Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Diskuse k článku

První milionová škodovka šla do výroby už notně zastaralá. Slaví 50 let

V srpnu 1969 byla v Mladé Boleslavi zahájena sériová výroba osobních vozů typové řady Škoda 100/110. Nové auto nebylo ničím jiným než modernizací předchozího embéčka v rámci možností tzv. socialistického hospodářství.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M49a84r15t64i50n 64N68e56b87e78s80k45ý 7466290397442

"a zadní čelo se vyloženě nepovedlo – situování zadních světel a mřížky odvětrávacích štěrbin motorového prostoru je oproti finálnímu řešení „prohozené“.

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/historie/skoda-100-vyroci-narozeniny.A190509_002412_auto_ojetiny_erp

Zadní čelo bylo hnusné i v konečné verzi, protože budilo dojem, že designérovi už úplně došly nápady, případně to vyvinul a vyráběl průměrně zručný amatér doma.

Stovka byla oproti "embéčku" alespoň nápad a "ksicht",

stovka byla jen levnou inovací za každou cenu

a auto vypadalo strašně nedodělaně a levně,

slepené z univerzálních dílů a spínačů .

0/0
26.8.2019 14:58

M93a40r15t78i83n 63P18r30a71v81d27a 8791798338357

Škoda 100/110 byla ne příliš zásadní modernizace Škody 1000/1100 MB.

U některých západních firem, včetně italské OSI (Officina Stampaggi Industriali) vedené Sergiem Sartorellim, však měly být objednány také rozsáhlejší návrhy na náhradu MB. Toto vytvořil v roce 1967 Paul Breuer:

https://instagram.fist5-1.fna.fbcdn.net/vp/a6d8edb30aef7ed119a02a272b583889/5DD68A83/t51.2885-15/sh0.08/e35/s640x640/64486378_145839926499311_8088426492244927333_n.jpg?_nc_ht=instagram.fist5-1.fna.fbcdn.net

0/0
26.8.2019 10:56

Š50i33m66o88n 37M56a76r24t38y83n58e77k 7933735353476

Stovka byla pěkné auto v době svého vzniku i celkem moderní (motor, brzdová soustava.....).

Ale kvalita dost pokulhávala (tak jako u všeho v soc. bloku).

+1/0
26.8.2019 10:04

P68e62t87r 76Č91e13r68m64á30k 9968435779810

Moderní už právě moc ne, ale snažila se vyždímat maximum z té v té dobé už přežité koncepce vše vzadu, jinak řečeno těma drobnýma změnama vycizelovala embéčko. R^

+5/0
26.8.2019 10:23

Š50i76m18o54n 54M59a95r95t71y55n66e83k 7383645543796

Tak koncepce všechno vzadu v té době byla jedna z cest. Až v roce 1974 přišel VW s golfem a udal směr na dalších 50 let.

+1/0
26.8.2019 10:37

M59a52r76t18i90n 42P20r69a47v19d58a 8291968338167

směr udal spíše Fiat 128 roku 1969, VW ho okopíroval.

Designér Giorgetto Giugiaro, kterého Volkswagen najal, aby dal Golfu tvář: „Nedokážeme udělat tak prostorné a kompaktní auto jako je 128, zkuste to vy, řekli mi,“ popsal Giugiaro.

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/historie/fiat-128-dante-giacosa.A190327_070245_auto_ojetiny_fdv

+2/0
26.8.2019 11:25

J58i42ř45í 56S42c81h68w48a28c75h 8518724898426

....před ním byl už Fiat 124 (1966) a Renault 16 (1965)

0/0
26.8.2019 12:41

M19a17r74t14i20n 50P47r90a11v72d59a 8431978848177

A před nima už Citroen Traction Avant nebo Cord 810 a 812 a samozřejmě Trabant (teda DKW Fx).

Fiat 128 ale byl: "tak prostorné a kompaktní auto", motor vpředu napříč s převodovkou vedle něj a pohonem předních kol (Fiat 124 byl zadohrab a Renault 16 měl motor podél, oba byly o třídu výš včetně rozměrů...).

