Sporťák, který není na prodej: Unikátní Jawa 750

  11:19aktualizováno  11:19
Znovuvzkříšení jednoho z vozů Jawa 750, který byl vyroben jen v šesti kusech, je mimořádnou záležitostí. A navíc, když jde o auto velmi krásné. Sami odborníci z Národního technického muzea v Praze to považují za jeden z nejnáročnějších projektů v historii muzea. Příběh o znovuzrození zcela unikátního vozu, který vyhrál ojedinělý automobilový závod.

Automobilový unikát ožil

Jde o úplnou rekonstrukci vozu, který byl speciálně postaven jen pro jediný účel - pro závod 1000 mil československých, jejž pořádal Autoklub Republiky československé v letech 1933 až 1935. Je to legenda v dějinách domácího automobilového sportu.

***

Renovace stála milion, ale hodnota vozu je teď mnohonásobně vyšší

***

Posledního ročníku závodu se zúčastnila i továrna Jawa se šesti automobily postavenými právě pro tento závod. Měly dvouválcový dvoudobý motor o objemu válců 750 cm3, tři měly otevřenou dvousedadlovou karoserii, zbylé kusy byly jako uzavřené dvousedadlové kupé.

A právě toto kupé bylo stylisticky velmi zdařilé, dodnes je považováno za jeden z nejkrásnějších vozů v dějinách domácí automobilové výroby. Nyní znova ožilo...

Jediný dochovaný exemplář

Nejen motoristický fanda, ale určitě nikdo z těch, kdo umějí ocenit krásné věci, nepřehlédne v hlavní hale muzea nádherně zrestaurovaný unikátní vůz s velmi pohnutou historií. Jde totiž o jediný dochovaný exemplář z původních jen šesti vozů Jawa 750, které se zúčastnily v roce 1935 závodu 1000 mil československých.

V roce 1992 se podařilo Národnímu technickému muzeu získat ho do svých sbírek. Automobil zůstal téměř kompletní, ale v mimořádně špatném stavu, narušen korozí a hnilobou dřevěné kostry karoserie, která se prakticky rozpadala.

Jeho obnova byla dosud nejnáročnějším renovačním projektem v historii automobilové sbírky muzea. Zahájena byla počátkem roku 2001 a ukončena k 15. červnu 2005 - tedy přesně v den 70. výročí startu závodu, pro který byl tento vůz speciálně postaven.

Závod 1000 mil československých, který Jawa 750 absolvovala, uspořádal Autoklub Republiky československé v letech 1933, 1934 a 1935. Řadí se k legendám domácího automobilového sportu. Šlo o rychlostní závod na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha - Kolín -Německý Brod - Jihlava - Velké Meziříčí - Brno - Břeclav - Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení. A dokonce dvakrát.

Celkem tedy museli ujet téměř 1600 kilometrů v ostré jízdě bez odpočinku. Posledního ročníku závodu se zúčastnila i továrna Jawa se šesti automobily postavenými výhradně pro tento závod. Měly dvouválcový dvoudobý motor o objemu válců 750 cm3, pohon předních kol a neobvyklou bezrámovou konstrukci s nosnou dřevěnou příhradovou karoserií.

Tři z těchto automobilů měly otevřenou dvousedadlovou karoserii roadster, tři byly jako uzavřená dvousedadlová kupé. Zejména kupé bylo stylisticky mimořádně zdařilé a je dodnes považováno za jeden z nejkrásnějších vozů v dějinách domácí automobilové výroby. V závodě vozy Jawa zvítězily v kategorii do 750 cm3 a vyhrály i Teamovou cenu prezidenta republiky.

Nejrychlejší byl šestiválec

O vysoké sportovní úrovni závodu svědčí dosahované jízdní průměry. Absolutně nejrychlejší na této trati byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na třílitrovém šestiválci Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 km/h a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru 111,5 km/h.

Závod 1000 mil československých se těšil mimořádnému zájmu veřejnosti. Zúčastňovali se ho nejvýznamnější domácí jezdci i většina domácích automobilek, které pro tento závod stavěly dokonce i speciální "tisícimílové" vozy.

Jawa 750: Legendární automobil představilo Národní technické muzeoum.

ZÁVODNÍ VŮZ. Automobil Jawa 750 byl vyroben pro závod 1000 mil československých v roce 1935, který se jezdil na trase Praha-Bratislava.

OPRAVENO. Náročná renovace vozu trvala čtyři roky.

FOTO Z ROKU 1935 Jawa 750 na startu závodu 1000 mil československých. Motor měl šestadvacet koní - podstatně více než v sériovém provedení s 19,5 koně - a dokázal rozjet vůz s předním pohonem až na rychlost 110 km/h.

SNÍMEK Z ROKU 1995 Tak vypadala Jawa 750 před začátkem renovace. Nejen karoserie, ale i většina dílů byla ve zcela žalostném stavu.

OBRÁZEK Z ROKU 2003 Jawa již v průběhu renovace. Dobře je patrná nejoriginálnější část vozu - dřevěná příhradová kostra karoserie. Vůz je ovšem zajímavý i jinak: má třístupňovou převodovku, hydraulické brzdy a nezávislé zavěšení kol na párech polovičních příčných listových per.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

OBRAZEM: Nádherná alfa hvězdou Paříže

Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta na veteránském veletrhu Retromobile v...

Autosalon Retromobil patří mezi nejdůležitější veteránské akce Evropy, je to jednou z největších svého druhu. Letos se...

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

Mercedes Benz 240D 3.0

Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu....

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Najdete na iDNES.cz