Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda–Wartburg-Trabant: svatba se nekonala

  15:49
Celých devět let pracovali českoslovenští a východoněmečtí konstruktéři na společném automobilu. Z ambiciózního projektu, který byl v roce 1970 odstartován pod označením P760, zbylo nakonec jen fiasko.

Záměr vyvinout česko-německý automobil s co největším počtem společných dílů, nebyl vůbec špatný.

Ale to, co je v dnešním automobilovém světě zcela běžné, se v  zemích  RVHP (Rady vzájemné hospodářské pomoci) nakonec ukázalo jako čirá utopie.

Škodovka už od konce 60. let připravovala auto s motorem vpředu a pohonem předních kol.

„Východní Němci například vyráběli moderní klouby na hnací hřídele, které bychom jinak museli nakupovat na Západě. A to v tehdejší době bylo nemyslitelné,“ říká pamětník tehdejších událostí, konstruktér a designér Václav Král.

Trabant P760 z roku 1970 měl třídveřovou ocelovou karosérii. Němci zase toužili po českých čtyřdobých motorech, protože zadýmené ulice měst NDR plné „dvoutaktů“ se zdály už tehdy být velkým problémem.

Zamýšlený společný automobil se měl lišit pouze karosérií. Trabant plánoval třídveřový hatchback, Škoda i Wartburg počítaly se čtyřdveřovým sedanem.

Počátkem roku 1973 se však Němci z finančních důvodů rozhodli pro výrobu jediného modelu, který měl být montován v závodě Trabant ve Zwickau. Továrna Wartburg v Eisenachu měla být pouze dodavatelem dílů.

Návrh karosérie Škody P760 z roku 1973 pocházel od Giugiara.Ale ještě téhož roku mělo být vše jinak. Automobilky Wartburg i Trabant byly  usnesením „Sjednocené dělnické strany“ NDR  pověřeny pracovat na vývoji společného modelu, tentokrát však už bez Škody. Ta měla do budoucího východoněmeckého auta dodávat pouze motory a některé díly.

Ale i z této, zdánlivě triviální spolupráce, nakonec sešlo. V září 1979 ukončili političtí zástupci obou zemí dlouholetou spolupráci, která nepřinesla nejmenší efekt.

Wartburg P760 byl klasický sedan, na snímku v modifikované verzi z roku 1974. Z neslavné doby Projektu 760 zbylo v obou zemích jen několik desítek prototypů a velké finanční ztráty. Němci je vyčíslili na 60 miliónů marek (asi 180 miliónů Kčs), náklady mladoboleslavské automobilky nebyly nikdy zveřejněny.

Následky společného neúspěchu si všechny tři zúčastněné značky s sebou nesly ještě dlouhá léta. Škodovka začala s výrobou moderního auta s motorem vpředu až v roce 1987, německé wartburgy si na čtyřtaktní motor (od Volkswagenu) musely počkat ještě o rok déle.

 Do trabantů se čtyřdobý motor přestěhoval až po pádu Berlínské zdi v roce 1990, kdy už o „Honeckerův bakelitový zázrak“ nikdo nestál. 

Do společného dílka značek Trabant a Wartburg s označením P610 už měla mladoboleslavská Škoda dodávat jen motory a některé součástky.  Němečtí karosáři se však evidentně inspirovali tehdejší Škodou 120.

Trabant P760 z roku 1970 měl třídveřovou ocelovou karoserii.Návrh karosérie Škody P760 z roku 1973 pocházel od Giugiara. Wartburg P760 byl klasický sedan, na snímku v modifikované verzi z roku 1974.Do společného dílka značek Trabant a Wartburg s označením P610 už měla mladoboleslavská Škoda dodávat jen motory a některé součástky. Němečtí karosáři se však evidentně inspirovali tehdejší Škodou 120.

Autoři:
  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Číňané obsazují ruský trh s auty. Vyrábějí je ve fabrice po Škodě i Mercedesu

Čínská automobilka Chery začala v Rusku montovat auta určená k prodeji na místním trhu ve třech továrnách, které po ruské vojenské invazi na Ukrajinu opustily západní společnosti. S odvoláním na...

11. října 2024

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

„Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke ztrátě pracovních míst,“ řekl šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda. Podle významného průmyslníka...

11. října 2024

Rozdáváme měsíčkový šampon od Weledy ZDARMA
Rozdáváme měsíčkový šampon od Weledy ZDARMA

Jak připravit koupel vhodnou přímo pro vaše miminko? Přihlaste se k testování a vyzkoušejte jemný dětský šampon a sprchový krém v jednom. Měsíčková...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...