Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Veteráni o fous utekli zemětřesení. Jela se slavná Mille Miglia

  14:32aktualizováno  14:32
Tisíc mil, italsky mille miglia, to je z Brescie do Říma a zpátky, když se chcete pořádně projet. Po klikatých silničkách i rychlých tazích to o uplynulém týdnu upalovali veteráni za miliony, až jim ani moderní auta nestačila. Velká automobilová slavnost, tradiční tisícimílovka o víkendu těsně unikla zemětřesení.

Mille Miglia je velkou událostí pro celou Itálii. sSlnice bývají doslova obsypané diváky. | foto: Profimedia.cz

Automobiloví srdcaři mají v půlce května v diáři už tradičně plno. Vidět a zažít závod Mille Miglia je prostě povinnost. Na start veleslavného tisícimílového závodu kolem Itálie se v Brescii každý rok postaví automobilové klenoty, které jindy nespatříte.

Na exkluzivní veteránské akci nesmí chybět bájný racek. Legendární Mrecedes 300

Na exkluzivní veteránské akci nesmí chybět bájný racek. Legendární Mrecedes 300 SL se vzhůru výklopnými dveřmi se objevil i na startu letošní tisícimílovky.

Slavný závod

Mille Miglia (Tisíc mil) se jako vytrvalostní silniční závod konala 24× od roku 1927 do 1957. Trasa měla tvar osmičky, jejích 1 500 km, tedy tisíc římských mil, vedlo z Brescie do Říma a zpět. První závod se konal 26. až 27. března 1927 a startovalo kolem 75 vozů – a pouze Italové. Vítěz dojel v čase kratším než 21 hodin a 5 minut (průměrná rychlost 77,238 km/h).

Traťový rekord drží Stirling Moss a navigátor Denis Jenkinson, kteří ujeli v roce 1955 tisíc mil s Mercedesem 300 SLR za 10 hodin 7 minut a 48 sekund průměrnou rychlostí 157,650 km/h.

Po smrtelné nehodě v roce 1957, při které přišli o život dva jezdci a jedenáct diváků, byl závod zakázán.

Veteránská Mille Miglia se jezdí od roku 1977.

Zdroj: wikipedia.cz

Mille Miglia je nabitá emocemi, rychlostí, láskou k tradici a slávě italského automobilového průmyslu. Autodědečci závodí napříč Itálií na plný plyn. Žádné šetření drahých a vzácných strojů, celých tisíc mil se jede pěkně zostra. Řada účastníků se při závodu nevyhne drobným ťukancům a šrámům. I s tím musí posádky při veleslavném závodě počítat, jede se přece v běžném provozu a navíc překvapivě vysokým tempem.

Do Říma a zpátky

Na start letošního ročníku se postavilo 382 veteránů. Na své dlouhé cestě navštívili účastníci závodu na 190 pamětihodných míst. Vzácní automobiloví dědečci odstartovali z Brescie, objeli Lago di Garda a první etapu ukončili ve Ferraře. V pátek dorazili do Říma a v sobotu se vydali na cestu zpět do Brescie.

Trasa Mille Miglia ročníku 2012

Jen o kousek tak vzácné kousky unikly rozmarům přírody. Mille Miglia hned dvakrát projela krajem Emilia Romagna, kde o víkendu řádilo zemětřesení. Zpravodajství čtěte zde

Vítězství si odvezla alfa

Celkovými vítězi letošního ročníku se stali Argentinci Claudio Claramunt a Daniel Scalise s Alfou Romeo 6C 1500 GS, karosovanou slavným Zagatem, z roku 1933.

Fotogalerie

O pár minut porazili manžele Giuliana Cané a Luciu Giuliani, mnohanásobné vítěze Mille Miglia a specialisty na jízdy pravidelnosti. Pár z Boloně jel s BMW 328 Roadster, zapůjčeným od BMW. I třetí místo obsadili zkušení účastníci veteránských závodů Giovanni Moceri a Tiberio Cavalieri s Aston Martinem Le Mans z roku 1933. Na čtvrtém místě dojeli lonští vítězové Giordano Mozzi s manželkou Stefanií Biaccou s Lancia Astura ročník 1938.

Na 1 498 kilometrech závodu odstoupila přesná stovka účastníků, do cíle tak dorazilo přesně 282 aut.

Vzácné kousky

Mezi hlavní lákadla patřily letos ve startovním poli Bugatti Tipo 35, Maserati A6 GCS nebo jediný exemplář Lancie Astura, postavený speciálně pro Mille Miglii ročníku 1938.

Na start závodu se staví významné osobnosti. Silné zastoupení má už léta na

Na start závodu se staví významné osobnosti. Silné zastoupení má už léta na Mille Miglii značka BMW se svými stroji. Jeden z nich řídil letos šéfdesignér BMW Adrian van Hooydonk.

Za volanty veteránů usedají na startu Mille Miglie známé celebrity a boháči. Tradičně se na trati objevuje britský herec Rowan Atkinson, známý nešika Mr.Bean. Zajímavý kousek šoféroval letos například John Elkann, prezident Fiatu. Ve společností své ženy Lavinie Borromeo závodil s Fiatem 8V z roku 1954, který vznikl v jediném exempláři. Pro maximální úsporu hmotnosti mu karosáři vytvořili karoserii z laminátu. Pohon obstarává dvoulitrový osmiválec s výkonem 115 koní. Fiat 8V s ním uměl uhánět ve své době ohromující dvoustovkou. Elkann dojel při své první účasti na Mille Miglii na 152. místě.

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozbalit, vyčistit a odblokovat. Nové auto je třeba probudit

Týdny od koupě nového auta utekly a prodejce vám volá, kdy si budete chtít auto převzít. Servis ho musí ještě...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky
Premium

Ikona Lancia Delta dostala ke čtyřicátinám nárazníky, stojí majlant

Ke čtyřicátým narozeninám svého nejslavnějšího novodobého modelu – Delty – nadělila značka Lancia fanouškům zvláštní...

V Česku je na prodej víc než stoletý veterán zapomenuté značky

REO Motor Car Company založil Ransom E. Olds před víc než stoletím, v roce 1904, když opustil svou původní automobilku...

Premium

Zapomenutý příběh mrtvého závodu, kterým se Ford pomstil Ferrarimu

Le Mans 66 je „povinný“ film snad pro všechny, kterým voní benzín. Vypráví příběh „mrtvého“ závodu, ve kterém poprvé...

Premium

To už by dnes neprošlo. Testovací dráha na střeše automobilky

Nedílnou součástí výroby aut je jejich vývoj. Jak ale testovací jízdy střežených prototypů co nejlépe utajit?...

OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?
OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?

Propadli jste pleťovým a tělovým olejům a hledáte inspiraci? Vyzkoušeli jsme olejíčky Frei öl®, které slibují tu nejlepší péči pro pokožku dospělých i našich nejmenších.

Najdete na iDNES.cz