náhledy
Na první pohled je to normální „čtyřoká“ Škoda 120 z konce 70. let, ale na druhý tu něco nesedí: víko kufru se zakusuje do zadního čela, disky kol jsou připevněny třemi šrouby a celý podvozek je nepřirozeně vysoko. A navíc vzadu chybí motor.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tato legenda českých silnic letos slaví čtyřicátiny. Tehdy byla vlastně velkým kompromisem. Ve světě tenkrát začala nabírat na síle vlna aut s motorem vepředu a předním pohonem. Jenže Škoda musela z mnoha důvodů zůstat u koncepce zavedené embéčkem, to znamená "vše vzadu". Ve Škodě ovšem vzniklo několik prototypů, které zkoušely i jiné druhy architektury.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bílý sedan vznikl na základech verze 120 LS.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bílý unikátní prototyp, kterým se muzeum Škody pochlubilo na veteránském autosalonu v Essenu, má motor vepředu a k tomu i pohon předních kol.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Údajně z nařízení samotného předsedy vlády Štrougala na základě stodvacítky, která nese typové označení Š 742, vznikly čtyři prototypy, které v Mladé Boleslavi postavili v roce 1978. Měly se tak otestovat moderní koncepce pohonu, které se šířily mezi evropskými automobilkami.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dva prototypy měly motor s převodovkou vepředu a pohon zadních kol, třetí měl architekturu transaxle s motorem vpředu a převodovkou u poháněné zadní nápravy. Poslední čtvrtý, označený Š 742 P, který vidíte na fotkách, pojmenovali Obrtlík. Prý podle "otočeného" motoru, ten byl vpředu a poháněl přední kola.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Řešení záhady, proč mají disky kol jen tři šrouby místo obvyklých čtyř, je jednoduché. Kompletní přední náprava včetně poloos pochází z bouraného Renaultu 12.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zaujme umístění chladiče, který je až za motorem, vepředu na něj prostě nezbylo místo. Nechytejte se za hlavu: chladič až za motorem měl třeba i wartburg a fungovalo to velmi dobře.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kapota se vyklápí dopředu, u sériové stodvacítky se otevírá doleva. Pod ní je známá čtyřválcová dvanáctistovka OHV i s převodovkou a rozvodovkou, jen je otočená o 180°.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 742 P neboli Obrtlík
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Míry a proporce se nezměnily, jedinou viditelnou úpravou karoserie je jiné tvarování víka kufru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zadní sedadla byla u stodvacítky sklopná, byl tam druhý zavazadlový prostor. Za ním pak pracoval škodovácký čtyřválec. Jenže ten se u prototypu přestěhoval dopředu, a tak vznikl opravdu velký kufr, navíc je díky specifickému tvarování víka slušně přístupný.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Místo motoru je vzadu prostor pro rezervu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škodovka auto s pohonem předních kol zákazníkům nabídla až po více než deseti letech od vzniku tohoto bílého prototypu. Byl to samozřejmě přelomový Favorit.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz