Vajíčko, knedlík či okurka. Takové přezdívky si díky aerodynamickému tvaru vysloužil legendární autobus Škoda 706 RTO. Parádu dělá i po téměř padesáti letech od ukončení výroby. Přesvědčit se o tom mohli návštěvníci setkání historických autobusů, které se konalo v areálu muzea ČD v Lužné u Rakovníka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Autobus 706 RTO byl odvozen z nákladního vozu Škoda 706 RT přezdívaného "erťák" či na základě trambusové (bezkapotové) kabiny jednoduše "trambus", později se v souvislosti s modernizovaným modelem 706 MT zažilo i pojmenování Mates.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
První sériové "ertéóčko" opustilo výrobní závod v roce 1958, tedy dva roky po prvním prototypu a až rok poté, co se tento autobus objevil ve filmovém snímku Florenc 13:30 s Josefem Bekem v hlavní roli.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Označení RTO je zkratkou pro "rámový trambusový osobní".
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Autobus byl vyráběn v celkem čtyřech variantách: MTZ, MEX, KAR a LUX.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Verze MTZ, tedy městský autobus pro tuzemské zákazníky, byla opatřena párem dvoukřídlých dveří. Určena byla primárně pro městskou hromadnou dopravu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Označení MEX nesla verze městského autobus určená pro export. Obě varianty se lišily jen v detailech.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Verze KAR (na snímku) byla určena pro meziměstskou linkovou dopravu, nejčastěji byla k vidění v barvách ČSAD (Československá státní automobilová doprava). Poznávacím znamením jsou jedny dvoukřídlé dveře, nicméně vozy vyrobené ve Státních výrobnách autodílů (SVA) v Holýšově byly osazeny čtyřkřídlými dveřmi. Nad hlavami cestujících byly odkládací sítě.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nejluxusnějším provedením pak byla verze pro dálkovou dopravu nesoucí přídomek LUX. Setkat se s ní bylo možné nejen na vnitrostátních, ale i mezinárodních linkách. Sedadla byla opatřena síťkami pro odložení drobností, na oknech jsou záclonky. Mezi hlavní poznávací znamení však patří jedny mechanické (bouchací) dveře a bohaté prosklení střešních oblouků.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V již zmíněném filmu Florenc 13:30 se objevil prototyp varianty LUX. Oproti sériovému provedení se vyznačoval prosklenou střechou nad prostorem řidiče a motorem odděleným spolujezdcem. Kvůli výrobním nákladům bylo od takto bohatě prosklené verze ovšem upuštěno. V roce 1958 se nicméně v takovém provedení "ertéóčko" ukázalo na výstavě Expo v Bruselu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 1960 vzniklo ještě páté provedení. Neslo označení RTO-K a šlo o kloubový autobus s řiditelnou třetí nápravou a přepravní kapacitou 105 cestujících. Byl to první takový autobus tuzemské konstrukce. Kvůli řadě nedostatků včetně malého výkonu pohonné jednotky však zůstalo pouze u jediného kusu prototypu linkové verze, v plánu byla přitom i dálková varianta. Původní prototyp se nedochoval, parta nadšenců však před lety postavila jeho repliku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sériová "ertéóčka" sloužila i pro řadu speciálních přestaveb. Pamětníci si v této souvislosti vybaví zejména servisní zázemí závodního týmu, pojízdnou prodejnu či stěhovací vůz (RTO S). Ten se mimochodem objevil například ve filmu Kulový blesk.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Za patnáct let výroby vzniklo téměř 15 tisíc autobusů Škoda 706 RTO, další kusy pak vznikly v polské licenci pod značkou Jelcz. Do dnešního dne se dochovaly pouhé desítky československých "ertéóček".
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na akci, kterou pořádal český RTO klub, dorazili i nástupci legendárního autobusu. Tedy karosy řady Š 11 i novější sedmistovkové řady. Oproti Škodě 706 RTO, která měla motor umístěný na přední nápravě, se motor Karosy Š 11 nacházel uprostřed mezi nápravami.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Karosa Š 11 byla vyráběna ve třech modifikacích: městské (ŠM 11), linkové (ŠL 11) a zájezdové a dálkové (ŠD 11). Na snímku je poslední z uvedených verzí, která je nástupcem dálkové verze Škoda 706 RTO LUX. Hlavním rozpoznávacím znamením ŠD 11 byly ručně ovládané dveře.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Některé vozy ŠD 11 byly ovšem opatřeny i druhými dveřmi, ty se nacházely na konci autobusu za zadní nápravou. Vůz na snímku byl vyroben v roce 1977 a v roce 2013 prošel renovací. Boční okna byla bez ohledu na modifikaci doplněna o prosklení v horní oblé části bočnic.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 2008 zrenovovaná Karosa ŠL 11 Tourist z roku 1973. Řada Š 11 se ve vysokomýtské Karose vyráběla od roku 1964 do roku 1981, celkem vzniklo téměř 27 tisíc kusů všech variant.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Karosa LC 736 z roku 1995
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jedna z ikonických socialistických hraček: Škoda ŠD 11 od výrobce Ites v nejzastoupenější barevné kombinaci. Tato hračka byla k dostání ve dvou provedeních: s kabelovým dálkovým ovládáním (na bowden) či s ovládáním směru jízdy přepínačem na pravém boku a páčkou pod přední maskou pro změnu směru jízdy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 2017 zrenovovaná Škoda 706 RTO z roku 1969, která byla při generální opravě v 80. letech minulého století osazena polohovatelnými sedadly ze zájezdového provedení.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Karosa LC 736 z roku 1995
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Městské provedení Karosy Š 11 bylo oproti zájezdové/dálkové variantě (na snímku) opatřeno trojicí pneumaticky otevíraných/zavíraných dveří. Přední byly trojkřídlé, prostřední a zadní čtyřkřídlé.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Linkové provedení pak bylo osazeno párem trojkřídlých dveří (vpředu a uprostřed).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Karosa ŠD 11 a Karosa LC 736
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Karosa ŠD 11
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Karosa ŠD 11 a Karosa LC 736
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 705 RTO LUX z roku 1961 po renovaci uskutečněné v letech 2007 až 2019.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
22. celostátní sraz historických autobusů v Lužné u Rakovníka
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz