náhledy
Málokdo ji zná, ale pak je okouzlen její krásou. Už klasické "MBčko" patří k nejkrásnějším autům, která se v Československu vyráběla. Dvoudveřová Škoda MBX měla být trhákem, jenže jich nakonec vzniklo jen dva a půl tisíce a dodnes přežilo odhadem padesát kousků. Dvoudenní sraz vzácných verzí tisícovky se každoročně koná v Mladé Boleslavi.
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Dnes již každoroční akci pod názvem "Sraz MBX/MBG" pořádá MBX club Praha.
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Škoda 1100 MBX
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Hlavní program byl již tradičně v sobotu. Dopoledne byl sraz před muzeem Škoda v Mladé Boleslavi. Odpoledne účastníci absolvovali dvě etapy orientační jízdy.
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Kdo z diváků se přišel podívat na sobotní zahájení k muzeu, mohl si prohlédnout i další zajímavé boleslavské automobily.
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Na srazu se mihla i jedna modrá stopětka.
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Zpočátku se uvažovalo o tom, že by to byl dvoudveřový a dvousedadlový roadster s odnímatelnou střechou, ale ukázalo se to jako technologicky nemožné. Nakonec vznikla tedy dvoudveřová verze odvozená od klasického MBčka
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Každý vůz se musel v továrně dodělávat ručně, což výrobu prodlužovalo a zdržovalo. Nakonec v roce 1969 padlo rozhodnutí, že výroba Škody MBX skončí.
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
V plánu bylo vyrobit 50 tisíc kusů, které měly jít hlavně za hranice Československa. Jenže auto nebylo technicky zvládnuté, a proto o něj nebyl očekávaný zájem. Karosérie se kroutí, takže se u některých aut špatně zavíraly dveře, občas dovnitř zatéká apod.
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Na sraz dorazila i MBčka pro sportovněji založené občany. Škoda 1000 MBG má dvoukarburátorový litrový motor, shodný s 1000 MBX.
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Škoda 1000 MBG
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Škoda 1100 MBX
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
První etapa závodu MBX vedla z Bakova nad Jizerou do Rabakova, cíl byl v muzeu historických motocyklů Jawa. Druhá se jela z Rabakova do Luštěnic. Pro případné diváky byl sraz zakončen spanilou jízdou z Luštěnic do kempu v Kosmonosích.
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Škoda 1000 MB
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Škoda 1000 MB
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Kdo z diváků se přišel podívat na sobotní zahájení ke ŠKODA muzeu, mohl si prohlédnout další zajímavé boleslavské automobily. Třeba Škodu 120 S, sportovní stovku s motorem o objemu 1174 cm3
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Rallyový speciál Škoda 130 LR.
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz
Jeden z největších unikátů. Škoda 736 vznikla v polovině 70. let a jako základ byla použita Škoda 100/110. Dokonce se uvažovalo o sériové výrobě, ale v této souvislosti si musíme přiznat, že většina vozů by šla asi na export. V době probíhající normalizace zkrátka nebylo žádoucí, aby se někteří občané ve svém volném čase proháněli po lučinách v buginách, ale také, a to hlavně, stát prahnul po devizách. Přestože tyto neortodoxní vozy byly úspěšně testovány Ústavem pro výzkum motorových vozidel, zůstalo nakonec pouze u tří prototypů.
Autor: Radek Folprecht, pro iDNES.cz