Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

Statistiky poruchovosti: systém start-stop dělá potíže

aktualizováno 
Německý autoklub ADAC má své žluté anděly, kteří pomáhají motoristům v nouzi. Ze svých zásahů si andělská letka sestavuje statistiky. Z nich se dá vyčíst, která auta musí mít žlutého anděla strážného v pohotovosti.

Start-stop systém dnes dostává většina nových aut. Bývá označený touto ikonkou. Když svítí, systém je vypnutý. | foto: BMW

Statistiky spolehlivosti ADAC mají za loňský rok 21 vítězů a 12 poražených. Autoklub už tradičně vyhodnocuje statistiky výjezdů podle jednotlivých tříd za uplynulý rok. Letos sestavovali tabulky z 2,6 milionu výjezdů.

Technici v tradičně žlutě lakovaných autech dokáží motoristům v nouzi opravdu pomoci. U 85 procent poruch byli úspěšní a vozidlo mohlo pokračovat v jízdě.

Za málo spolehlivé označil německý autoklub: Fiat Punto, Chevrolet Matiz, Ford Mondeo, Ford S-Max, Hyundai i20, Honda Jazz, Hyundai i30, Opel Zafira, Peugeot 308, Seat Ibiza/Cordoba, Smart ForTwo a Volkswagen Eos.

Mezi 21 spolehlivých zařadil vozy Audi A1, A5, Q5 a A6 a u BMW pochválil modely řady 1, 3, 5, X3 a X1, Mercedesy třídy A, B, C a GLK.

U malých aut je podle ADACu spolehnutí na Nissan Micra, VW Fox, Renault Twingo, Ford Ka a Peugeot 206. Málo se také porouchávají Citroëny C1 a C4 Picasso. Milým překvapením je třeba páté místo Dacie Sandero ve své kategorii, předhonila třeba i Mazdu 2 nebo VW Polo.

Které auto vás nezradí

Kompletní statistiky ZDE

O dvě kategorie výš je Škoda Octavia přesně v půlce tabulky (desátá z dvaceti), yeti je třináctý.

V kategorii vyšší střední třída je i superb. Je v ní však jen pět aut a zrovna největší škodovka je pátá.

Škodovky fabia s roomsterem se ve stejné kategorii malých aut neumístily zrovna slavně, drží 17 a 18. místo z 23 hodnocených.

"Nejčastěji vyrážejí žlutí andělé vysvobodit auto s vybitým akumulátorem. Každá třetí závada připadla na vybitou nebo porouchanou baterii," tlumočí z výsledků Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

"ADAC upozorňuje, že problémy s akumulátorem postihují také nová nebo pár let stará auta. Často zůstávají stát auta se start/stop systémem motoru," dodává.

Ve statistikách ADAC se objeví jen model, kterého se v Německu prodalo během posledních pěti let v jednom roce alespoň 10 tisíc kusů.

Start-stop

Systém má šetřit palivo tím, že vypíná motor, když není třeba, aby běžel. Třeba při čekání na zelenou nebo postávání v koloně. Systém pracuje automaticky, zohledňuje mnoho věcí (úroveň nabití akumulátoru, okolní teplotu, zapnuté spotřebiče atd.), vždy se dá vypnout. Ve většině aut se vždy po odemčení a nástupu do vozu znovu zapne.

Dnes ho dostává většina nových aut. Do menších a levnějších obvykle za příplatek.

Výrobci systém kombinují s manuální i automatickou převodovkou. U automatu se motor vypne po zastavení v případě, že řidič stojí na brzdě; když pak nohu uvolní, motor startuje. U aut s manuální převodovkou je to podobné: když řidič zabrzdí a vyřadí, motor se vypne po uvolnění spojky. Pro opětovné nastartování je třeba sešlápnout spojkový pedál. Motor se obvykle vypíná při zastavení, ale například propracovaný systém Peugeotu vypíná motor už při dobržďování, při malých rychlostech pod 20 km/h.

Při cestách městem start-stop systém opravdu palivo ušetří. Při půlhodinové cestě napříč Prahou byl při postávání na semaforech motor u testovaného Peugeotu 208, který má v palubním počítači stopky měřící čas, kdy je motor vypnutý, to bylo deset minut.

Ve speciálním testu v ulicích Vídně start-stop systém ušetřil až dva litry benzinu, ČTĚTE ZDE

Vypínání motoru na dobu, kdy jeho výkon není potřeba, šetří energii. Startování ji však zase spotřebovává. Extrémně krátké vypnutí tedy nemusí být vůbec k užitku. Například Toyota uvádí, že u 1,33litrového motoru se vypnutí z energetického hlediska vyplatí už po 3,5 sekundách.

Motoráři však u neustále vypínaných a startujících motorů musí bojovat s větším namáháním. V těchto okamžicích je problém s nedostatečným mazáním motoru. Navíc se projevují závady pramenící z většího namáhání a opotřebení klikového hřídele. Je také víc namáhaná elektrická soustava vozu a startér.

  • Nejčtenější

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky
Premium

Strategická investice? Před dvaceti lety BMW prodalo Rover za deset liber

Na začátku byly velké ambice, na závěr děsivý účet. Nakonec si Mnichovští nechali jen značku Mini; Land Rover se...

Premium

Neuvěřitelný držák. Lexus LS 400 i po pětadvaceti letech překvapuje

Je velice pohodlný, stále odolný a kvalitně vytvořený. Předvedl se jako výjimečně spolehlivé auto. Lexus LS 400 se ale...

Autofotka týdne: Revoluční rodinný Renault 16 znalo i Československo

Slavný autosalón v Ženevě, který musel být letos odvolán kvůli prevenci před koronavirem, se za 115 let existence stal...

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Žil jako nemohoucí stařec. Pak Marek zhubl 57 kilo a je z něj idol žen

Marek Láca žil v osmadvaceti letech jako nemohoucí stařec, bez energie, bez ženy, zato však s pořádnou nadváhou. Ta už...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....