Pondělí 23. listopadu 2020, svátek má Klement
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 23. listopadu 2020 Klement

Záhadný prototyp hvězdou Paříže: škodovka maskovaná za tatrovku

Exkluzivně   12:32
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Tahle škodovka je jednou z hvězd veteránského autosalonu v Paříži. Návštěvníci výstave Rétromobile znalecky prohlížejí unikátní prototyp, který sem přivezli z mladoboleslavské restaurátorské dílny. A ptají se, proč na stánku Škodovky stojí tatrovka.

Škoda 935 je totiž jedinečný unikát, úplně jiný než jakákoliv jiná škodovka. A taky pořádně tajemný. Zatím o něm moc nevypátrali ani muzejníci značky. Prototyp postavili v roce 1935, proto nese označení 935. V archivu o něm našli zatím jedinou poznámku z téhož roku: "935 jezdí dobře".

Škoda 935 je hvězdou stánku muzea značky na renomované výstavě Rétromobile v...

Škoda 935 je hvězdou stánku muzea značky na renomované výstavě Rétromobile v Paříži.

Velký čtyřdveřový čtyřmístný vůz s délkou 4,8 metru měl ukázat představu o reprezentačním voze.

Po premiéře na pražském autosalonu vůz několikrát změnil majitele a Boleslavákům tak zmizel z dohledu. 

Fotogalerie

Jedinečné auto se znovu objevuje v roce 1968. Škodovka tehdy otvírala své muzeum a oslovila veřejnost, aby přivezla své zajímavé kousky. Ozval se zemědělec z Banské Bystrice s tajemným prototypem. Auto od něj vykoupili a stalo jedním z prvních deseti aut nově vznikajícího muzea značky. 

A protože o autě ve Škodovce moc nevěděli a měli všehovšudy jen tři fotky, bylo to velké překvapení. Svou koncepcí se totiž vymyká všemu, co automobilka do té doby stavěla. Architekturou i tvary je to totiž opravdu spíše tatrovka. 

Proč tu máte tatru?

"To je nejčastější dotaz návštěvníků. Ptají se, proč tu máme tatru," říká pro iDNES.cz Aneta Vávrová z muzea Škody, která na pařížském Retromobilu vzácný kousek hlídá. "Karoserie totiž připomíná aerodynamické tatrovky se splývavou zádí." Škodováci navíc svůj prototyp představili rok po uvedení Tatry 77.

Návštěvníky překvapuje umístění motoru před zadní nápravou. Navíc je to...

Návštěvníky překvapuje umístění motoru před zadní nápravou. navíc je to čtyřválcový boxer.

Dalším překvapením je motor. "Je uložený před zadní nápravou, v bloku společně s převodovkou. Chlazení je vpředu," popisuje Vávrová. A pozor, je to plochý čtyřválec -  boxer, to je také vlastní tatrovkám. "Motor je také jedinečný, vznikl právě pro toto auto," dodává Vávrová. Podle archivu Škody vznikly tyto motory dva, ale dochoval se podle všeho jen jeden. S benzinovým dvoulitrem o výkonu 55 koní (40 kW) je spojena čtyřstupňová polosamočinná převodovka s elektromagnetickým ovládání od francouzské firmy Cotal.

A do třetice mate návštěvníky Retromobilu mohutná roura vedoucí středem vozu. Připomíná slavný tatrovácký vynález, který dodnes závidí konkurence kopřivnickým náklaďákům: centrální nosnou rouru s nezávisle výkyvnými polonápravami.

Centrální roura není nosná. Slouží jako nádrž na benzin.

Centrální roura není nosná. Slouží jako nádrž na benzin.

Jenže v případě tajemné škodovky nemá roura jen funkci výztuhy karoserie, je to hlavně nádrž na benzin. Prototyp 935 má vlastně nádrže dvě. Jednu vpředu za nápravou a na ni navazuje ta trubková. V ní je navíc vložena ještě jedna trubka vedoucí vodu od chladiče vpředu k motoru. 

Motor OHV osazený dvěma karburátory Zenith je za zády cestujících vzadu, před zadní nápravou. To spolu s nádrží a chladičem vpředu zajišťovalo výborné rozložení hmotnosti. Jízdní vlastnosti musely být na svou dobu skvělé i díky nezávisle zavěšeným kolům obou náprav.

Dostane nový lak

Auto přivezli do Paříže z renovační dílny. "Představíme jak práci našich předků, tak odborníků z naší restaurátorské dílny," vysvětluje letošní pojetí expozice značky na veletrhu Rétromobile Michal Velebný, vedoucí dílny muzea.

Hned po návratu z Paříže poputuje do "935" lakovny, namíchanou pro ni mají antracitovou barvu. Podle Anety Vávrové z muzea Škody je to poprvé, co auto ukazují za hranicemi. "Auto jsme v původním stavu vystavili v muzeu před asi pěti lety na necelý půlrok. Mělo fialovou barvu," dodává. Renovace má být dokončená příští rok, aby prototyp v plné kráse oslavil osmdesátiny.

  • Nejčtenější

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Nejextrémnější crashtest Volva: Z 30 metrů na čumák kvůli zlaté hodině

Automobilka Volvo, proslavená pasivní bezpečností svých vozů, uskutečnila vůbec nejextrémnější nárazový test ve své...

Při předjíždění pozor na přehlédnuté značky. S výmluvou v Česku neuspějete

Celkem častá situace: předjíždíte nákladní auto nebo kamion, nevidíte značku, kterou návěs zastíní, a dopustíte se...

Němci ohlásili šrotovné na náklaďáky, jež nejsou, a dodávky, co nic neujedou

Německo vyčlení tři miliardy eur (zhruba 80 miliard Kč) na podporu vývoje a výroby automobilů šetrných k životnímu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sběratelské propadáky. Které modely nepotvrdily svůj investiční potenciál

Premium Automobilky často přicházejí s různými limitovanými edicemi, omezenými sériemi či speciálními modely s výrazně vyšší...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Před 90 lety v Brně poprvé závodili, kousíček původní trati stále existuje

Před devadesáti lety se konal první závod na Masarykově okruhu v Brně. Piloti se řítili až třístovkou po trati...

Ettore Bugatti: Perfekcionista, který tvořil nedostižné motory

Premium Ettore Bugatti je jedním z konstruktérů, jejichž jména se navždy zařadila mezi ikony automobilového průmyslu....

Tyhle jste měli koupit! Pět sporťáků, které každým dnem stoupají na ceně

Premium Trh se sportovními vozy je nevyzpytatelný. I když obecně platí poučka, že limitované edice věhlasných modelů nebudou na...

Předjet o 10 kol, srážka se záchranáři. Pět nejhorších jezdců formule 1

Premium V nižších závodních sériích je poměrně běžné, že si jezdci své místo u týmu platí. V F1 sice musíte mít rovněž štědré...

Svatební cesta byla fiasko, vztah zachránila Milešovka, tvrdí novomanželé

Poslední dvojicí, kterou dala dohromady věda pomocí testů připravenosti na vztah, atraktivity vzhledové i čichové a...

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

Kdo nemá košík, nenakoupí. Obchody vymýšlejí, jak spočítat zákazníky

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak budou dodržovat pravidlo „jeden zákazník na 15 metrů“, které většinou považují...

Nejprestižnější svaz someliérů se hroutí kvůli obřímu sexuálnímu skandálu

Organizaci Court of Master Sommeliers, která je považována za nejprestižnějšího poskytovatele someliérského vzdělání,...