Neděle 16. ledna 2022, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. ledna 2022 Ctirad

Škodovky, na které se nedostalo

  14:44
Uměly plavat po vodě, v eleganci se vyrovnaly italským vozům, možná byly inspirací i pro první volkswagen. Jen měly tu smůlu, že přišly v nevhodnou dobu. Historie Škody je mimořádně bohatá na modely, které zůstaly ve stádiu prototypu.

Fotografie prototypů škodovek najdete ve FOTOGALERII

Někdy se jednalo jen o zkoušku jiného řešení, ale častěji nebylo na jejich výrobu dost odvahy, případně peněz.

Občas také předběhly dobu a zůstaly nepochopeny, jako v případě „lidového“ vozu 932 z 30. let.

Auto se vzduchem chlazeným motorem vzadu se nápadně podobá pozdějšímu „brouku“ od Ferdinanda Porsche.

Hlavně éra reálného socialismu je lemována řadou skvělých studií. V době, kdy ostatní automobilky komunistického bloku spoléhaly na licenci nebo předválečnou technologii, dokládají prototypy pozoruhodnou snahu Škody zachovat vlastní vývoj.

Při pohledu na giugiarovy karosérie ze 70. let by se dalo usuzovat, že Škoda v té době patřila k nejmodernějším automobilkám na světě. Místo toho však z bran závodu vyjížděly vozy se zastaralou koncepcí a Češi hledali politické důvody, proč tomu tak je.

Oblíbený byl argument, že Rusové nechtějí, aby škodovky byly lepší než sovětské lady. Skutečnost však byla mnohem prozaičtější. Hospodářská izolace a nedostatek peněz.    

Přečtěte si: Škoda–Wartburg-Trabant: svatba se nekonala Celých devět let pracovali českoslovenští a východoněmečtí konstruktéři na společném automobilu. Z ambiciózního projektu, který byl v roce 1970 odstartován pod označením P760, zbylo nakonec jen fiasko ...VÍCE

„Když jsem v 50. letech nastoupil do Mladé Boleslavi, byl jsem v Cechu konstruktérů a naivně se domníval, jak jsem důležitý,“ vzpomíná legendární konstruktér a designér Václav Král. „Rychle jsem ale zjistil, že o nových modelech rozhodují hlavně technologové a ekonomové.“

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA100 LET AUT ŠKODAčlánky, foto, anketaProtože se v socialistickém Československu šetřilo prakticky všude, šance měla jen ta nejlevnější řešení s perspektivou velkosériové výroby.

Peníze stály i za koncepcí motoru vzadu, která se poprvé prosadila ve Škodě 1000 MB v roce 1964. „Zkoušely se všechny varianty. Motor vpředu a pohon předních kol, motor v předu a pohon zadních kol. Nakonec ale zvítězilo řešení, které tehdy bylo moderní a nejlevnější,“ vzpomíná Václav Král. „Motor vzadu používaly fiaty i renaulty a měly s ním úspěch. Navíc k němu nebylo potřeba kloubové hřídele, které tehdy u nás nikdo neuměl vyrobit.“

Jenže už koncem 60. let bylo všem jasné, že motory vzadu nemají budoucnost. A přišla éra nejslavnějších prototypů, které pro škodovku navrhl Giugiaro. „Nic bych za to nedal, že práce pro Škodu byla vůbec první Giugiarovou zakázkou poté, co se osamostatnil.“ míní Václav Král. Slavný Ital původně začínal jako zaměstnanec Studia Bertone.

Náklady, které by přinesla změna koncepce pohonu, byly začátkem 70. let shledány příliš velkými. A tak motor vzadu vydržel ve škodovkách až do roku 1987, kdy se objevily první favority.

Pro své nápady, které ve škodovce odmítly, našel Giugiaro uplatnění u Volkswagenu. Předobrazem bestsellerů Passat a Golf jsou právě prototypy z Mladé Boleslavi.

První „lidové“ auto, typ 932
Malý vůz se čtyřdobým vzduchem chlazeným motorem uloženým podélně za zadní nápravou a pohonem zadních kol měl pomoci motorizovat Československo po vzoru amerického Fordu.

Vznikl podle návrhu tehdejšího vrchního ředitele Karla Hrdličky, který prosazoval jednoduché auto, dostupné širokým vrstvám obyvatelstva. Psal se rok 1932 a do představení legendárního „brouka“ zbývalo ještě několik let. Zatímco se ale „brouk“ dočkal desetimiliónových sérií, Škoda 932 byla vyrobena v jediném exempláři.

Proudnicové období přineslo unikáty
Ohromující úspěch Tatry 77 s proudnicovou karosérií zanechal své stopy i v mladoboleslavské automobilce. V roce 1935 vznikl prototyp reprezentativní limuzíny Škoda 935 s čtyřválcovým dvoulitrovým motorem o výkonu 55 koní. U tohoto vozu s délkou 3,8 metru automobilka poprvé použila řešení, které se po více než 40 letech uplatnilo také u řady Š 105/120. Chladič za přední maskou sloužil motoru umístěném před zadní nápravou.

Z roku 1938 pochází hypermoderní autobus s proudnicovou karosérií, který odvážně zavrhl tehdy běžnou koncepci motoru vpředu a umístil jej dozadu. Třínápravový autobus Škoda 532 měl páteřový rám a nezávislé zavěšení všech kol. Uvezl 35 cestujících a volant byl umístěn uprostřed za čelním sklem. Autobus poháněl naftový šetiválec s objemem osm litrů, ke kterému se dalo vejít zvláštními dvířky umístěnými na obou bocích karosérie. Dobové příručky uváděly, že motor se díky tomu dá „opravovat i během jízdy“.

