Moderní technika je bolavé místo aut. Spolehliví jsou Japonci

aktualizováno 
Technologie pro úsporu spotřeby, zejména pokročilé převodovky spolu s digitálními multimediálními systémy zvyšují závadovost a snižují spolehlivost automobilů. Plyne to z každoročního průzkumu automobilové spolehlivosti, který zveřejnil americký časopis Consumer Reports.

Automatická převodovka Mercedes-Benz 7G-Tronic | foto: Mercedes-Benz

Časopis kvůli snížené spolehlivosti například přestal doporučovat elektrický vůz Model S od firmy Tesla Motors. Akcie Tesly po zprávě klesly o deset procent. Majitelé vozů Model S byli sice byli spokojeni s jejich jízdními vlastnostmi, ale hlásili celou řadu závad, které se týkaly zejména hnacího ústrojí, nabíjecího zařízení a displejů na palubní desce. Consumer Reports zmiňuje také vrzání a chrastění interiéru a střešního okna. „Tesla dostala vysoká hodnocení v testech výkonu, ale spolehlivost je jiná záležitost,“ uvádí magazín.

U vozů, které v zájmu úspor používají automatické převodovky, je podle šéfa testerů Jaka Fishera patrný „trend stále větších potíží“. Fisher jmenuje jako problematické všechny typy automatů dostupných na americkém trhu. Ať už klasické s hydrodynamickým měničem a osmi či devíti rychlostmi, bezestupňové variátorové převodovky (CVT), nebo dvouspojkový mechanismus.

Žebříček spolehlivosti aut

hodnocení amerického magazínu Consumer Reports

  1. Lexus
  2. Toyota
  3. Audi
  4. Mazda
  5. Subaru
  6. Kia
  7. Buick
  8. Honda
  9. Hyundai
  10. Mini
  11. BMW
  12. Volvo
  13. Volkswagen
  14. Porsche
  15. Nissan
  16. Lincoln
  17. Ford
  18. Acura
  19. GMC
  20. Chevrolet
  21. Mercedes-Benz
  22. Chrysler
  23. Dodge
  24. Infiniti
  25. Cadillac
  26. RAM
  27. Jeep
  28. Fiat

Tyto problémy srazily v pořadí spolehlivosti dolů vozy Honda, Nissan, Jeep a dalších značek. Řidiči u nich zaznamenali obtížné řazení, poruchy spojek a u některých těchto aut se musely převodovky během prvního roku vyměňovat i dvakrát, uvádí Consumer Reports. „Auta vyžadují opravu kvůli necitlivému řazení nebo prokluzujícím řemenům u CVT,“ píše časopis.

Consumer Reports ovšem jmenuje i spolehlivé automaty. Audi a BMW prý mají dobré převodovky (Consumer Reports uvádí přesně dvouspojkové automaty, ale u BMW mají tento druh převodovky jen ostré modely řady M a roadster Z4), variátorové převodovky prý zase umí dobře Honda a dobře funguje také planetová převodovka v hybridních toyotách.

Podle magazínu si uživatelé stěžují také na problematickou funkci palubních systémů, takzvaného infotainmentu. Ten dnes stále častěji představuje velká (velmi často dotyková) obrazovka, kterou se ovládají funkce vozu, od těch souvisejících s jízdou a ovládáním vozu až po různé „zábavní“ funkce a různé aplikace. Právě infotainment může například za sestup v aktuálním žebříčku spolehlivosti pro Infiniti a Hondu.

Nejspolehlivějšími zůstávají čtvrtý rok po sobě japonské značky Lexus a Toyota ze skupiny Toyota Motor, které u svých nejnovějších modelů nechaly podle Consumer Reports starší převodovky. První pětku doplňují značky Audi (nejlepší z evropských značek), Mazda a Subaru. Další evropské značky Mini, BMW, Volvo a Volkswagen se dostaly mezi nejlepších patnáct. Porsche sestoupilo z devátého na čtrnácté místo kvůli zhoršenému skóre Caymanu a podprůměrnému nově představenému Macanu.

Lexus GS F

Multimediální centra integrovaná do vozu jsou zdrojem častých problémů, tvrdí průzkum spolehlivosti aut.

Špatně si nevedou korejské značky: Kia je šestá a Hyundai devátý, obě patří dohromady do automobilky Hyundai-Kia. Consumer Report si všímá, že v hodnocení spolehlivosti Kia porazila Hondu, která patří ke značkám ceněným tradičně za kvalitu.

Druhý rok po sobě se do první desítky probojovala jediná americká značka, konkrétně Buick (sedmé místo). Zato Cadillac spadl o sedm míst, srazily ho problémy infotainmentu.

Nejhůře dopadly značky Acura patřící Hondě, Infiniti ze skupiny Nissan, Cadillac od GM, Ram, Jeep a Fiat ze skupiny Fiat Chrysler. Pozorně sledovaný průzkum hodnotil spolehlivost nejnovějších modelů 28 značek na základě odpovědí majitelů 740 tisíc vozů.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Babička za volantem. 95letá Francouzka se svého prastarého peugeotu nevzdá

Peugeot 203

V pětadevadesáti letech se z francouzské venkovanky Yvonne Abgrallové stala celebrita. Babička, která denně usedá za...

Odsouzen k úspěchu. Niki Lauda musel vítězit

Automobilový závodník Niki Lauda před tréninkovou jízdou (1976)

V pondělí zemřel Niki Lauda, hrdina závodních tratí, jehož zjizvená tvář se stala mementem pro všechny ostatní. Byl to...

Spanilá jízda supersportů Evropou končila v Praze, policie měla manévry

Eurorally 2019

Desítky sportovních vozů se hnaly severem Německa, kde je zpomalila policie. Do cíle v Praze účastníci Eurorally...

Najdete na iDNES.cz