Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

Škoda: Za sto let 10 milionů aut

  10:32aktualizováno  10:32
Letošní sté výročí zahájení výroby vozů v Mladé Boleslavi řadí největší tuzemskou firmu mezi nejstarší automobilky světa. Ve stejné době, kdy podnikatelé Laurin a Klement pod stejnojmennou značkou rozjížděli výrobní linky pro svůj první model Voiturette, na trhu působily z dodnes existujících značek jen Peugeot, Renault, Mercedes nebo Ford.

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha


Od té doby se aut značky Laurin & Klement a její nástupkyně Škody vyrobilo již téměř deset milionů.

Zatímco po zahájení produkce v roce 1905 firma potřebovala dva roky na to, aby motoristům mohla nabídnout aspoň 44 vozů, dnes mladoboleslavská automobilka chrlí 450 tisíc vozů.

Na rozdíl od jediného modelu dnes firma stojí na třech „nohách“, které tvoří modely Fabia, Octavia a Superb. Vedle nich má u výrobních hal brzy zaparkovat roomster a možná i yeti.

AUTO PRO DVA. Prvním vozem z Mladé Boleslavi byl v roce 1905 model Voiturette od společnosti Laurin & Klement. Dosahoval maximální rychlosti 40 kilometrů za hodinu, a tak by na cestu z Prahy do Brna potřeboval šest hodin. Dnešní nejvýkonnější Škoda Superb mezi oběma městy prosviští sedmkrát rychleji, za pouhých 50 minut.

Na škodovku se vydělává stále dlouho

Stejně jako před sto lety však trvá dlouho, než si člověk na nový vůz z Mladé Boleslavi našetří.

Zatímco na první model Voiturette pracoval schopný řemeslník tři roky, dnes potřebuje člověk s průměrným čistým příjmem 15 tisíc korun na nákup nejlevnější fabie 15 měsíců. V obou případech platí, že ušetřit musí celou výplatu.

ZLATÁ ÉRA. Mezi nejlepší období Škody patřila 30. léta 20. století, kdy vyráběla slavný model Popular, kterých vyrobila více než čtyři tisíce kusů.

S motorem za zády

Z více než 150 typů aut, která se od roku 1905 v Boleslavi vyráběla, největší slávy došly modely s motorem vzadu. Jejich éra začala výrobou prvního „embéčka“ čili Škody 1000 MB v roce 1964 a skončila Škodou 120 roku 1990.

V roce 1991 Škodu tehdejší česká vláda prodala německému koncernu Volkswagen, který s firmou převzal i tehdejší po dlouhé době první škodovku s motorem vpředu. Původního favorita postupně přetvořil na atraktivnější felicii, fabii a zvětšil na octavii a luxusní superb.

Automobilka, která dodnes ovládá zhruba polovinu českého trhu, spolu s ostatními tradičními evropskými a americkými výrobci čelí ostré konkurenci z Asie. Zároveň se však usazuje na východoevropských trzích, ale i v tak exotických zemích, jako je Indie a Čína. Pro domácí motoristy pak chystá nástupce populárních fabií a octavií.

MODERNÍ ŠKODA. V posledních letech mladoboleslavská automobilka chrlí 450 tisíc aut ročně. Mezi její pilíře patří fabia, octavia a superb. Chystá se na roomster a možná i yetiho.

ROADSTER. Autorem tohoto dokonce vyráběného modelu MTX byl známý český designér Václav Král.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Ojeté Audi Q5 hodně vydrží, musíte však vybrat ten správný motor

Pořídit si ojeté SUV, a ještě navíc prémiové značky, je lákavá myšlenka. Na pořízení desetiletého Audi Q5 vám bude...

Koronavirus zavřel i prodejny aut, koupit lze jen ojetinu

Největší česká síť autobazarů AAA Auto kvůli nucenému zavření svých prodejních prostor převedla veškeré své kapacity na...

Poslední zapomenutá pragovka se vrátila domů z roboty na Krymu

„Hele, trambus! Ale nějakej divnej. No jo, asi kleklej na předek, podívej, jak je nízko. A ta divná maska. Asi...

Kardashianová si pro představení prádla vybrala automobilový diamant

Kim Kardashianová je prototypem profesionální celebrity, teď ovšem ohromila svět fotografiemi, jimiž propaguje svou...

Máte virový, nebo bakteriální zánět? Vyzkoušeli jsme domácí CRP test
Máte virový, nebo bakteriální zánět? Vyzkoušeli jsme domácí CRP test

Dvacet testerek mělo možnost vyzkoušet domácí CRP test od Veroval. Jeho pomocí dokážete prověřit, jestli vám v těle řádí virový, nebo bakteriální zánět. Jak testy dopadly? A vyplatí se je pořizovat?

Najdete na iDNES.cz