Babeta, co nešla do světa
V roce 1951 vznikl prototyp obojživelného vojenského auta s oběma poháněnými nápravami a lodním šroubem pro plavbu po vodě. Na suchu dosahoval vůz rychlosti 85 km/h, ve vodě zpomalil na 10 km/h. Do auta se vešla čtyřčlenná posádka i s lehkým kulometem, dvěma puškami a samopalem. K výbavě patřil i krumpáč, lopata a dvě pádla. Prototyp s číslem 972 byl vyroben pouze v pěti kusech, jeden se dochoval ve Vojenském muzeu v Lešanech u Prahy. Jeho ředitel Aleš Knížek
jej vyzkoušel v praxi. „Není to špatné auto, jen má nedořešené chlazení a přehřívá se mu motor.“

Daleko lépe si vedla Škoda 973 přezdívaná Babeta, která vznikla o rok později. Zvládala 60ti centimetrové brody, 58% stoupání a byla mnohem lépe ovladatelná, než její předobraz, americký Jeep. Přesto byla postavena jen třicetikusová série a československá armáda místo ní dostala sovětské gazy.

Nastupuje Italdesign
V druhé polovině 60. let automobilka plánovala výrobu dvou samostatných modelových řad. První vůz měl být menší, s motory 900 a 1100 cm3, druhý větší, s motory 1250 a 1500 cm3. Obě auta měla mít motor vpředu, zkoušela se varianta pohonu předních i zadních kol. Pro větší vůz byl vyvíjen nový motor s modernějším rozvodem OHC.

V letech 1967-1979 vznikly desítky prototypů vozů se všemi myslitelnými variantami karosérie. Podíleli se na nich škodováčtí designéři, ale nejzajímavější jsou prototypy z přelomu 60. a 70. let, kdy škodovce své návrhy dodávala tehdy začínající Giugiarova firma Ital Design.

Ani jeden z odvážných plánů se však neuskutečnil. Místo moderního nástupce Škody 1000 MB přišel v roce 1969 jen facelift v podobě Š 100. Modelová řada Š 105/120 z roku 1976 byla také jen variací na staré téma.

Zapomenuté verze
Slavné „embéčko“ Škoda 1000 mohlo vypadat úplně jinak. Vznikly přibližně dvě desítky podob, z nichž některé byly hodně bizarní. Uvažovalo se například o „vagónové“ karosérii s velmi krátkou přídí a dlouhou zádí, která by se v případě čelní nehody mohla stát posádce osudnou.

Bertoneho skici Škody Favorit

Realističtěji vypadal projekt kombíku „tisícovky“ s naležato umístěným motorem pod podlahou kufru. Na první pohled zvláštní řešení mělo svůj sériový vzor v podobě volkswagenů, ale do výroby se nakonec nedostalo.

Stejně tak nedošlo ani na Š 1000 Roadster, která měla problémy s tuhostí karosérie. Traduje se, že jediný funkční vzorek se rozlomil na železničním přejezdu.

Neuskutečnila se ani výrazná modernizace modelové řady 105/120. V roce 1980 vznikl prototyp Transaxle s motorem vpředu a pohonem zadních kol, u kterého přenos točivého momentu od motoru zajišťoval dlouhý spojovací hřídel do převodovky, která byla spolu s rozvodovkou součástí zadní nápravy.

Vůz byl oproti sériovým vozům mnohem tišší a měl lepší přístup k motoru při opravách.

Zelenou nedostaly ani karosářské varianty Favoritu. Sedan, kupé i typ s vysokou prosklenou karosérií Savana kombi skončily v zapomnění.

Nerealizované škodovky posledních let Škoda Tudor Čtěte také: Češi touží po kupé škodovky. Škoda Tudor dvakrát jinak Škoda Roomster Studii Roomster představila mladoboleslavská automobilka na mezinárodním frankfurtském autosalonu v roce 2003 ... VÍCE Škoda Yeti Nový živočišný druh z Mladé Boleslavi je, narozdíl od svého většího a staršího himalájského kolegy, přívětivější a společenštější ... VÍCE

Prototyp roadsteru Škody 1000 MB se snímací střechou hard-topStudie Škody 1000 MB v provedení kombi, které se do výroby nedostaloObojživelná Škoda MOŽ - 2, typ 972 Škoda Babeta (typ 973), svoje neoficiální jméno dostala při natáčení filmu „Kdyby tisíc klarinetů“Škoda Favorit - Bertoneho skiciŠkoda Furgonet se do sériové výroby také nedostalŠkoda 720 od ItalDesignuŠkoda 1100 GT (1971): prototyp z Ústavu pro výzkum motorových vozidelŠkoda 532 (1939)Škoda 932 (1932)Škoda 935 (1935)

Autoři:
  • Nejčtenější

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hřbitov tatrovek je schovaný v pražské Libni, převažují šestsettřináctky

O tom místě slyšeli asi všichni milovníci Tatry 613. Ikonická limuzína kopřivnické automobilky má dodnes mnoho ctitelů,...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Náklaďák je lepší než kůň, nestoná a nekope. A uveze spoustu piva

První nákladní automobil se spalovacím motorem postavili v roce 1896 u Daimlera. Zpočátku však nákladní automobil...

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

OBRAZEM: Hvězdami párty bouráků z Ameriky byl stoletý buick a první praford

Doba covidová se výrazně podepsala na začátku letošní srazové sezóny. Řada akcí se nemohla kvůli lockdownu konat,...

Kolín plný hvězd. Mercedesy předvedly, jak vypadá automobilová vznešenost

Na počátku byla klubová burza náhradních dílů, postupně si však kolínské setkání tuzemského Mercedes-Benz klubu...

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...