Stokoňová octavia: Vyplatí se nafta nebo benzin?

  9:54aktualizováno  9:54
Jakou Škodu Octavii II je výhodnější koupit pokud najezdíte ročně 15000 km. Škodu Octavii II 1,9 TDI nebo 1,6 MPI?

Škoda Octavia | foto: Škoda auto

Doba, kdy stála nafta až o 30% méně než benzín je zřejmě nenávratně pryč. Dnes, kdy stojí nafta stejně jako benzín,  je o to těžší rozhodování, kterému motoru dát přednost.

Zvolit benzínovou osmiventilovou octavii1,6 s výkonem 75 kW nebo si připlatit minimálně 50 000,- Kč za 1,9 TDI 77 kW? "Minimálně“ proto, že taková turbodieselová octavia nebude mít filtr pevných částic. Pokud se řidič rozhodne být ekologický, musí si nachystat dalších 16 000,-Kč. Počítejme tedy s rozdílem 66 000,- Kč, který je potřeba přičíst k ceně 1,6 MPI.

Technické údaje 1,6 MPI 75 kW 1,9 TDI 77 kW
největší rychlost 188 km/h 192 km/h
průměrná spotřeba 8,2 l / 100km 6,2 l / 100km


Data pro kalkulaci

1,6 MPI 75 kW 1,9 TDI 77 kW
Základní cena [Kč] 499 900 565 900
Povinné ručení (na 4 roky) [Kč] 23 952 37 152
Havarijní pojištění (na 4 roky) [Kč] 64 592 71 976
Náklady na pohonné hmoty ( za 4 roky ) 4 x 15 000 km = 60 000 km [Kč] 132 600 100 000
Provozní náklady [Kč] 721 044 775 028
Zůstatková hodnota auta po 4 letech [Kč] 224 955 (45%) 271 632(48%)
Celkové náklady  po odečtení zůstat.hodnoty [Kč] 496 089 503 396

Kalkulace nákladů na pohonné hmoty

1,6 MPI

8,2 l na 100km x 27 Kč/l = 221 Kč/100km
1,9 TDI 6.2 l na 100 km x 27 Kč/l =167 Kč/100km

Jak je vidět z kalkulace, tak při ujetí 15 000 km ročně vyjde o něco málo výhodněji 1,6 MPI a to i z důvodu levnějšího servisu, který v této kalkulaci nebyl zahrnut.

Zlom nastává, jakmile se počet kilometrů přiblíží k 20 000 km za rok. Poté se již vyplatí si přidat za vznětovou 1,9 TDI

Klady 1,6 MPI Klady 1,9 TDI
+ cena   + o 2 l na 100 km nižší spotřeba
+ nižší náklady na servis + lepší dynamika
+ levnější povinné ručení + vyšší prodejní cena při prodeji vozu
+ akustický projev
+ nižší hmotnost

 TipCars.com, David Kšica

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

OBRAZEM: Nádherná alfa hvězdou Paříže

Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta na veteránském veletrhu Retromobile v...

Autosalon Retromobil patří mezi nejdůležitější veteránské akce Evropy, je to jednou z největších svého druhu. Letos se...

Stoletá značka se jmenuje po citronech, založil jí vizionář André

Citröen 2CV

Citroën v letošním roce slaví stoleté výročí. Ovšem historie značky, která má v památníku legendární modely, začala...

Autofotka týdne: Po 70 letech se konečně projela ve vysněném Land Roveru

Bývalá zaměstnankyně Land Roveru Dorothy Petersová se po sedmdesáti letech...

Automobilka Land Rover splnila jeden dlouhodobý sen své bývalé zaměstnankyni Dorothy Petersové. Žena před sedmdesáti...

Najdete na iDNES.cz