Pátek 13. prosince 2019, svátek má Lucie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 13. prosince 2019 Lucie

Škoda pokořila Monte Carlo poprvé před 80 lety s parádním popularem

aktualizováno 
Není slavnější evropské rally, než té, která se jede v lednu v Monte Carlu. Právě před osmdesáti lety se závodu poprvé zúčastnila škodovka. Popular se Zdeňkem Pohlem a Jaroslavem Hausmanem dojel na fantastickém druhém místě ve své třídě. Roadster zdolal 3 852 kilometrů z Atén do Monaka za čtyři dny.

“Vůz Škoda Popular měl ve 30. letech minulého století na závodních tratích podobně výlučné postavení,“ komentuje Michal Hrabánek, vedoucí dnes velmi úspěšného oddělení Škoda Motorsport.

„Pokroková technická koncepce s tehdy moderním páteřovým rámem, nezávislým zavěšením všech kol a synchronizovanou převodovkou v uspořádání transaxle v mnohém předběhla dobu,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny muzea značky. „Automobily Škoda Popular dosáhly významných úspěchů na tratích závodů a soutěží nejen v Evropě, ale dokonce i v Jižní Americe,“ dodává Velebný.

Popular debutoval v roce 1934 a vytvořil základ nabídky zcela nové generace osobních a lehkých užitkových vozidel z Mladé Boleslavi, díky tomu se v průběhu třicátých let stala v Československu nejprodávanější značkou a sbírala úspěchy také v zahraničí.

Škoda Popular

Lehké a cenově dostupné populary byly ve své době velmi oblíbené a pomáhaly motorizovat široké vrstvy obyvatel. V nabídce byla čtyř- i dvoudveřová uzavřená varianta, oblibě se ale těšily také otevřené karoserie. Popular se rychle stal nejprodávanějším vozem v tehdejším Československu. V letech 1934 až 1946 se jej vyrobilo přes 20 000 exemplářů, z nichž téměř 6000 zamířilo na export do 50 zemí světa – a to do Číny, Indie na do řady afrických a jihoamerických států. Kompletní příběh revolučního popularu čtěte zde

Fotogalerie

Roadster pro Rally Monte Carlo 1936 byl vybaven třístupňovou přímo řazenou převodovkou v bloku s rozvodovkou zadní nápravy a výkonnějším motorem z řady Rapid. Čtyřválec o zdvihovém objemu 1386 cm3 dosahoval výkonu 34 koní (25 kW) a dvě palivové nádrže o celkovém objemu 170 litrů mu zaručovaly dojezd přibližně 1500 km. Největší rychlost činila 110 km/h. Z hmotnosti 790 kilogramů připadlo na otevřenou karoserii pouhých 250 kg, plně naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kilogramů posádky.

Škoda Popular Roadster pro Rally Monte Carlo 1936 . Vůz se stahovací střechou...

Škoda Popular Roadster pro Rally Monte Carlo 1936 . Vůz se stahovací střechou byl vybaven mimo jiné topením, elektrickým vyhříváním části čelního skla, držáky na termosku i mapu a hledáčkem (pátracím světlometem).

Škoda Popular Roadster RMC s posádkou Pohl-Hausman dosáhla při Rally Monte...

Škoda Popular Roadster RMC s posádkou Pohl-Hausman dosáhla při Rally Monte Carlo 1936 druhého místa ve třídě do 1500 cm3

Dne 14. ledna 1936 vyjeli Pohl s Hausmanem otevřeným závodním vozem z Prahy na místo oficiálního startu do Athén. Z nich následoval vlastní 3852 kilometrový závod přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka. Do cíle dorazila posádka s popularem 29. ledna 1936 bez trestných bodů, uspěla při technické přejímce i v jízdě zručnosti. Ve třídě do 1500 cm3 skončil vůz posádky Pohl/Hausmann na druhém místě. Závod se tehdy jezdil jako takzvaná hvězdicová jízda - podrobnosti čtěte zde

V zimním období měli k dispozici přídavné horkovzdušné topení, držáky na „thermoform“ (termosku) a mapu, snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním řidičova průzoru čelním sklem nebo sklopné sedadlo spolujezdce, aby si mohl cestou odpočinout. Zkušená posádka si již předtím v domácích Krkonoších úspěšně otestovala kožené kombinézy a terénní pneumatiky domácí značky Baťa.

Škoda Popular Sport Monte Carlo
Škoda Popular Sport Monte Carlo

Škoda Popular Sport Monte Carlo

Škoda svůj úspěch v prestižní monacké rally zúročila mimo jiné v podobě limitované série 70 elegantních roadsterů a kupé Popular Monte Carlo. Černé kupé z této série dnes patří k ozdobám sbírek mladoboleslavského muzea Škody.

Autor:
  • Nejčtenější

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Autofotka týdne: Legendární Čína válcovala konkurenci. Sršela inovacemi

V září 1979 se na frankfurtském autosalonu představil přelomový Mercedes-Benz třídy S. Ve výrobě vydržel dnes stěží...

Premium

Test zimních pneumatik: zkoušeli jsme, zda ty drahé jsou opravdu lepší

Kvalitní pneumatika se od té nevyhovující často liší až propastně. Třeba brzdná dráha a chování auta na mokru je v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pojízdné stanice měření emisí loví v ulicích auta s vykuchanými výfuky

Nejmladší vozový park má z České republiky bezpochyby Praha. I po hlavním městě se ovšem pohybuje velké množství aut,...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky
Premium

To už by dnes neprošlo. Testovací dráha na střeše automobilky

Nedílnou součástí výroby aut je jejich vývoj. Jak ale testovací jízdy střežených prototypů co nejlépe utajit?...

Počet nejstarších dovážených ojetin se za dekádu zdesetinásobil

Za posledních deset let vzrostl dovoz ojetin nad 15 let věku desetinásobně. Jejich podíl na dovozech do Česka stoupl z...

Premium

Ikona Lancia Delta dostala ke čtyřicátinám nárazníky, stojí majlant

Ke čtyřicátým narozeninám svého nejslavnějšího novodobého modelu – Delty – nadělila značka Lancia fanouškům zvláštní...

Obliba dieselů neutuchá. Prodeje i ceny opět rostou, hlavně u ojetin

Poptávka po ojetých vozech s naftovým motorem začala po dopadech aféry Dieselgate opět růst. Podíl prodávaných ojetin...

DÁRKY PRO BABIČKU: Potěšte ji pod vánočním stromkem něčím originálním
DÁRKY PRO BABIČKU: Potěšte ji pod vánočním stromkem něčím originálním

Ještě vám chybí dárek pro milovanou babičku a přemýšlíte, co jí nadělit pod stromeček? Připravili jsme pro vás malou inspiraci.

Najdete na iDNES.cz