První škodovku vyrobili před 85 lety, pocházela ze Španělska

  12:35aktualizováno  12:35
Před 85 lety byl vyroben první automobil s logem Škoda, luxusní limuzína Škoda Hispano Suiza. První exemplář převzal 10. května 1926 prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Škoda Hispano Suiza se vyráběla v Plzni i Mladé Boleslavi. První vůz koupil prezident Masaryk. | foto: Škoda

Výrobce tehdy vůz charakterizoval následovně: "Škoda Hispano Suiza je vůz přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů."

"Do roku 1929 vyrobila automobilka sto těchto limuzín," říká mluvčí společnosti Škoda Auto Rudolf Dreithaler. Vůz se vyráběl v Plzni i v Mladé Boleslavi. Na designu se podíleli přední karosáři té doby, firma Brožík, Jech a později i Laurin & Klement.

Licenci pro výrobu limuzíny koupil plzeňský průmyslový koncern v roce 1924 od původně španělské firmy Hispano Suiza, tedy ještě před fúzí s automobilkou Laurin & Klement. To vysvětluje druhé jméno v označení vozu. "Na jaře 1925 byla zahájena výroba, v květnu 1926 byl dokončen první vůz," uvádí Dreithaler.

Škoda Hispano Suiza

Dnešní sériové výrobě byla tehdejší produkce velmi vzdálená. Každý vůz Škoda Hispano Suiza 25/100 KS byl vyroben na zakázku přesně podle přání zákazníka. Každý tak byl jedinečný originál. V závislosti na výbavě vážil jeden exemplář až 2 700 kilogramů. Vůz dosahoval maximální rychlosti 140 km/h.

Zákazníky a majiteli limuzíny byli mimo jiné tehdejší premiér Antonín Švehla a významní průmyslníci a šlechtici z Československa a ze zahraničí. Luxusní výbavě odpovídala také jeho cena. Začínala na 190 tisících korunách a představovala tak několikanásobek ceny ostatních vozů na trhu.

V závislosti na konkrétní výbavě mohla cena vzrůst až na čtvrt milionu korun. Kancelář prezidenta republiky zaplatila za první exemplář dokonce 280 tisíc korun.

Hispano Suiza

Jedenadvacetiletý švýcarský konstruktér Marc Birkigt přišel v roce 1899 do Španělska, aby zde stavěl auta. V polovině června 1904 založil s dalšími dvěma společníky značku Hispano Suiza, ve které byl hlavním konstruktérem. Jméno i vlajky ve znaku označovaly původ zakladatelů: Hispano pro Španělsko a Suiza pro Švýcarsko. Firma vyráběla ve Španělsku a Francii především sportovní a luxusní vozy. Automobilka si vyráběla i vlastní motory a postavila také jeden z nejúspěšnějších leteckých motorů první světové války (vyráběl se i v Československu). V té době si Hispano Suiza dala do znaku letícího čápa, kterého si vypůjčila od jednoho z francouzských leteckých es první světové války.

Automobilka bohužel nepřežila druhou světovou válku. Dnes vyrábí komponenty pro letecký průmysl.

Autor:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Déšť veterány nezastaví. Na ondřejovský kopec šplhaly jako zamlada

Posázavský Klub Historických Vozidel už tradičně pořádá koncem září závod Ondřejovská osmička. Na osmdesátikilometrovém...

Premium

Mladého génia zabil mikrospánek. Nádherný Fiat 127 je jeho pohrobek

Jeho podpis nese jediné sériově vyráběné auto, fiat ze zlatých dob, kdy tato značka kralovala domácím prodejům a byla...

Premium

Investice do aut: Pasti, pasti, pastičky a kde je hledat

Láká vás investice do veteránů? Než nějaký koupíte, dobře se připravte. Trh je plný nástrah na nezkušené začátečníky....

Poprvé a naposledy. Před 70 lety Československo zažilo „formuli 1“

Přesně před sedmdesáti lety v Brně odstartovali světoví automobiloví závodníci do první a poslední poválečné Velké ceny...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz