První auto sériově vyrobené na Slovensku je sporťák značky Škoda

  11:43aktualizováno  11:43
Dnes se na Slovensku dělá nejvíc aut na jednoho člověka v celé Evropské unii. Před šestatřiceti roky to byla čistá nula. Až v roce 1982 vyrobili v Bratislavských automobilových závodech první vůz Škoda Garde. Ten s výrobním číslem 1 je nyní vystavený v Brně.

První Škoda Garde vyrobená v Bratislavských automobilových závodech | foto: Jan PáleníkiDNES.cz

Ze sbírky unikátů a prototypů vystavených tento týden na brněnském výstavišti na připomínku 60. strojírenského veletrhu se tato škodovka vymyká. Po československých silnicích jich jezdily tisíce. Tato je ale úplně první, která měla na přední masce místo škodováckého loga stylizovanou siluetu bratislavského hradu. Vznikla totiž na Slovensku. A s výrobním číslem 7000001 je to vůbec první slovenské sériově vyrobené auto.

Škoda Garde

Garde mělo premiéru v roce 1981 právě na brněnském strojírenském veletrhu. Ve výrobním programu mladoboleslavské automobilky nahradilo populární kupé 110R, jehož výroba skončila v roce 1980. Mimochodem i jemu v Brně vzdávají poctu – přímo naproti Garde stojí vůz HN R220 brněnského designéra Petra Novagua, který se tvary „erka“ inspiroval.

Po předchůdci zdědilo Garde technickou koncepci „vše vzadu“ a alespoň základní tvar karoserie s rovně se svažující zádí. Základem pro auto byl však sedan modelové řady 742. Laicky řečeno: stopětka. S ní vůz, který měl ambici dělat dojem sportovního kupé, sdílel i podvozek. Ten úzký. To je dnes asi největší hendikep tohoto československého „sporťáku“.

Jinak – s patřičnou dávkou nostalgie a bez přemýšlení nad tím, jak skvělá auta se v roce 1982 dělala ve světě – je Garde vcelku povedené auto. S 43 kilowatty výkonu jde samozřejmě o sportovní auto jen na papíře, na silnici by mu tehdy stačil každý sériový žigulík a ty silnější s patnáctistovkami by mu s přehledem napráskaly.

První Škoda Garde vyrobená v Bratislavských automobilových závodech
První Škoda Garde vyrobená v Bratislavských automobilových závodech
První Škoda Garde vyrobená v Bratislavských automobilových závodech

Se sportovním nádechem ladí sedačky s integrovanými opěrkami hlavy, bohužel bratislavský kus má standardní přístrojovou desku se schránkou, nikoliv „českou“ verzi s lakovaným pruhem a nápisem „Garde“ na pravé straně před spolujezdcem.

Fotogalerie

Ve své době byla bohužel rozlišovacím znamením mezi českou a slovenskou produkcí Garde i kvalita. Ty z Bratislavy jí úplně dvakrát neoplývaly, ostatně na tuto nelichotivou tradici pak automobilka, ve které se dnes montují luxusní SUV koncernu Volkswagen, navázala i ve výrobě „dvanáctsettrojek“, kterou Škoda také přesunula na Slovensko.

Pokud by vám dovolili otevřít dveře a prásknout s nimi, rázem se přenesete do osmdesátých let. A i kdyby vám zavázali oči, poznáte nezaměnitelný odér škodováckého interiéru. Garde se vyrábělo dva roky, pak jej nahradil Rapid, který dostal kromě modernější masky i modernější podvozek typu „M“ s širším rozchodem.

Slovenský unikát, který do Brna zapůjčilo bratislavské dopravní muzeum, je ponechaný v originálním stavu. Žádné zvláštní pocty jej v průběhu jeho života nečekaly, automobilka jej prodala běžnému zákazníkovi. Ten se naštěstí o auto poměrně hezky staral, takže po šestatřiceti letech má jen patinu. Na tachometru se skví číslovka 00003, kolikrát se pěticiferné počítadlo „protočilo“, dnes nevědí ani v muzeu, které zachovalé auto koupilo do své sbírky. „V BAZ vyrobili 3 480 kusů z původně plánovaných 17 000 kusů vozidel Škoda 743 ročně,“ uvádí automobilová encyklopedie Auta5p.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Zuřivý Ford Escort v oblacích dýmu

Ford Mustang Sprinty 2019

Letiště v Tchořovicích u Blatné opět zažilo na začátku května mejdan amerických automobilových legend. Jednou z hvězd...

VIDEO: Veteráni uhání Československem. Takhle startovali z Prahy

Historická vozidla se shromáždila 12. června 2019 v pražské Opletalově ulici,...

Z pražské Opletalovy ulice ráno odstartoval první vůz do veteránského závodu historických vozidel 1000 mil...

Autofotka týdne: Český pionýr motorismu měl první řidičský průkaz i auto

Theodor von Liebieg na své dálkové jízdě z Liberce do Gondorfu

Liberec si připomíná zakladatele motorismu a významného průmyslníka Theodora von Liebiega, od jehož smrti uplynulo ve...

Najdete na iDNES.cz