Babička za volantem. 95letá Francouzka se svého prastarého peugeotu nevzdá

aktualizováno 
V pětadevadesáti letech se z francouzské venkovanky Yvonne Abgrallové stala celebrita. Babička, která denně usedá za volant svého prvního auta – peugeotu z padesátých let – se stala symbolem francouzské debaty o odebírání řidičáků seniorům.

Peugeot 203 | foto: Peugeot

Yvonne Abgrallová žije na farmě asi deset minut cesty od dvacetitisícového městečka Lisieux v Normandii. Auto si pořídila v roce 1954, když si udělala řidičák. A od té doby zůstala způsobu přepravy i svému vozu věrná. „Bez auta by se ze mě stal vězeň ve vlastním domě,“ říká pětadevadesátiletá žena početným novinářským návštěvám, které z ní udělaly symbol diskuse o zavedení řidičských zdravotních prohlídek pro seniory nad 70 let.

Abgrallová sice připouští, že její reakce už nejsou, co dřív, že má horší zrak i sluch, zdůrazňuje ale, že to vše kompenzuje větší pozorností, kterou řízení věnuje. „Jezdím opatrně, dávám velký pozor na provoz kolem. Chápu, že někteří staří lidé mohou být nebezpeční a že mohou zavinit nehodu třeba kvůli náhlé indispozici. Ale je na každém, aby poznal, jestli dokáže řídit, nebo ne. Já za sebe říkám, že ano,“ rozčiluje se vitální dáma.

Abgrallová si svůj Peugeot 203 koupila v roce 1954. Veleúspěšné rodinné auto, kterého francouzská automobilka vyrobila na 700 tisíc kusů, má pod kapotou řadovou čtyřválcovou čtrnáctistovku s výkonem 45 koní, poháněná zadní kola a čtyřstupňovou převodovku. Z nuly na stovku auto zrychlí za 20 sekund a brzdy jsou pochopitelně bubnové. Dokonce je možné, že Abgrallová řídí vůz, který nemá synchronizovanou převodovku a musí se v něm podřazovat s meziplynem. Plně synchronizovanou převodovku totiž Peugeot začal do modelu 203 dávat až v průběhu roku 1954, tedy v době, kdy si Francouzka auto kupovala.

V kombinaci s pětadevadesátiletou řidičkou se to zdá jako smrtící kombinace, Abgrallová ale zdůrazňuje, že nikdy neměla nehodu. A rozčiluje se, že když ji zastaví policie – což se prý stává prakticky pokaždé, když vyjede – tak se nejvíc podivují nad jejím řidičským průkazem, zatímco netradiční meziválečné auto muže zákona vůbec nezajímá.

Sama má větší strach z provozu kolem, než že by měla sama zavinit nehodu. Ve svém peugeotu si ale prý připadá naprosto bezpečně. „Nejsou v něm žádné plasty,“ směje se.

Na povinné prohlídky seniorů, které by byly podmínkou prodloužení platnosti řidičáku, se dívá pochopitelně s despektem. Pokud zavedeny budou, určitě se pokusí oprávnění k řízení získat. „Myslím, že jsem ve všech ohledech průměrný řidič. Rozhodně nejsem nebezpečnější než ostatní,“ zdůrazňuje.

Peugeot 203

A říká, že zákaz řízení by pro ni znamenal zásadní omezení v životě stejně jako pro statisíce jiných francouzských seniorů žijících v malých vesničkách. „U nás není obchod, na nákup musím deset kilometrů do Lisieux. Bez auta budu uvězněná doma a přijdu o osobní svobodu.“

Fotogalerie

Debatu o povinných zdravotních prohlídkách pro seniory rozpoutala série nehod starších řidičů. Při jedné z nich přišla na podzim v Paříži o nohu mladá dívka, kterou srazil dvaadevadesátiletý řidič. Otec oběti pak inicioval petici za zavedení povinných prohlídek, kterou dodnes podepsalo přes 110 tisíc lidí.

V Česku byly zdravotní prohlídky donedávna povinné dokonce už od 60 let, loni byla hranice zvýšena na pětašedesát let. Na další prohlídku pak musí řidič v osmašedesáti a poté každé dva roky.

Autoři:

Nejčtenější

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Další z rubriky

V Polsku za stočený tachometr pět let vězení, České předpisy jsou chabé

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Až pětileté vězení bude v Polsku hrozit podvodníkům, kteří při prodeji vozu falšují údaje o stavu najetých kilometrů....

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Na brněnské výstavě je k vidění jedinečné Porsche 959

Výstava Naše Porsche show v obchodním centru Olympia Brno

Obchodní centrum Olympia v Brně už tradičně pořádá výstavy automobilových klenotů. V pátek 10. května otevřela...

Najdete na iDNES.cz