Před 150 lety v Londýně vyzkoušeli semafor, test ukončil až výbuch

  9:20aktualizováno  9:20
První mechanický semafor v historii byl nainstalován před 150 lety, 10. prosince 1868, na křižovatce před sídlem britského parlamentu v Londýně. Zařízení přes den fungovalo podobně jako dnes železniční návěstidla, v noci pak využívalo plynových lamp s červeným a zeleným filtrem.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MAFRA

Světla měnil policista ručně tak, aby lidé mohli přejít. Semafor však fungoval jen necelý měsíc, než vybuchl a policistu vážně zranil.  Kvůli bezpečnosti už nebyl tento experiment obnoven.

Čekalo se na nástup elektřiny a první pokusy se začaly objevovat po roce 1910. Dnes se za první funkční světelně řízenou křižovatku považuje vynález Jamese Hodgeho, který se objevil v roce 1914 v Clevelandu v americkém státě Ohio. Tento pradědeček všech dnešních semaforů měl elektrická světla červené a zelené barvy.

Vyžadoval obsluhující personál, ale systém byl navržen tak, že nebylo možné spustit špatnou kombinaci světelných signálů. Už o tři roky později řídil dopravu v Salt Lake City systém propojených semaforů, který usměrňoval provoz na šesti křižovatkách současně. A s počátkem dvacátých let začíná v USA nástup automatizovaných systémů. Zároveň se ustálil systém tří světel s oranžovým uprostřed.

V Evropě byly počátky světelných křižovatek pomalejší. Prvenství náleží Paříži, kde se první semafor objevil v roce 1922, ve stejném roce instalovali první „světla“ i v Hamburku. Mnohem známější je o kousek mladší sloup uprostřed křižovatky na Postupimském náměstí v Berlíně. Sloužil od roku 1924 až do války, v roce 1990 byl po sjednocení Německa na stejném místě, kudy dříve procházela Berlínská zeď, obnoven v původní podobě.

Paříž, Hamburk a Berlín rychle následovala další velká evropská města, v roce 1925 Milán a Řím, o rok později Londýn a Vídeň a v roce 1927 i Praha. První český semafor stál v roce 1930 v ulici Hybernská u Masarykova nádraží. Mimo nejvýznamnější metropole si světelně řízené křižovatky našly cestu až v průběhu padesátých let.

Na tuzemských silnicích se semafory v moderní podobě, jak je známe dnes, objevily v roce 1967. To vstoupila v platnost nová vyhláška o pravidlech silničního provozu, která definovala princip fungování semaforů, včetně směrových šipek a světelných signálů pro chodce.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Po 70 letech se konečně projela ve vysněném Land Roveru

Bývalá zaměstnankyně Land Roveru Dorothy Petersová se po sedmdesáti letech...

Automobilka Land Rover splnila jeden dlouhodobý sen své bývalé zaměstnankyni Dorothy Petersové. Žena před sedmdesáti...

Peugeot 407: francouzský hezoun je tajný tip na zajímavou ojetinu

Peugeot 407

Francouzský švihák dodnes neztratil šmrnc. Dnes k tomu navíc jako ojetý láká skvělými cenami. Prostorem v kabině...

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu tohoto prvního tuzemského...

Najdete na iDNES.cz