Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

  12:30
Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. „Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin,“ komentuje Igor Sirota z ÚAMK.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Odborníci varují, že Česko nemá účinný systém, jak bojovat proti stáčení tachometrů. „Přitom cesty jsou dobře známy a lze se inspirovat například na Slovensku, kde od 20. května platí povinnosti, které zásadně snižují šanci na stáčení kilometrů v osobních automobilech,“ vysvětluje Sirota.

Slovensko postupovalo k cíli v několika krocích. V roce 2016 vytvořilo registr vozidel, který se následně propojil s evropskou platformou výměny údajů z dopravy Eucaris. Mezi položky kontroly byly v závěru loňského roku zařazeny i povinné údaje o najetých kilometrech. Systém se ukázal jako účinný.

„Už testovací provoz ukázal vysokou úspěšnost projektu, protože poměr stočených vozidel klesl za pouhé čtyři měsíce z 34 % na 10,6 %. Inspirací pro řešení byl belgický systém Car-Pass, díky němuž v zemi podvody s historií vozidla už prakticky neznají,“ popisuje europoslanec Tomáš Zdechovský, který se bojem proti podvodům se stáčením kilometrů dlouhodobě zabývá

Car-Pass je certifikát, který obsahuje záznamy o historii tachometru (odborně odometru) vozidla, tedy všechny v minulosti provedené odečty i údaj o tom, kdy byly provedeny. Odečty se konají nejen při návštěvách STK, ale také při každé servisní prohlídce, opravě, nebo při výměně součástí či doplňků. Car-Pass v Belgii provozuje nezisková společnost založená vládou a významnými hráči z automobilového průmyslu. Vzhledem k časté mezinárodní povaze organizování podvodů s odometry, hodnota celého systému spočívá také v tom, kolik zemí se do něj zapojí.

„Konkrétní auto získá k technickému průkazu ještě speciální certifikaci ve formě průkazky, do níž se opisuje stav odometru pokaždé, když majitel auta navštíví STK nebo servis. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez průkazky neprodejné,“ vysvětluje.

„Průkazka stojí od tří do sedmi eur podle toho, jak podrobné údaje majitel vyžaduje. Další výdaje nejsou a nemusí se jezdit ani na žádné speciální kontroly. Administrativa navíc je tak minimální,“ doplňuje Zdechovský podrobnosti. Jakékoliv jiné varianty podle europoslance v praxi selhávají: „To prokazuje například Německo, kde se podvody objevují u zhruba 30 % automobilů i přesto, že tam za stočení odometru už od roku 2005 hrozí vysoké pokuty a odnětí svobody na jeden rok.“

Kilometry hlásí i servisy

Nový slovenský silniční zákon s platností od 20. května 2018 stanovuje povinnost zasílat do registru informace o vozidle, včetně celé škály těch týkajících se najetých kilometrů, podezření ze stáčení, výměny nebo manipulace či servisu palubních přístrojů a podobně. Tato povinnost se netýká jen státních organizací, jako jsou stanice technické kontroly, ale i soukromých subjektů -  od policie po haváriích aut, kontrolní orgány po svých kontrolách, autorizované i neautorizované legální opravny a servisy, pojišťovny, leasingové společnosti, ale i autobazary.

„Cílem je dosáhnout toho, že o každém vozidle bude získáno a zaznamenáno tolik relevantních informací, že je není možné obelstít například jedinou zfalšovanou servisní knížkou či prostě stočením kilometrů. Křížení domácích a zahraničních informací mnohem snadněji odhalí falšování,“ vysvětluje Igor Sirota z ÚAMK. Tento systém podle něj vyřadí nemálo nelegálních opraven a mechaniků, protože ti nemají odpovídající živnostenské oprávnění, a nebudou mít tedy přístup k zasílání informací do registru. „Bez informace například o opravě vozu bude upadat zájem o tyto služby, stejně jako se bude snižovat tržní hodnota vozidla, u nějž nelze legálně prokázat opravu,“ popisuje Sirota. Slovenský systém má ambice jít ještě dál a například zaznamenávat, zda při opravách byly použity autorizované náhradní díly, nebo třeba repasované. „Což kromě jiného zase povede k tomu, že se sníží šance používání náhradních dílů z krádeží,“ dodává Sirota.

Bez historie bude auto neprodejné

Součástí celého slovenského systému je i seznam oprávněných organizací a osob, které mají od výrobců vozidel, prodejců nebo státních orgánů oprávnění k manipulaci s měřicími přístroji osobních vozidel, včetně počítadla najetých kilometrů. „Každá manipulace musí být zaznamenána a odeslána do registru. V opačném případě je takovýto zásah do měřidel neoprávněný, a tedy trestně postižitelný,“ dodává Sirota. „Takto vytvořený seznam informací o vozidle bude kompletní a bude možné ho poskytnout jedině tehdy, když nebudou chybět informace o historii najetých kilometrů. Pokud by chyběly, nebudou vydány, a tedy prodávající je například nebude moci poskytnout kupujícímu.“ Kromě informací z registru, které budou mít podobu takzvaného ODO-Passu, budou k mání pro kupujícího také fakta ze systému Eucaris (ODO-Pass EU). Společně s dalšími údaji budou tvořit elektronickou provozní historii automobilu.

V praxi to znamená, že výpis z registru bude nezbytností při jakémkoliv prodeji. „Dokonce i zpětně, jestliže se potvrdí, že před prodejem došlo k manipulaci s údaji o najetých kilometrech, může být viník potrestán. Obecně pak platí, že jakékoliv porušení každého z konkrétních kroků daného systému – nedodání informací o opravě palubních přístrojů, stáčení, nepodání informace o podezření o stočení ze servisu a podobně - je trestné,“ popisuje Igor Sirota. V tom případě hrozí pokuta od Slovenské obchodní inspekce ve výši od 3 do 100 tisíc eur. „Při opakovaném porušení těchto pravidel bude provozovateli, který je vinný porušením novely silničního zákona platného od 20. května 2018, hrozit zrušení živnostenského oprávnění, tedy zastavení podnikání,“ uzavírá mluvčí ÚAMK.

Počítadla kilometrů řeší Brusel

„Největší podíl stočených aut se objevuje u automobilů z dovozu, protože při přepisu ze zahraničí jde s historií manipulovat nejsnadněji. Zde jsou pak jakákoliv národní řešení krátká a je nutná společná celoevropská databáze. Už na tom v Bruselu pracujeme,“ říká europoslanec Zdechovský.

Výbor pro dopravu ve svém návrhu řešení požaduje řešení ve stylu belgického Car-Passu, ale i využití speciálních aplikací přímo od výrobců. „Toto řešení nebude mít vliv na cenu vozidla, sami výrobci totiž vypočítali náklady na maximálně jedno euro,“ uvádí Zdechovský.

V Česku se problematiky chytili Piráti

„Slovensko nás v boji se šmejdy stáčejícími kilometry jednoznačně předběhlo a osobně to považuji za obrovskou ostudu,“ konstatuje Zdechovský. Problémem se chtějí zabývat Piráti. Také jejich návrh řešení je založen na belgickém systému Car-Pass.

Pirátská strana chce jít cestou zveřejňování garantovaných informací o vozidlech, na která se kupující budou moci skutečně spolehnout. Dopravní tým Pirátů uspořádal kulatý stůl z iniciativy pirátského místopředsedy podvýboru pro dopravu Ondřeje Polanského. „Počet ujetých kilometrů je většinou pro kupující jedním z rozhodujících faktorů při výběru auta. Stát by měl zajistit, aby už v Česku nedocházelo k tak masivním a organizovaným podvodům, které jsou pro nás ostudou evropského rozměru. Jejich řešení Piráti vnímají jako podmínku zařazení ČR do civilizovaného světa,“ vysvětluje Miloš Zmeškal, člen dopravního týmu Pirátů.

Trh s ojetinami zaujímá v českém automobilovém byznysu největší podíl, a to hodnotou i objemem. Je zhruba dvakrát až třikrát větší než trh s novými auty. Přitom podle odhadů tvoří auta se zmanipulovaným počtem ujetých kilometrů 30 - 40 % všech ojetin. V rámci EU dosahují celkové odhadované škody způsobené stáčením tachometrů přes 5 miliard eur.

„Místo postihů a nefunkčních perzekucí chceme jít cestou získávání a zveřejňování garantovaných informací o prodávaném vozidle, na které se zákazník bude moci opravdu spolehnout. Už se nesmí stát, že kupující zaplatí dvojnásobek ceny za vůz, který ve skutečnosti naprosto neodpovídá popisu,“ vysvětluje Miloš Zmeškal.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Deset kol za vítězem i srážka se záchranáři. Kdo byli nejhorší piloti v F1?

Premium V nižších závodních sériích je poměrně běžné, že si jezdci své místo u týmu platí. V F1 sice musíte mít rovněž štědré...

Poslední kupé vyrobila Škoda před 30 lety. Na jejich sraz dorazilo i kabrio

Sraz Garde&Rapid 2020 byl poslední škodovkářskou akcí před vyhlášením podzimní koronavirové uzávěry. „Ořezaný až na...

Český automobilový světoběžník měl zážitků na čtyři životy

Premium Úspěšný obchodník, závodník, vynálezce… Než Jaroslav Juhan před devíti lety v nedožitých devadesáti zemřel, stihl toho...

SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč
SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč

Sportuješ a ráda se hýbeš? Chceš svou snahu zefektivnit i vhodným jídelníčkem, ale nevíš, jak na něj? Nyní máš jedinečnou příležitost vyhrát...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...