, policisté nemají pravomoci k jejich odstranění

Odstavené vozy musí být z pohledu zákona v prokazatelně špatném stavu, jenom zašlý vzhled nestačí. Také dohledávání...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Pojízdná laboratoř Mercedesu slaví. Do Brna přijela s rekordním dieselem

Přesně před 41 roky to auto nešlo na brněnském strojírenském veletrhu přehlédnout. Oranžový sporťák a u něj totem s...

Premium

Auto jako investice, díl druhý: pasti, pasti, pastičky a kde je hledat

Láká vás investice do veteránů? Než nějaký koupíte, dobře se připravte. Trh je plný nástrah na nezkušené začátečníky....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz