Svou krásnou červenou felicii řádně zajel až teď, po padesáti letech

  10:15aktualizováno  10:15
Ledeč nad Sázavou hostila o víkendu sraz automobilových veteránů. Přijel i Vladimír Krédl z Příjemek u Chotěboře s červenou felicií z roku 1961. "Nevím, co mě u škodovek pořád tak drží," kroutí hlavou zručný řidič.

Škoda Felicia Vladimíra Krédla | foto: Anna Vavríková, MF DNES

Jeho červená felicie budí pozornost už z veliké dálky. Svítivá barva, tak typická pro tento vůz, přitahuje pozornost, kamkoliv s ní majitel vyrazí. Aby taky ne. Vždyť červené felicii už táhne na padesátku.

Kdepak. Není to vtip nebo chyba. Původní Škoda Felicia se v mladoboleslavském závodě začala vyrábět na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století. A právě jednu takovou si sám dal dohromady Vladimír Krédl z Příjemek u Chotěboře. V sobotu s ní vyrazil na setkání veteránů do Ledče nad Sázavou.

Vladimír Krédl a jeho Škoda Felicia

Pro takřka padesátiletou stařenku nebyla vyjížďka žádným velkým svátkem. Vždyť její majitel ji stále používá jako běžný dopravní prostředek. "Jezdím s ní na nákupy nebo třeba jen tak na výlety. Skoro každý den," říká Vladimír Krédl. Jen v zimě s ní na prosolené silnice nevyjíždí.

Renovace starých škodovek je jeho velkou zálibou. Během života mu pod rukama prošlo takových vozů hned několik. Od šedesátých let dává dohromady jedno auto za druhým, nejen svoje, pomáhá i kamarádům z havlíčkobrodského Veteran klubu. Nejraději má modely ze šedesátých a sedmdesátých let, pamětníci si jistě vzpomenou třeba na spartaka nebo populára.

"Měl jsem spartaka, ve kterém jsem jezdil 34 let, aniž by potřeboval jedinou opravu," říká. S dnešními vozy by se mu to už stát nejspíš nemohlo. Staré škodovky byly nesmírně spolehlivá auta. Vyžadovaly sice pečlivější údržbu, ale svým majitelům dělaly vynikající službu. "Nevím, co mě u nich pořád tak drží. Nikdy v životě jsem ale neměl nic jiného, jen škodovky," tvrdí.

Škoda Felicia Vladimíra Krédla

"Jsem třetí a poslední majitel"

Felicia, se kterou přijel do Ledče, je jeho chloubou. Vůz se slabším jedenáctistovkovým motorem pochází z roku 1961, Vladimír Krédl je jejím třetím majitelem. A také posledním. Před třemi desítkami let ji koupil jako hromádku šrotu za sedm tisíc československých korun. Na tehdejší dobu poměrně velikých peněz.

"Když jsem sundal karoserii, nemusel jsem odšroubovat ani jeden šroub, protože bylo všechno totálně uhnilé. Renovoval jsem to po chvílích a přes zimy asi sedm let. Dal jsem ji do původního stavu. Až na barvu sedaček je úplně v originále," říká o ní. Dnes by ji neprodal za žádnou cenu. "Vůbec o tom nepřemýšlím," rezolutně odmítá. Historie automobilu je svým způsobem výjimečná. Původně totiž byla felicie černá. "Ty se tehdy vyvážely do Kanady. Nevím, proč tahle zůstala v Československu, možná měla nějakou vadu," vysvětluje si Krédl.

Vladimír Krédl a fotka Škody Felicie, když ji před třiceti lety koupil

Vladimír Krédl a fotka jeho Škody Felicie, když ji před třiceti lety koupil.

Doma v dílně ji dal znovu dohromady. Před 30 lety ještě snadno sehnal potřebné díly, dnes by se mu to už asi tak lehce nepodařilo. Přesto si i tenkrát musel vypomoci sám. "Problém byl přední podnárazník. Ten už se nedělal. Dával jsem ho dohromady doslova z kousků. Použil jsem jen prohyb, ostatní je slepené a svařené z malých částí," říká.

Nové jsou na autě jen pneumatiky. Generálkou prošel motor, který musel být převrtán. Tachometr si nechal Vladimír Krédl odborně vynulovat u pražských specialistů. Dnes má najeto zhruba 55 tisíc kilometrů. "Auto jezdí velice dobře, teprve teď je pořádně zajeté," dodává.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Podvozky proklatě nízko. Tuneři si dali dostaveníčko u nákupního centra

Escape6 Meet 2019

Sezona srazů automobilových nadšenců je v plném proudu. Každý víkend mají na výběr vždy z několika akcí, od...

Tisíc mil napříč Československem s automobilovými perlami je životní zážitek

1000 mil československých

Překrásná bugatka, taková, jak ji máme všichni před očima, s ladnou karoserií tvaru loďky, dlouhatánským čumákem, pod...

Ječící kráska byla hvězdou srazu amerických bouráků

10. Lucky Cruisers Weekend

Naleštěné americké bouráky se opět po roce sjely do autokempu Merkur v jihomoravských Pasohlávkách. Už podesáté se tam...

Najdete na iDNES.cz