Škoda 1000 MB se jako kombík nevyráběla, ale znalci vědí, že prototyp praktičtějšího provedení slavného československého vozu vznikl. Mladoboleslavská automobilka se s ním pochlubila na srazu pořádaném k padesátinám embéčka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Do výroby se kromě kombíku (měl motor pod podlahou kufru) nedostal ani roadster s plátěnou stahovací střechou a odpískána byla nakonec i verze se shrnovací roletou ve střeše. Jiné než čtyřdveřové varianty sedan totiž měly velké problémy s tuhostí karoserie.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 1000 MB letos slaví padesáté výročí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na srazu konaném o uplynulém víkendu v Mladé Boleslavi a okolí nesmělo chybět ani vzácné dvoudveřové provedení MBX.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Embéčko odstartovalo dlouhou éru škodovek s motorem vzadu a pohonem zadních kol.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zkratka MB znamená Mladou Boleslav, číslovka 1000 pak zdvihový objem litrového motoru. Češi si však kvůli kvalitě výroby zpočátku produkce označení 1000 MB vyložili jako "tisíc malých bolestí".
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Při vývoji motoru vsadila Škoda jako první evropská automobilka na výrobu bloku motoru procesem přesného tlakového odlévání hliníku. Také skříň čtyřstupňové převodovky byla vyráběna pomocí této moderní technologie. Škoda tak sáhla po postupu, který v roce 1922 vyvinul český inženýr Josef Polák. Hlavní výhodou bylo podstatné zkrácení doby výroby. Patent pak koupil Renault pro výrobu bloků motoru pro R16.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Charakteristické kapsy v zadních blatnících přivádí vzduch k motoru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
První český velkosériový automobil je jedním z nejdůležitějších modelů Škody.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz Škodovek 1000 MB v Mladé Boleslavi
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Základní cena tisícovky byla nejprve 44 tisíc korun, později 45 600, v roce 1968 už téměř 49 tisíc korun; dvoudveřové kupé MBX přišlo na 50 tisíc korun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz Škodovek 1000 MB v Mladé Boleslavi
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda MBX byla krásná, ale z původního trháku pro exportní trhy byl nakonec propadák.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na programu srazu nesměla chybět spanilá jízda Boleslaví.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Většinu embéček poháněl litrový čtyřválcový motor (988 ccm) o výkonu 31 kW, ale existovala i silnější verze 1100 MB (1 107 ccm, 38 kW).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kombík měl mít dva zavazadlové prostory: jeden pod přední kapotou jako ostatní embéčka, druhý vzadu, kde měl pod zvýšenou podlahou zůstat i motor.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V Česku je stále registrováno kolem 16 tisíc vozů Škoda 1000 MB, ale na silnicích jsou spíše vzácností. Průměrné stáří populárních "embéček" je kolem 48 let. Dnes je z něj ceněný veterán.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Během krátké pětileté kariéry vzniklo přesně 443 141 kusů Škody 1000 MB včetně odvozeného dvoudveřového kupé MBX.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Počítalo se, že z automobilky Škoda vyjede přes 50 tisíc dvoudveřových modelů MBX. Jenže na silnice jich dospělo jen dva a půl tisíce. Dodnes jich zbylo kolem padesátky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz Škodovek 1000 MB v Mladé Boleslavi
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz Škodovek 1000 MB v Mladé Boleslavi
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz Škodovek 1000 MB v Mladé Boleslavi
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Embéčko, které objelo svět. Dva mladí studenti objeli s jednou nejkrásnějších škodovek v roce 2008 svět.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Speciál z muzea automobilky, který byl upraven pro maratonské jízdy, je dnes v továrni stáji veteránských soutěží pravidelnosti.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz