VIDEO: Lada, padlá hvězda finských silnic

  13:00aktualizováno  13:00
Věřili byste, že tahle automobilová fosilie patřila od sedmdesátých let do poloviny devadesátých do desítky nejprodávanějších aut ve Finsku? Legendární lada má dodnes v severské zemi mnoho příznivců. Pojďte na sraz finského Lada klubu.

Země mistrů volantu Kimiho Raikkonena a Tommiho Makinena, kteří na tratích F1 a rally patří ke špičce, je i zemí automobilových paradoxů. Extra pro potřeby finského trhu třeba vznikl zapomenutý Saab 90. A v jedné fabrice se tam potkávala Lada Samara a Porsche Boxster.

V sedmdesátých letech byla lada běžné auto finských silnic a nebylo to rozhodně jediné auto z východního bloku, které silnice severské země okusilo. Ve Finsku znají třeba i wartburgy (dovážené v letech 1955 až 1991) a Škodovky 105 a 120.

A rozhodně nešlo o ojedinělého zbloudilého exota. Lada byla podle Reuters v letech 1972 až 1996 stálým členem klubu desítky nejprodávanějších aut ve Finsku.

Sraz finského Lada klubu

Každý rok se jich tam prodávalo přes 10 tisíc. Nutno upřesnit, že to bylo hlavně kvůli nízké ceně. Ve své době stála o 40 procent méně než třeba srovnatelně velký opel.

V letech 1996–1998 se ve finské fabrice Valmet lady dokonce vyráběly. Na linkách továrny ve městě Uusikaupunki se Lada Samara potkávala třeba se saaby, porschi (boxster) nebo Opelem Calibra. V roce 1988 se ve Finsku snad i díky tomu prodalo celkem 15 390 lad, což dělalo desetinu tehdejších prodejů a byl to prodejní rekord ruské (sovětské) značky.

Pak nastal tvrdý pád. V roce 2011 vzdal svůj boj dlouholetý místní dovozce, který podle vlastního prohlášení neprodal od roku 2009 jedinou novou ladu.

Sraz finského Lada klubu
Sraz finského Lada klubu

V devadesátých letech bylo Česko plné nájezdníků z Ruska, kteří skupovali staré lady a odváželi je zpátky do svého rodiště. Za otlučené, unavené žigulíky nabízeli často neuvěřitelné částky.

Ve Finsku měli stejné žně. Mají to tam přes hranici. Podle odhadů finského znalce lad Rista Nykanena se stejným způsobem do země původu vrátilo víc než 30 tisíc lad. "Je to pravá mechanika. Odolá atomové bombě," líčí své nadšení pro lady Nykanen v novinách New York Times. Jeho ruská manželka ovšem chová k ladám mnohem chladnější city...

Dnes už je to jiné. Finsko je známé tím, že tam jsou auta velmi drahá, to šponuje i ceny ojetin. Lada se v Česku dá pořídit od deseti tisíc, slušná za dvojnásobek. Ve Finsku se dobře zachovalý kousek prodává podle Reuters za víc než dva tisíce eur (50 tisíc korun).

Fotogalerie

Posměváčky, kteří poukazují na italský původ lady (původ má ve Fiatu 124), uzemňují finští ladisté s tím, že je to skvělé auto do tuhé zimy. "Startuje za každého počasí," ujišťuje Mikko Holopainen, jeden z nadšených ladistů.

A tak si dali sraz 160 kilometrů na sever od Helsinek v městě Kangasala. "Koupil jsem si první ladu před deseti lety, potřeboval jsem auto na ježdění z bodu A do budu B. Pár měsíců potom byl první sraz, a tak jsem na něj vyrazil se svou ženou. Zalíbilo se mi to," popisuje šéf lada klubu Jarno Pajari.

Ladisté vyzdvihují stejné kvality jako ti čeští. "Jsou levné na údržbu, můžu je opravovat sám a ceny oprav jsou přijatelné, protože je lehké koupit laciné náhradní díly," popisuje Juha Laaksonen. Další jmenované kvality je třeba brát s rezervou, nostalgici to tak ale vidí: "Je radost je řídit a líbí se mi vzhled," dodává Laaksonen.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

S Broukem je definitivně amen. Ikonou nové doby má být elektromobil

Poslední vyrobený Volkswagen Brouk

Brouk nebyl obyčejné auto, byl ikonou, sociálním fenoménem, filmovou hvězdou. Jeho kariéra se však definitivně uzavře,...

Formule budou řádit v Brně, hvězdami budou pekelník a drak

Historické formule zas budou řídit na brněnském výstavišti

Po půlstoletí se na brněnské výstaviště vracejí závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival mezi pavilony...

Z Prahy vyjel závod veteránů. První etapu absolvují vlakem

Retro Prague Historic Rally 2019

Z centra Prahy ve čtvrtek odpoledne slavnostně odstartoval 20. ročník Retro Prague Historic Rally, která je podle...

Najdete na iDNES.cz