Záhadný prototyp hvězdou Paříže: škodovka maskovaná za tatrovku

Exkluzivně   12:32aktualizováno  12:32
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Tahle škodovka je jednou z hvězd veteránského autosalonu v Paříži. Návštěvníci výstave Rétromobile znalecky prohlížejí unikátní prototyp, který sem přivezli z mladoboleslavské restaurátorské dílny. A ptají se, proč na stánku Škodovky stojí tatrovka.

Škoda 935 je totiž jedinečný unikát, úplně jiný než jakákoliv jiná škodovka. A taky pořádně tajemný. Zatím o něm moc nevypátrali ani muzejníci značky. Prototyp postavili v roce 1935, proto nese označení 935. V archivu o něm našli zatím jedinou poznámku z téhož roku: "935 jezdí dobře".

Škoda 935 je hvězdou stánku muzea značky na renomované výstavě Rétromobile v...

Škoda 935 je hvězdou stánku muzea značky na renomované výstavě Rétromobile v Paříži.

Velký čtyřdveřový čtyřmístný vůz s délkou 4,8 metru měl ukázat představu o reprezentačním voze.

Po premiéře na pražském autosalonu vůz několikrát změnil majitele a Boleslavákům tak zmizel z dohledu. 

Fotogalerie

Jedinečné auto se znovu objevuje v roce 1968. Škodovka tehdy otvírala své muzeum a oslovila veřejnost, aby přivezla své zajímavé kousky. Ozval se zemědělec z Banské Bystrice s tajemným prototypem. Auto od něj vykoupili a stalo jedním z prvních deseti aut nově vznikajícího muzea značky. 

A protože o autě ve Škodovce moc nevěděli a měli všehovšudy jen tři fotky, bylo to velké překvapení. Svou koncepcí se totiž vymyká všemu, co automobilka do té doby stavěla. Architekturou i tvary je to totiž opravdu spíše tatrovka. 

Proč tu máte tatru?

"To je nejčastější dotaz návštěvníků. Ptají se, proč tu máme tatru," říká pro iDNES.cz Aneta Vávrová z muzea Škody, která na pařížském Retromobilu vzácný kousek hlídá. "Karoserie totiž připomíná aerodynamické tatrovky se splývavou zádí." Škodováci navíc svůj prototyp představili rok po uvedení Tatry 77.

Návštěvníky překvapuje umístění motoru před zadní nápravou. Navíc je to...

Návštěvníky překvapuje umístění motoru před zadní nápravou. navíc je to čtyřválcový boxer.

Dalším překvapením je motor. "Je uložený před zadní nápravou, v bloku společně s převodovkou. Chlazení je vpředu," popisuje Vávrová. A pozor, je to plochý čtyřválec -  boxer, to je také vlastní tatrovkám. "Motor je také jedinečný, vznikl právě pro toto auto," dodává Vávrová. Podle archivu Škody vznikly tyto motory dva, ale dochoval se podle všeho jen jeden. S benzinovým dvoulitrem o výkonu 55 koní (40 kW) je spojena čtyřstupňová polosamočinná převodovka s elektromagnetickým ovládání od francouzské firmy Cotal.

A do třetice mate návštěvníky Retromobilu mohutná roura vedoucí středem vozu. Připomíná slavný tatrovácký vynález, který dodnes závidí konkurence kopřivnickým náklaďákům: centrální nosnou rouru s nezávisle výkyvnými polonápravami.

Centrální roura není nosná. Slouží jako nádrž na benzin.

Centrální roura není nosná. Slouží jako nádrž na benzin.

Jenže v případě tajemné škodovky nemá roura jen funkci výztuhy karoserie, je to hlavně nádrž na benzin. Prototyp 935 má vlastně nádrže dvě. Jednu vpředu za nápravou a na ni navazuje ta trubková. V ní je navíc vložena ještě jedna trubka vedoucí vodu od chladiče vpředu k motoru. 

Motor OHV osazený dvěma karburátory Zenith je za zády cestujících vzadu, před zadní nápravou. To spolu s nádrží a chladičem vpředu zajišťovalo výborné rozložení hmotnosti. Jízdní vlastnosti musely být na svou dobu skvělé i díky nezávisle zavěšeným kolům obou náprav.

Dostane nový lak

Auto přivezli do Paříže z renovační dílny. "Představíme jak práci našich předků, tak odborníků z naší restaurátorské dílny," vysvětluje letošní pojetí expozice značky na veletrhu Rétromobile Michal Velebný, vedoucí dílny muzea.

Hned po návratu z Paříže poputuje do "935" lakovny, namíchanou pro ni mají antracitovou barvu. Podle Anety Vávrové z muzea Škody je to poprvé, co auto ukazují za hranicemi. "Auto jsme v původním stavu vystavili v muzeu před asi pěti lety na necelý půlrok. Mělo fialovou barvu," dodává. Renovace má být dokončená příští rok, aby prototyp v plné kráse oslavil osmdesátiny.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test rezervy ve spreji. Vyzkoušeli jsme její životnost

Stále více nových aut je namísto rezervního kola vybaveno sadou na dočasné utěsnění defektu. Vyzkoušeli jsme, zda...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji...

Prodeje ojetin rostou. Na bohatém okraji Prahy otevřel nový bazar

Největší prodejce ojetých aut v regionu střední Evropy, skupina AAA Auto, má novou významnou prodejnu. Po dlouhé době...

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Auto jako investice, díl druhý: pasti, pasti, pastičky a kde je hledat

Láká vás investice do veteránů? Než nějaký koupíte, dobře se připravte. Trh je plný nástrah na nezkušené začátečníky....

SOUTĚŽ: Zapojte se do velké fotosoutěže o hračky Fisher-Price
SOUTĚŽ: Zapojte se do velké fotosoutěže o hračky Fisher-Price

Milé maminky, letos jsme si pro vás opět připravili velkou fotosoutěž se značkou Fisher-Price! Vyfoťte své děťátko s jeho oblíbenou hračkou, nahrajte ji do soutěže a získejte hodnotné ceny.

Najdete na iDNES.cz