+1/0
26.8.2019 16:44

J49i47ř75í 74S31c60h34w94a28c97h 8468774838376

Ano, s tím F124 jsem se utnul...

0/0
26.8.2019 17:37

P88e24t90r 46Č78e14r10m50á53k 9928235659210

No byla právě na sklonku svého používání, zatímco když vyjíždělo embéčko tak to skutečně byla stále ještě jedna z běžně užívaných koncepcí, tak v roce 69 už nikoliv, renault nebo fiat přecházeli na přední pohon, další značku jej měli už dávno (paradoxně i východní), a zbytek klasická koncepce. Motor vzadu se během několika let stal velmi exotickým a ve větší míře jej produkoval v podstatě jen VW, porsche a škoda.

+2/0
26.8.2019 12:58
Foto

R51o44m82a82n 47K69o63z21e35l 4137956253204

No i v dobovém Světě motorů zmiňovali, že vzhled karosérie je už poněkud za zenitem a měli pravdu, tehdy už byly v módě hranatější tvary.

+1/0
26.8.2019 11:56

P57e81t79r 85M22i13c69h17a72l 2820444521602

Nostalgická vzpomínka. Stovku jsme měli doma, táta ji koupil hned v roce 1969.

0/0
26.8.2019 9:23

T15o12m49á95š 32L81e18t94a23v53k82a 3244639398

Výborné video. Hlavně ti závodníci. Jeden jezdí v sandálech, druhý cigárko v hubě :D

+2/0
26.8.2019 8:06

J23i72n77d88ř86i50c63h 93Š51k68o73p16e11k 4625511440715

Líbí se mi, jak se kritizuje nový model, který vznikl modernizací předešlého.

Přitom v dnenšní době opět automobilky nic jiného nedělají, na vyvinutou platformu, kterou navíc sdílí X značek lepí pouze různé karoserie.

+7/−4
26.8.2019 8:02

P98e48t93r 18Č58e19r85m16á73k 9438125629670

No ale to je něco jiného - ta platforma se mezigeneračně modernizuje výrazně, tady se právě nemodernizovalo v podstatě skoro nic.

+8/−1
26.8.2019 8:20

J35i12n96d48ř39i92c98h 15Š55k65o20p50e18k 4975371570745

Jednak dříve nebyla nikde mezimodelová modernizace rychlá jako dnes a jednak tam změn nebylo zrovna málo (od vzhledových - úprava interiéru až po jízdní, např. kotoučové brzdy)

+2/0
26.8.2019 8:27

P16a41v71e19l 21D24v25o45ř14á24k 3689127792769

Ze se v te dobe nikde mezimodelove nemodernizovalo? Videl jste nejake auto te doby mimo socialisticky blok?

+1/0
26.8.2019 8:39

Z29d90e87n10ě48k 13W13e23r22n50h71a93r91t 6377975172108

Jak co a jak kde. Pokud se něco osvědčilo, vydrželo to ve výrobě hodně dlouho, i na "západě". A tím nemyslím jen malé auta jako VW Brouk, Citroen 2CV nebo Fiat 500, ale i větší, jako Citroen DS. Patnáct, dvacet let, i více...

0/0
26.8.2019 8:46
Foto

I86v78a26n 68K94o30p95t26a 5907822331927

Jenze ani v jednom případě se nejednalo o jediný vyráběny model automobilky a ty automobilky vyráběly současně modernější nástupce.

Podmínka druhá byla ze ta auta se stala kultovní záležitostí.

0/0
26.8.2019 9:09

J87i84n46d52ř84i42c31h 26Š19k37o18p70e13k 4285591670485

Chce to pozorněji číst "nebyla nikde mezimodelová modernizace rychlá jako dnes"

0/0
26.8.2019 8:59

P32e17t16r 16Č67e24r11m60á60k 9948665139310

To ani ne, životnost tehdejších modelů byla jen cca o rok dva delší než dnes, samozřejmě také jak kde. Změn pak bylo skutečně naprosté minimum, vzhledově se změnilo jen pár povrchových panelů (skelet zůstal stejný jako u embéčka), podvozek identický, akorát se dopředu dostala ta kotoučovka.

