Auta Čechů od roku 1989. Je jich víc, ale stále jsou průměrně čtrnáctiletá

aktualizováno 
Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek. Zatímco v polovině letošního roku bylo v tuzemsku registrováno 5,9 milionu vozů, před třiceti lety to bylo o 3,5 milionu méně.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Věk aut se téměř nezměnil. V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru 14 let stará auta, v polovině letoška byl vozový park v průměru 14,8 roku starý. V roce 1989 na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele, nyní to je 1,8 obyvatele. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Proč Češi jezdí starými auty?

Na mladší jednoduše nemají

I když ekonomika i mzdy v tuzemsku rostou, většina lidí zatím na nové auto prostě nemá. Analýzu čtěte zde

Od revoluce se výrazně zvýšila dostupnost osobních automobilů, a to nejen co do pestrosti modelů a značek, ale i vzhledem k ceně pořizovaného vozu a průměrné mzdě. Zatímco průměrná mzda se od roku 1989 zvýšila zhruba desetkrát na 32 500 Kč v roce 2019, náklady na pořízení nového auta rostly proti tomu přibližně třetinovým tempem. 

Na konci roku 1989 stála Škoda Favorit z mladoboleslavské automobilky kolem 84 600 korun, jejího o čtyři generace mladšího následníka fabii je v současnosti možné koupit za 269 900 korun.

Cena benzinu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na zhruba 33 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kč na 32 Kč.

Osobní auta také již nejsou nedostatkovým zbožím, na které je třeba sepisovat pořadníky, jako to bylo v případě favoritů, vozů Lada či Moskvič v roce 1989. Zatímco před třemi dekádami se roční prodej pohyboval kolem 130 000 nových aut ročně, v současnosti je to dvojnásobek.  Vedle toho se každý rok do Česka doveze přes 170 000 ojetin. Hranicí při nákupu je podle průzkumů i statistik autobazarů částka mezi 200 až 230 tisíci (čtěte více).

Domácí Škoda si během 30 let udržela pozici nejrozšířenější značky na trhu, ale její podíl klesá. Například v roce 1996 tvořily vozy z Mladé Boleslavi 57 procent registrovaných aut v ČR, letos to je kolem 34 procent.

Škoda také není jediným tuzemským výrobcem osobních aut. Přibyly automobilky TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích, které loni dohromady se Škodou vyrobily téměř 1,44 milionu vozů. V roce 1989 Škoda vyrobila 404 000 aut.

Hity silnic roku 1989

Voňavé trabanty, rumunský šmejd, československý hit

Škoda Favorit
Mercedes 190
Škoda typ 742. Prodávala se provedení 105, 120,  125, 130, 135, 136, která se...
VAZ 2101
Oltcit
Podzimní trabantiáda 2014
Autoři: ,

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Jízda rachotin napříč Evropou. Z Nizozemska do Prahy a zpět

Jízda rachotin napříč Evropou

Kamarádi z armády, příslušníci obou „rozhádaných“ belgických národů, jedna ojetá dodávka a cíl v Praze. To zní jako...

Autofotka týdne: Z legendární vlnité dodávky Češi postavili výčep

Citroën H přestavěný na pojízdný výčep

Tvůrci jí pojmenovali Pivní mašina, za základ jim posloužila jedna z nejslavnějších dodávek vůbec. Citroën H...

Auto po Bondovi prodáno za 149 milionů. I s olejovou skvrnou

Bondova propracovaná kára je k mání za 6,4 milionu dolarů.

Svět 007 se mění. Elitní agent Jejího Veličenstva bude příště černoška, prohánět padouchy bude v elektromobilu a...

Rachotiny dorazily do Prahy, cestou podojily krávu a střílely plechovky

Jízda rachotin napříč Evropou

Jízda starých aut napříč Evropou má za sebou první polovinu. Recesistická spanilá jízda Rammelbakken Reis z Nizozemska...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz