Sobota 16. ledna 2021, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 16. ledna 2021 Ctirad

Felicia vyjela před 25 lety, vyráběli ji v Polsku i Bosně, taky jako VW

  10:20
Prvním výsledkem spojení mladoboleslavské automobilky s koncernem VW byla Škoda Felicia. Tento populární model se stal symbolem přerodu značky v moderní automobilku. První sériová Felicia sjela z výrobní linky v Mladé Boleslavi 17. října 1994 a do roku 2001, kdy byla její produkce ukončena, bylo vyrobeno 1,42 milionu kusů.

Felicia byla důležitým milníkem v historii značky, který dal konstruktérům po začlenění Škody do koncernu VW v roce 1991 čas na vývoj nových moderních modelů v koncernovém stylu a kvalitě (octavia, fabia) v souladu se strategií sdílených společných platforem.

Felicia vycházela z předchozího úspěšného modelu Škoda Favorit, automobilka však za podpory koncernu VW provedla změny designu a techniky, zlepšila kvalitu zpracování a optimalizovala výrobní metody. Velkou bolestí felicií včetně těch z konce výroby ovšem zůstala koroze.

Vývoj vozu, který dostal jméno shodné s populárním kabrioletem vyráběným v letech 1959 až 1964, začal v roce 1991, výroba ověřovací série byla zahájena v roce 1993. První sériová Škoda Felicia sjela z výrobní linky v Mladé Boleslavi 17. října 1994 v 10:20 hodin. Trojici felicií při představení veřejnosti 26. října 1994 slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal. Před zahájením sériové výroby nové řady firma vyprodukovala pět desítek prototypů, které začaly z linky ve Vrchlabí sjíždět 5. září 1994.

Škoda Felicia

Felicie se vyráběly v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách, a to ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Van plus a Fun. Montovaly se i v bosenském Sarajevu a v polské Poznani. Model kombi vstoupil na trh v červnu 1995, v srpnu téhož roku zahájila automobilka výrobu varianty pick-up (a uzavřeného užitkového provedení Van plus).

Škoda Felicia sjížděla z výrobní linky nejčastěji ve variantě hatchback, s touto karoserií jich automobilka vyrobila skoro 916 000. Následovalo kombi, kterých Škoda Auto vyrobila asi 352 000 kusů.

Na bázi vozu Škoda Felicia pick-up byla představena i Felicia Fun, koncipovaná pro využití ve volném čase.

Nejvzácnější karosářskou variantou Felicie je Van plus a právě Fun, kterých bylo vyrobeno pouze 9 176. Užitkových Pick-upů se vyrobilo skoro 125 000. Nad rámec celkových čísel také vzniklo v období let 1996 až 2000 18 500 kusů provedení pick-up prodaných pod označením Volkswagen Caddy.

Základní pohonnou jednotkou felicií byl benzinový motor o objemu 1 289 cm³ ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW (od roku 1996 s vícebodovým vstřikováním). Od roku 1995 byl v nabídce benzinový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 D s výkonem 47 kW, oba z produkce koncernu VW.

Varianty byly podle vybavení a motorizace označovány zkratkami LX, LXi, GLX a GLXi. Luxusní verze vyráběná na oslavu stého výročí automobilky měla označení Laurin & Klement, existovala celá řada dalších akčních výbav (např. Atlanta, Magic, Sport Line). V roce 1996 prošly felicie modernizací, v roce 1998 automobilka představila facelift, který se týkal hlavně přední části vozu – masky, nárazníku a kapoty, změny se ale dotkly také interiéru.

Katalog Škody Felicia
Katalog Škody Felicia

Felicii si mohl zákazník objednat s různým stupněm výbavy, řada felicií je ale vybavena například pouze rádiem nebo předními mlhovkami. Nejvybavenější vozy však nabízely i ABS, postupně až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, čalounění kůží nebo palubní počítač.