Jako jo, pro náš omezený trh to posun byl, ale nijak to nesouvisí s dnešníma platformama, ty se sice použijou pro x modelů v rámci jedné generace, ale ta mezigenerační obměna je potom dost velká.

+2/0
26.8.2019 10:19

M21i30r89o28s61l86a56v 49S52u64c85h83y 5770509170960

Jenže tady nešlo o modernizaci, ale dnes bychom řekli o výrazný facelift, nic víc.

+1/0
26.8.2019 8:49

Š91i12m46o57n 52M62a10r84t81y78n78e37k 7833815693316

Rozdíl mezi 1000mb a Š100 označit facelift je dost odvážné. I když se to nezdá, tak to byla dost rozdílná auta.

0/0
26.8.2019 9:20

P51e33t86r 58Č82e38r40m15á60k 9728825649500

Naopak, je zcela na místě, ta auta byla po technické i konstrukční stránce prakticky identická, lišilo se to v drobnostech, jinak skeletem počínaje, nápravami a celým podvozkem pokračujíc až po motor konče stejná konstukce.

+4/0
26.8.2019 10:21

M29a83r46t59i52n 63N12e64b66e72s68k66ý 7886420797182

Jenže to nebyla modernizace, to bylo použití horších a levnějších materiálů, oproti embéčku, které bylo (stejně jako Tatra 603) designováno jako celek.

+1/0
26.8.2019 15:01

M77a21r68t81i25n 61M35u27s30i47l 4190731153521

Nádrž v předu - geniální. Kolikrát jsem bral pumpičku a profukoval ucpané potrubí, když šťáva z nádrže do motoru kvůli nějaké nečistotě prostě "netekla". :-P

0/0
26.8.2019 7:53

J91a88r27o30m41í58r 93P90e33t38l16a28c86h 2664232895253

Včera musel být nějaký sraz, viděl jsem 3 Škody 110R. :-)

+1/0
26.8.2019 7:18

Z48d97e35n52ě93k 70W95e67r13n31h20a42r32t 6257925892608

Teď v létě je takových akcí nespočet, každý den někde něco. Auta, motorky... Bývá to hezký pohled, jak si to lidi užívají...

0/0
26.8.2019 7:42

T30o76m77á70š 22H47r58u82b30ý 4449520194436

Podle mého názoru Š100 ve své době zas tak přežité auto nebylo. Jasně, motor vzadu znemožňoval udělat kombíka a další variace, ale na druhé straně byla výsledkem velmi jednoduchá konstrukce, která v našich tehdejších podmínkách sloužila hodně dobře. A když se připočte zmíněný objem výroby, který učinil auta celkem běžně dostupnými, tak pozitiva dál rostou. Tohle si mladí už neumí představit, ale v té době to prostě byla obrovská změna, před Š100 bylo pořízení auta (kromě peněz) o pořadnících a shánění, od 70 tých let se ale dalo auto zkrátka koupit celkem standardním způsobem.

Malér byla až následující řada Š105/120, tam už se opravdu ta stará koncepce recyklovala už do extrému a ač i tato auta sloužila relativně slušně, tak už šlo o vyloženou stagnaci.

+9/0
26.8.2019 6:58

M48a59r17t57i93n 34N17e27b48e93s56k33ý 7726540727792

Při pohledu na 105/120 zejména z boku je vidět, že auto bylo už vymýšleno pro motor vředu, jen na to jaksi došly prachy, tak se tam zas nacpala stará Š100/1000MB.

0/0
26.8.2019 15:04
Foto

P89e16t90r 34J95a15n91á23s46e77k 7842867922217

Stovka byla tak "úžasná" koncepce, že když se jelo na houby, houby se vysypaly do kufru a košík se musel zahodit! Kvůli tomu, jak ničemně malý byl u tohodle křápu kufr!!!

+3/−3
26.8.2019 6:58

M49a61r24t93i87n 71N82e25b67e98s64k53ý 7136370827242

Kdo vyhodil rezervu, měl o kousek kufru víc....