Felicia se stala jedním z nejoblíbenějších automobilů v Česku, mimo jiné získala titul Auto roku 1994 v ČR. Výroba byla ukončena 20. června 2001, celkem vzniklo 1 420 441 felicií. Ty byly ještě v roce 2012 třetím nejrozšířenějším vozem v Česku.

Během výrobního cyklu modelu Felicia se objevila větší Škoda Octavia a v roce 1999 Škoda Fabia. Ta nakonec felicii nahradila, dva roky ale ještě oba modely vznikaly současně (octavia i fabia jsou ve výrobě doposud, nyní ve třetí generaci).

Při svém uvedení na trh stál základní model felicie 209 000 korun (tehdy asi 30 průměrných měsíčních platů v Česku; základní verze nástupnické fabie se nyní prodává za 269 900 Kč, což je asi osm průměrných platů). Podle průzkumu skupiny AAA Auto patří ojetá Škoda Felicia k vozům, které při prodeji čekají nejkratší dobu na nového majitele. Průměrná čekací doba vozu prodávaného přes inzerát nebo v autobazaru je v Česku 56,6 dne, ojeté felicie si svého majitele najdou již za 27 dní. „Ceny ojetých Felicií se většinou pohybují mezi 15 000 až 25 000 korunami, najdou se ale i výjimky, které se prodávají za násobky této částky,“ shodují se ředitel strategického rozvoje společnosti Auto ESA Pavel Foltýn a Martin Houška z autobazaru AAA Auto.

Fotogalerie

„Škoda Felicia patří ve své kategorii stále mezi žádané ojetiny. Průběžně máme k prodeji do deseti kusů tohoto modelu, který málokdy zůstane v nabídce déle než jeden měsíc. Nabídka zachovalých kusů v dobrém stavu není vysoká, čemuž odpovídají i prodejní ceny,“ popisuje Foltýn. Podle něj se v případě skutečně kvalitního kusu mohou vyšplhat ceny i nad 50 000 korun. Firma AAA Auto letos například prodala sběratelsky cenný model Felicia Fun za 160 000 korun.

Pravděpodobně nejdražší felicií v současné nabídce je speciálně upravený kus, který má zrepasovaný motor i převodovku. Auto je určené na výstavy, ne do běžného provozu. Majitel si ho cení na 520 000 korun.

Felicia se prosadila i v motoristickém sportu. V rallyovém mistrovství světa působila tři sezony, od roku 1995 do roku 1997. V celkovém hodnocení získala ve své třídě jedno druhé a jedno třetí místo, v roce 1996 se umístil pilot Stig Blomqvist s felicií při britské RAC Rally na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Stoletá Mazda má v Německu parádní muzeum, pojďte na prohlídku

Letos slaví Mazda výročí 100 let. Podívejte se na slavné, zajímavé i pozapomenuté modely této výjimečné japonské...

Autofotka týdne: Výjimečné Ferrari F50 slaví čtvrtstoletí

Automobilka Ferrari běžně vyrábí vozy, které si nemůže koupit každý, občas ale přijde s modely, které provází pověst...

Žena vybírá vůz, muž podepisuje šek, hlásala reklama na pragovky

Mezi nejvýznamnější československé automobilky patřila Praga. Například její malé Piccolo bylo svého času...

První aerodynamické auto postavil rumunský génius, inspiroval se holubem

Premium Byl prvním aerodynamickým autem VW Brouk, nebo Tatra 77? Zapomeňte na věčné téma zasvěcených debat milovníků aut. První...

Dopřáli jsme si Čas pro tebe a koupel Záda hřejivá. Jaké byly koupele s teteseptem?
Dopřáli jsme si Čas pro tebe a koupel Záda hřejivá. Jaké byly koupele s teteseptem?

I na nás v redakci dopadl stres z konce roku. Proto jsme uvítali možnost otestovat koupelové soli a koncentráty od německé značky tetesept. Jak...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...