0/0
26.8.2019 15:08

J88i74ř14í 20N50e54u46m27e18i51s53t24e43r 2562565313391

Tady je potřeba zmínit, že možnost záměny jednotlivých dílů karosérie, umožňovala majitelům při opravách tvorbu různých hybridů. Běžně se převlékala tisícovka za stovku komplet, v horších případech potom jen z poloviny.

+3/0
26.8.2019 6:54

P55a82v16e71l 58J60e83ř18á17b89e33k 7351402614887

Zlaté auto.

Kolik kluků se tenkrát naučilo svařovat plamenem, ohýbat plechy, lakýrnický práce, ladit motor, ...

To už se nevrátí - dneska tak utřít prach na palubce a místo autogenu a nůžek na plech stačí palec na klávesnici.

+7/−17
26.8.2019 0:30

J84a63n 62M95a22l88ý 3112982162765

Myslíte to sice dobře, ale doba je samozřejmě již někde jinde, stejně jako technologie

+16/0
26.8.2019 6:21

P75e79t29e38r 11J33a52r18m31u72š 4816981175261

Aha. Takze namiesto uzivania volneho casu, autogen do ruky. A este na ten socializmus niekto s laskou spomina.

+5/−7
26.8.2019 6:22

Z26d53e35n42ě46k 55W93e82r20n91h35a58r91t 6927355272658

Mělo to i pozitiva - co lidi život naučil, už jim nikdo nevezme. Kdo chtěl jezdit, musel o tom i něco vědět a něco umět - a to dneska docela chybí... Když mi kamarád učitel líčí, jak dneska osmáci neumí chytit šroubovák, natož cokoliv opravit...

+7/0
26.8.2019 7:45

M81a17r64t80i83n 14N88e78b88e10s81k32ý 7396250137632

Také říkám ,že jediným plusem té blbé doby byly 2 věci:

a) byli jsme mladší

b) museli jsme být zručnější a kreativní.

Když vidím současné "řidiče", jak mění kolo či nasazují střešní nosiče,

mám nutkání je od toho vyhnat a udělat to za ně.

0/0
26.8.2019 15:13

P55e78t94r 45Č74e66r69m31á81k 9958185459740

Jak říkáte - doba je jinde. Mobil má každý v kapse, asistence jezdí všude, auto se dá koupit tak velké aby se dalo jezdit bez nosičů atd.

Jako vyslovené mínus bych to nebral - zkrátka se lidé věnují tomu co umí a co jim vydělá peníze (i na tu asistenci) a nebo čemu chtějí protože na to mají čas a nemusí si hrát na domácí všeumělce. Tím nijak nechci schazovat lidi co jsou zruční, to vůbec ne, jen že ten kontext je jiný - dřív to člověk musel dělat, dnes jen když chce.

0/0
27.8.2019 16:28

J73a59k25u94b 54F25e27i98f61a45r 7699309536679

no pořád lepší než zevlování po sociálních sítích....

0/0
26.8.2019 9:07

J66i93ř10í 87N62e19u54m37e46i56s31t30e16r 2502935583111

Jakože dneska žádní kluci neladí motor, nevaří nějaké shnilé plečky a nelakujou v garáži montanou? Vy jste se zas zasnil nad vzpomínkami, které tak sladce lžou, žejo?

+8/−1
26.8.2019 6:49

L17a79d42i23s35l31a17v 43B69u87č46e55k 9269594758549

Každá doba je jiná. Dneska se ladí motor pomocí softwaru a z velké části je pri vyrobe zavedena automatizace. Ono pri tom množství a požadované kvalitě jinak nejde. Me osobně bavi diagnostika a je až k nevíře co všechno můžete dělat s motorem. Mám kamarády kteří si přestavuji/renovuji stará auta ale spíše doma pro radost. Za nedlouho přijdou online služby další generace, kdy auto bude samo kumunikovat se servisem a stahovat si aktualizace.

+5/0
26.8.2019 8:43

S22t12a64n86i95s29l82a65v 29N32ý77v48l32t 2934205573

Tak snad nám ty auta z přelomu tisiciletí nezakážou.

0/0
27.8.2019 17:57

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Najdete na iDNES.cz